کد خبر: 1069045
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۵
نمایندگان چهار کشور اروپایی آلمان، دانمارک، فنلاند و ایتالیا به همراه رئیس دفتر نمایندگی اداره کل امور بشر دوستانه اتحادیه اروپا (اکو) در پاکستان در راستای بررسی نیازهای مهاجرین و پناهندگان و جذب حمایت سازمان‌های بین المللی از جمهوری اسلامی ایران جلسه‌ای در مشهد برگزار کردند.

امروز در راستای بررسی نیازهای مهاجرین و پناهندگان و جذب حمایت سازمان‌های بین‌المللی از جمهوری اسلامی ایران، نمایندگان چهار کشور اروپایی آلمان، دانمارک، فنلاند و ایتالیا به همراه رئیس دفتر نمایندگی اداره کل امور بشر دوستانه اتحادیه اروپا(اکو) در پاکستان و دیگر سازمان‌های بین‌المللی در اداره‌کل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی از خدمات این اداره بازدید کرده و جلسه‌ای برگزار کردند.

در این نشست در خصوص نحوه حضور اتباع خارجی به خصوص افغانستانی در کشور، اسکان این اتباع، هزینه‌های لازم برای ارائه خدمات، میانگین ورود اتباع از مرزهای خراسان رضوی(روزانه هزار نفر)، اراضی لازم برای اقامت اتباع و اولویت ساخت کمپ ۱۰ هزار نفره برای آن‌ها، تخصیص بودجه سلامت و بهداشت برای آوارگان و حمایت سازمان‌های بین‌المللی از این امور بحث و گفت‌وگو شد.

رسیدگی به اتباع خارجی فقط وظیفه جمهوری اسلامی نیست

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران اظهار کرد: موضوع ساماندهی اتباع و مهاجرانی که از مرزهای ما به کشور ورود پیدا می‌کنند در دست اقدام و بسیار مهم است، اتباع افغانستانی برای کشور ایران بسیار با اهمیت بوده و ما وظیفه انسانی و دینی خود می‌دانیم که به این عزیزان رسیدگی و کمک کنیم.

محمدتقی هاشمی با بیان اینکه روزانه شاهد حضور هزاران نفر در مرزهای خود هستیم، ادامه داد: معمولا همه افراد پذیرش می‌شوند، افرادی که موقعیت پذیرفتن آن‌ها را با توجه به امکانات و کمبودهایمان به کشور خودشان برگرداندیم و خانواده‌هایی که به ایران پناهنده شده بودند را به اجبار پذیرفتیم و اقامت دادیم.

وی افزود: باید به این افراد کمک کنیم تا خود را پیدا کنند و نگرانی‌های آن‌ها کم شود، باید بررسی کنیم که چه کمک‌هایی می‌توانیم به این افراد بکنیم و این کار حدود پنج ماه است که در خراسان رضوی شروع شده و در این پنج ماه درصد بالایی را پذیرفته و کمک کرده‌ایم، البته از آنجا که ما عضو کنوانسیون هستیم انتظار داریم تمام سازمان‌های حامی اتباع خارجی به ما کمک کنند اما تاکنون واقعا این سازمان‌ها بیش از ۴ درصد مساعدت نکرده‌اند و خود جمهوری اسلامی ایران بوده که نیاز اتباع را برطرف کرده است.

هاشمی با بیان اینکه رسیدگی به اتباع خارجی تنها وظیفه جمهوری اسلامی نیست، ادامه داد: ما نگران هستیم چراکه متاسفانه بخشی از این سازمان‌ها با نگاه سیاسی به اتباع خارجی نگاه کرده و به جمهوری اسلامی کمک نمی‌کنند؛ تلاش داریم با دعوت از آن‌ها، افراد را برای کمک رسانی و مساعدت توجیه کنیم.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی با بیان اینکه از مجموع اتباع خارجی و افغانستانی که به ایران می‌آیند ۹۶ درصد در مشهد ساکن می‌شوند، متذکر شد: اکنون با دو نوع مهاجرت رو به رو هستیم، اول افرادی که از مرزها وارد می‌شدند که تعداد آن‌ها ۷۲ هزار نفر است و ۹۰ درصد از این افراد از آنجا که مجرد بوده و قصد داشتند از مرز خراسان رضوی وارد شده و از مرزهای غربی خارج شوند را به کشور خودشان برگرداندیم و خانواده‌هایی که به ایران پناهنده شده بودند را پذیرفتیم، اقامت دادیم و رسیدگی و کمک می‌کنیم که افراد به کشور خودشان بازگردند.

وی با بیان اینکه به طور واقع با توجه به تحریم‌های ظالمانه آمریکا امکان کمک به عزیزان را نداریم و برای خودشان هم بهتر است به خودشان بازگردند، در خصوص نوع دوم مهاجرت به ایران ادامه داد: حدود ۸ هزار خانواده با ویزای توریستی یک ماهه به ایران آمده‌اند و حاضر به ترک ایران نیستند و در مشهد اقامت دارند؛ تخمین زده می‌شود حدود ۵۰ هزار نفر از این نوع ساکن مشهد هستند و ناخودآگاه و از روی اجبار در حال سرویس‌دهی به آن‌ها هستیم.

در ادامه رییس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان جمهوری اسلامی در جمع خبرنگاران در رابطه با کمک‌های این سازمان به جمهوری اسلامی ایران با توجه به وضعیت کنونی افغانستان و مراجعات بسیاری از اتباع آن کشور به ایران اظهار کرد: کمک‌هایی پیش از این انجام و مساعدت‌هایی هم اکنون شروع شده، تماس‌هایی با دولت داریم که بتوانیم برای کسانی که تازه به مرزهای ایران وارد می‌شوند کمک‌رسانی کنیم.

ایوو فریسن با بیان اینکه به دنبال کمک‌رسانی به اتباع ساکن و مقیم ایران هم هستیم، ادامه داد: مرکز اسکانی در سیستان و بلوچستان و دو مرکز در خراسان رضوی ساخته شود و برای بهبود ساختارهای موجود تلاش می‌کنیم.

وی در رابطه با تبعیض میان کمک سازمان‌های بین‌المللی برای اتباع میان ایران و دیگر کشورها، تاکید کرد: این موضوع باید توسط نمایندگان و راه‌های ارتباطی ما به سازمان ملل متحد عنوان شود اما حقیقت این است که بیشتر کمک‌های انجام شده به افغانستان توسط پاکستان و ایران انجام شده و بیشتر بار کمک رسانی به این کشور روی دوش همین کشورهای همجوار است.

فریسن تشریح کرد: اکثر کمک‌ها به اتباع در ایران توسط دولت جمهوری اسلامی و مردم این کشور صورت می‌گیرد و کمک‌هایی که در این راستا از سازمان ملل متحد به ایران می‌رسد بسیار کم است.

گفتنی‌است؛ پیش از این هم به اذعان یکی از وزرای دولت، سازمان‌های خارجی تنها در ۵ درصد از کمک‌هایی که به اتباع خارجی در جمهوری اسلامی داده شده است، نقش دارند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار