کد خبر: 1068695
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۵
شیوا نوروزی

قصه دور و دراز واگذاری پرسپولیس و استقلال به جا‌های باریک رسیده است. داستان سوءمدیریت، بلاتکلیفی و بدهی‌های سنگین این دو باشگاه جهانی شده و بار‌ها آبرویمان را در سطح بین‌الملل برده است، اما مسئولان امر به جای اینکه در پی حل این مسئله باشند هر روز با اظهارنظر‌های مختلف بی‌تفاوتی‌شان به اوضاع بحرانی دو قطب اصلی فوتبال کشور را ابراز می‌کنند.
سرخابی‌ها به خاطر دولتی ماندن خسارت‌های سنگینی متحمل شده‌اند، از خسارات مالی گرفته تا زیر سؤال رفتن اعتبار فوتبال و ورزش ایران. سال‌هاست که دو باشگاه پرطرفدار در تملک وزارت ورزش هستند و تغییرات مکرر مدیریتی و عدم پاسخگویی مدیران نسبت به عملکردشان، پرسپولیس و استقلال را در مسیر نابودی قرار داده است. بدهی‌های سنگین و شاکیان پرتعداد خارجی تنها نمونه‌ای از این سوءمدیریت‌هاست، آن هم در حالی که تاکنون هیچ مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره‌ای به خاطر تصمیمات مخرب و تضییع حقوق مردم و بیت‌المال محاکمه نشده است. از طرفی مشترک بودن مالک سرخابی‌ها یکی از فاکتور‌های منفی برای آن‌ها محسوب می‌شود و ای‌اف‌سی نیز به‌رغم تمام مماشاتی که طی این سال‌ها با ما داشته، این‌بار دیگر کوتاه نمی‌آید و اگر هرچه سریع‌تر این مشکل حل نشود دو تیم پایتخت باید با لیگ قهرمانان آسیا وداع کنند. طبیعتاً با خواندن این شرح مختصر از حال و روز سرخابی‌ها، مقامات مسئول در این زمینه باید برای جبران کم‌کاری‌های گذشته اقدامی عاجل انجام دهند، ولی متأسفانه با مصاحبه‌های‌شان ناامیدی را به فوتبال و هواداران تزریق می‌کنند.
وعده جدید سجادی، وزیر ورزش برای گرفتن مجوز‌های لازم جهت کلید خوردن پروژه خصوصی‌سازی امیدوار‌کننده بود: «آماده واگذاری هستیم و مشکلی نداریم، اتفاقاً مصوبات این کار را نیز دریافت کردیم و منتظریم تا سازمان خصوصی‌سازی به سمت واگذاری برود. موافقت نهاد ریاست جمهوری، شخص آقای رئیس‌جمهور و معاونت حقوقی ایشان را هم دریافت کرده‌ایم. موافق واگذاری هستیم و مخالفتی نداریم و دعا می‌کنیم این دو تیم زودتر به سمت خصوصی‌سازی پیش بروند.» به این ترتیب وزارت ورزش وظایفش را انجام داده و از این به بعد توپ در زمین سازمان خصوصی‌سازی است و این سازمان است که باید هرچه سریع‌تر وارد عمل شود، ولی در کمال تأسف حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی با یک اظهارنظر عجیب آب پاکی را روی دست جامعه فوتبال ریخت تا تناقض‌ها بیش از پیش عیان شوند: «ما هیچ تعجیلی برای واگذاری استقلال و پرسپولیس نداریم و با آرامش آن‌ها را در مسیر خصوصی‌سازی قرار خواهیم داد.»
درست است که وزیر ورزش برای خصوصی شدن پرسپولیس و استقلال دعا می‌کند، اما برای تحقق اهداف بزرگ و کوچک تلاش، جدیت و عزم جدی افراد و مسئولان شرط لازم است. وقتی سازمان خصوصی‌سازی حساسیت‌های بحث واگذاری سرخابی‌ها را درک نمی‌کند و قرار است با طمأنینه کار را پیش ببرد، یعنی سرخابی‌ها همچنان دولتی می‌مانند. جالب اینکه رئیس سازمان خصوصی‌سازی توجه به هواداران میلیونی دو تیم را یکی مسائل حائز اهمیت معرفی کرده، ولی انگار نه انگار که دولتی ماندن سرخابی‌ها طی دو دهه اخیر چه بلایی بر سر دو تیم آورده و خون هواداران را در شیشه کرده است. پرونده‌های سنگین شکایت، بسته شدن چند باره پنجره نقل و انتقالات، بدهی سنگین مالی و مالیاتی، محکوم شدن در محافل بین‌المللی و خطر حذف از قاره کهن حاصل دست‌دست کردن مسئولانی است که با فرافکنی از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند. دیگر باید چه بلایی بر سر سرخابی‌ها بیاید تا آقایان فوریت «تعجیل» در خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال را درک کنند. هر روز که از دولتی ماندن این دو باشگاه بدهکار می‌گذرد، سقوط آزاد سرخابی‌ها شدت بیشتری پیدا می‌کند. تا قبل از این وزارتی‌ها علاقه چندانی به واگذاری سرخابی‌ها نداشتند، اما وزارت ورزش سجادی جدیت بیشتری برای به نتیجه رساندن این پروژه به خرج داده است. انتظار می‌رود سازمان خصوصی‌سازی با تسریع در امور و احترام به هواداران میلیونی این دو تیم، هرچه سریع‌تر سرخابی‌ها را از گرداب دولتی ماندن نجات دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار