کد خبر: 1068402
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹
اعضای شورای امنیت پس از دیدار با سفیر عربستان سعودی در یمن با صدور بیانیه‌ای خواستار توقف درگیری‌ها در مأرب شدند.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: نمایندگان پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل پس از دیدار با «محمد آل جابر» سفیر عربستان سعودی در یمن، بیانیه‌ای درباره توقف درگیری‌ها در استان «مأرب» یمن صادر کردند.

براساس گزارش پایگاه خبری خلیج آنلاین محمد آل جابر روز گذشته نشستی را با نمایندگان پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه) برگزار کرد.

خبرگزاری رسمی عربستان اعلام کرد که در این نشست نمایندگان پنج کشور عضو دائم شورای امنیت بیانیه مشترکی صادر و طی آن بر ضرورت دستیابی به راه‌حل سیاسی برای پایان دادن به بحران یمن تأکید کرده و خواستار توقف درگیری‌ها در استان مأرب واقع در مرکز یمن شدند.

همچنین در این نشست تلاش‌های فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن، لزوم دستیابی به راه‌حل سیاسی تحت نظارت این سازمان و حمایت از «عبدربه منصور هادی» دولت مستعفی یمن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رؤسای پنج هیئت که در شورای امنیت حق وتو دارند، حملات انصارالله علیه عربستان سعودی را محکوم و بر نیاز به آرامش، از جمله توقف فوری درگیری‌ها در مارب تاکید کردند.

آن‌ها از همه طرف‌های یمنی خواستند تا برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی جامع برای پایان دادن به بحران یمن و کاهش رنج انسانی ملت این کشور، وارد مذاکره شوند.

انصارالله در پاسخ به تجاوزات مکرر عربستان به خاک یمن، تاسیسات اساسی و مهم این کشور را مورد هدف قرار داده‌است.

طی ماه‌های اخیر نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن دور جدیدی از عملیات آزادسازی استان و شهر مأرب را به عنوان قلب دولت مستعفی و فرار منصور هادی آغاز کرده اند که به نتایج خوبی رسیده اند.

منابع یمنی اعلام کرده اند که درگیری بین نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با نیرو‌های منصور هادی، نیرو‌های اخوان المسلمین و تروریست‌های القاعده در حال حاضر به ۱۰ کیلومتری منطقه «الفلج» واقع در ورودی جنوبی شهر مأرب رسیده است.

در طول جنگ ائتلاف متجاوز علیه یمن، هرگاه رزمندگان یمنی به موفقیت‌های چشمگیری دست می‌بایند، مقامات سعودی، برخی مقامات سازمان ملل و تعداد دیگری از کشور‌ها و مجامع طرفدار سعودی برای جلوگیری از پیروزی رزمندگان یمنی درخواست آتش بس می‌دهند تا در پیروزی آن‌ها خلل ایجاد شود و همچنین در ظاهر، خود را طرفدار صلح نشان می‌دهند، ترفندی که سال هاست برای انصارالله مشخص شده و رزمندگان یمنی دست متجاوزان را خوانده‌اند.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان از سال ۲۰۱۵ تاکنون از دولت منصور هادی عبد ربه حمایت می‌کند و طی درگیری‌هایی با گروه‌های یمنی موجب جان باختن، مجروح شدن، آوارگی و خسارت‌های مادی بسیاری شده است.

بنا به اعلام سازمان ملل متحد بیش از ۸۰ درصد از مردم یمن نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار