کد خبر: 1067771
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

علت دعوت‌نشدن طالبان در نشست همسایگان افغانستان این بود که باید پیش‌تر حضور طالبان در نشست آتی رأی‌گیری و تأیید می‌شد، اما بعد از رأی اعضا مقرر شد نمایندگان طالبان در نشست آتی حضور داشته باشند.
ابوالفضل عمویی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فارس با اشاره به نشست همسایگان افغانستان که به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد، اظهار داشت: اجلاس همسایگان افغانستان یک گام مهم در جهت همسان‌سازی نگاه کشور‌های همسایه افغانستان به تحولات این کشور بود. وی افزود: بیانیه مشترکی که پس از پایان نشست همسایگان افغانستان در تهران صادر شد، سابقه نداشته است و حتی پیش از این در اجلاس‌های مشابه هم نتوانسته بودند به جمع‌بندی لازم و مشترک برسند.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: مهم‌ترین نکته اجلاس همسایگان افغانستان آن بود که همه همسایگان این کشور در موضوع ضرورت حفظ امنیت این کشور در مسیر تحولات و همین‌طور تشکیل یک دولت فراگیر که حقوق همه اقوام را پوشش دهد، تأکید داشتند. وی افزود: در پایان این نشست مقرر شد دور بعدی اجلاس همسایگان افغانستان در یکی از کشور‌های همسایه افغانستان برگزار شود و فکر می‌کنیم اقدام مؤثری در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم محسوب می‌شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: برای نشست همسایگان افغانستان چهار وزیر امور خارجه کشور‌های مختلف در تهران حضور یافتند، ضمن اینکه وزرای خارجه چین و روسیه هم به صورت آنلاین در این نشست حضور پیدا کردند. وی افزود: در جلسه تهران نمایندگان طالبان حضور نداشتند، اما مقرر شد در دور آتی نشست همسایگان افغانستان از هیئت حاکمه کابل در این جلسه حضور پیدا کنند، البته مطلع شدیم طالبان از برگزاری و بیانیه مشترک این اجلاس استقبال و تشکر کرده است که این موضوع نشان‌دهنده آن است که هیئت حاکمه کابل به مواضع کشور‌های همسایه افغانستان توجه لازم را دارد.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: صلح و ثبات در افغانستان تأثیر مستقیمی بر کشور‌های همسایه این کشور دارد و همگان تأکید بر آن دارند که باید ضمن توجه به حقوق مردم افغانستان به سمت و سویی حرکت کنیم که در افغانستان صلح و ثبات پایدار شکل گیرد، صلح و ثبات پایدار از دید کشور‌های همسایگان افغانستان فقط با تشکیل یک دولت فراگیر اتفاق می‌افتد. عمویی درباره دعوت‌نشدن از طالبان در نشست همسایگان افغانستان در تهران توضیح داد: علت این عدم دعوت آن است که باید پیش‌تر حضور طالبان توسط همسایگان افغانستان در این نشست رأی‌گیری می‌شد و مورد تأیید قرار می‌گرفت، اما بعد از رأی‌گیری صورت گرفته در این نشست مقرر شد نمایندگان طالبان در نشست دور آتی حضور داشته باشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار