کد خبر: 1067713
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹
مدیرکل آموزش و پرورش استان خبر داد
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: آمار ثبت نام دانش‌آموزان استان نسبت به سال گذشته با افزایش ۷۰ هزار نفری روبه‌رو بوده است. در واقع با این آمار امسال حدود ۲۰۰۰ کلاس درس به مجموعه کلاس‌های درسی استان افزوده شده است.

قاسمعلی خدابنده در سومین جلسه شورای آموزش و پرورش استان که در سالن جلسات شهید باهنر استانداری خراسان رضوی برگزاری شد، اظهار کرد: بر اساس آمار تا امروز یک میلیون و ۴۲٣ هزار دانش آموز در مدارس استان ثبت‌ نام کرده‌اند. آمار ثبت‌ نام دانش‌آموزان استان نسبت به سال گذشته با افزایش ۷۰ هزار نفری روبه‌رو بوده است؛ در واقع با این آمار امسال حدود ۲۰۰۰ کلاس درس به مجموعه کلاس‌های درسی استان افزوده شده است.

وی افزود: دستگاه تعلیم و تربیت استان در سال تحصیلی جاری با کمبود ۲۳ هزار نیروی انسانی مواجه بوده است. بر همین اساس راهکارهای متعددی در خصوص مدیریت و ساماندهی نیروی انسانی از جمله به کارگیری نیروهای حق التدریس، خرید خدمات آموزشی، اضافه کار نیروهای شاغل و بازنشسته، کاهش عوامل اجرایی مدارس و توسعه مدارس شبانه روزی در سطح استان پیش‌بینی و اجرایی شده که با این اقدامات تا امروز ۲۲ هزار کلاس درس از این طریق پوشش داده شده است.

بازگشایی حضوری ۳۵۰۰ مدرسه در مناطق روستایی و عشایری

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: ۳۵۰۰ مدرسه در مناطق روستایی و عشایری استان از ابتدای مهر ماه به صورت حضوری و با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی بازگشایی شد. همچنین حدود ۱۰ درصد دانش‌آموزان استان در این مدارس آموزش‌های خود را به شیوه حضوری از ابتدای مهر ماه آغاز کردند.

خدابنده تصریح کرد: بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا واکسیناسیون فرهنگیان و دانش‌آموزان در استان در اولویت قرار گرفت و تا امروز حدود ۹۱ درصد همکاران فرهنگی و ۸۶ درصد دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله استان اولین دوز واکسن خود را در مقابله با بیماری کرونا دریافت نموده‌اند.

عدم تصمیم گیری درخصوص بازگشایی مدارس ابتدایی

وی اضافه کرد: مدارس متوسطه دوم استان از ۱۵ آبان‌ ماه و مدارس متوسطه اول از ابتدای آذر ماه به شیوه حضوری و با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی به صورت حضوری بازگشایی خواهد شد. در خصوص بازگشایی مدارس ابتدایی تاکنون تصمیمی اتخاذ نشده است.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: بازگشایی حضوری کلاس‌های درسی دانش‌آموزان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خواست و مطالبه جامعه است. آموزش مجازی در مقایسه با آموزش حضوری از کیفیت لازم برخوردار نیست؛ به ویژه در زمینه مسائل پرورشی و تربیتی دانش‌آموزان در ایام شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کلاس‌های مدارس با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شده‌ایم. افت تحصیلی دانش‌آموزان در ایام تعطیلی کلاس‌های حضوری و ارائه آموزش‌های مجازی موضوعی انکارنشدنی است.

مدیران مدارس با کمبود نیروی انسانی و سرانه تهیه اقلام بهداشتی روبه‌رو هستند

خدابنده تاکید کرد: مدیران مدارس با مشکلات عدیده‌ای از جمله کمبود نیروی انسانی و به ویژه سرانه تهیه اقلام بهداشتی روبه‌رو هستند. برای رفع این مشکلات گسترش تعاملات و همکاری سایر نهادها و دستگاه‌های مرتبط می‌تواند زمینه‌ بازگشایی بدون دغدغه مدارس را فراهم سازد. سال گذشته از محل اعتبارات دولتی و همچنین همت خیرین نیک اندیش ۱۱ هزار تبلت دانش آموزی در سطح استان توزیع شد.

وی خاطرنشان کرد: طی ۲ سال گذشته با توجه به شیوع ویروس کرونا آمار بالای ترک تحصیل دانش‌آموزان در استان را بنا به دلایلی چون مسائل اقتصادی، نبود تجهیزات لازم برای آموزش های مجازی و... شاهد بوده‌ایم. سال گذشته شهرداری مشهد ۸۰ میلیارد ریال اعتبار جهت تهیه تبلت دانش آموزی در مناطق حاشیه شهر مشهد اختصاص داد. همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بودجه سال ۱۴۰۰ اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی را جهت تهیه تبلت دانش آموزی و هوشمندسازی مدارس اختصاص داده‌اند.

خدابنده اضافه کرد: در آغاز فرایند آموزش های مجازی ۲۰۷۰ مدرسه در سطح استان به اینترنت دسترسی نداشت اما با پیگیری های انجام شده از سوی اداره کل آموزش و پرورش و همکاری اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان، تمام مدارس به اینترنت دسترسی پیدا کرده اند و در تمام مدارس استان حداقل یک سیستم رایانه متصل به اینترنت وجود دارد.

رشد پنج درصدی آمار دانش آموزی استان در سال تحصیلی جاری

در ادامه این نشست رضا صابری‌ تولایی، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان رضوی، اظهار کرد: در سال تحصیلی جاری یک میلیون و ۴٢٣ هزار و ۳۱۰ دانش آموز در مدارس سراسر استان ثبت نام نموده اند که نسبت به سال تحصیلی گذشته رشدی ۵/۴۶ درصدی داشته است. پوشش تحصیلی دانش آموزان استان در سال تحصیلی گذشته در مقطع ابتدایی بیش از ۹۶ درصد، مقطع متوسطه اول حدود ۹۳ درصد و همچنین در متوسطه نظری بیش از ۷۵ درصد بوده است.

وی افزود: در سال تحصیلی گذشته بیش از ۴۴ هزار نفر از دانش آموزان استان بنا به دلایل متعددی از جمله شیوع بیماری کرونا، ناتوانی خانواده در پرداخت هزینه های تحصیل، ازدواج زودهنگام، فقدان انگیزه تحصیلی و... از تحصیل باز ماندند. با اجرای طرح ضربتی جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان موفق شدیم بیش از ۱۳ هزار و ۵٠٠ دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی را به مدرسه بازگردانیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار