کد خبر: 1067494
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
با هماهنگی اتاق اصناف تهران و اتحادیه مربوطه تخم‌مرغ وارداتی با نرخ شانه‌ای ۴۰ هزار تومان در اختیار اتحادیه‌ها قرار می‌گیرد تا به خرده‌فروشی‌های مرتبط برسانند و نرخ عرضه این محصول در خرده‌فروشی‌ها نیز شانه‌ای ۴۳ هزار تومان است.

با هماهنگی اتاق اصناف تهران و اتحادیه مربوطه تخم‌مرغ وارداتی با نرخ شانه‌ای ۴۰ هزار تومان در اختیار اتحادیه‌ها قرار می‌گیرد تا به خرده‌فروشی‌های مرتبط برسانند و نرخ عرضه این محصول در خرده‌فروشی‌ها نیز شانه‌ای ۴۳ هزار تومان است.
دولت سیستم پرداخت یارانه را سال‌هاست برای کاهش فشار قیمتی به مردم اجرا می‌کند، نه تنها در نهاده‌های کشاورزی بلکه سایر اقلامی که دولت می‌خواهد ارزان به دست مردم برسد، نظیر بنزین و ... این یارانه را می‌پردازد، اما تفاوتی که در‌باره نهاده‌های کشاورزی وجود دارد، این است که این‌ها حلقه‌های واسط زنجیره تولید هستند و از آن، وارد کنندگان منتفع می‌شوند. واردکننده نهاده را که همان خوراک دام و طیور است، وارد می‌کند و به تولیدکننده می‌دهد تا ارزان‌تر تولید کند و مردم هم کالای ارزان‌تری بخرند.
عمده‌ترین نهاده کشاورزی خوراک دام و طیور است که سالانه به ارزش ۵ میلیارد دلار و حدود ۱۸ میلیون تن وارد کشور می‌شود، به گفته کارشناسان در تأمین این نهاده بیش از ۷۰ درصد وابسته به واردات هستیم و حدود ۷۵ درصد هزینه تمام شده محصولات پروتئینی از قبیل لبنیات، گوشت و مرغ و تخم‌مرغ را شامل می‌شود و نهاده‌های کشاورزی جزو بیشترین محصولات وارداتی به کشور است. دولت در سال گذشته به رغم تنگنا‌های ارزی، نهاده‌های دامی و طیور را وارد کرد، اما به دلیل تأخیر در واردات و توزیع قیمت مرغ و تخم‌مرغ افزایش یافت. دولت سیزدهم برای تأمین نیاز کشور اقدام به واردات تخم‌مرغ کرد تا شاید با افزایش عرضه قیمت‌ها متعادل شده و بیش از این گران نشود. خبر واردات تخم‌مرغ در هفته گذشته نیز قیمت‌ها را کاهش نداد و خرده‌فروشی‌ها همچنان تخم‌مرغ را ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان عرضه می‌کنند. فعالان بازار از افزایش مصرف تخم‌مرغ در مهرماه خبر می‌دهند و می‌گویند: به دلیل کمبود عرضه، تخم‌مرغ‌های دولتی فقط در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شود. سرانجام شرکت پشتیبانی امور دام با هماهنگی اتاق اصناف تهران توانست توزیع تخم‌مرغ را در پایتخت ساماندهی کند. ازاین رو مدیرکل پشتیبانی امور دام تهران در گفت‌وگوی اختصاصی با صدا و سیما افزود: درخصوص توزیع تخم‌مرغ علاوه بر استفاده از ظرفیت اتحادیه و تشکل‌ها که درخصوص عرضه در میادین میوه و تره بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای فعالند، از محل ظرفیت واردات هم با همکاری اتاق اصناف تهران، توزیع این محصول با قیمت مصوب در خرده فروشی‌ها آغاز شده است.
رضا سالمی گفت: به این ترتیب با هماهنگی اتاق اصناف تهران و اتحادیه مربوطه تخم‌مرغ وارداتی به نرخ شانه‌ای ۴۰هزار تومان در اختیار اتحادیه‌ها قرار می‌گیرد تا به خرده فروشی‌های مرتبط برسانند و نرخ عرضه این محصول در خرده‌فروشی‌ها نیز شانه‌ای ۴۳ هزار تومان است.
مدیرکل پشتیبانی امور دام تهران افزود: علاوه بر این، توزیع مویرگی با استفاده از کامیون‌های حمل سیار در خیابان‌ها هم به صورت عرضه مستقیم و هم به صورت عرضه به خرده‌فروشی‌ها بدون نیاز مراجعه به اتحادیه‌ها در حال انجام است، همچنین نیاز بخش صنعت نیز با پودر تخم‌مرغ که در سنوات قبل تهیه شده برطرف می‌شود. سالمی گفت: عملاً عرضه افزایش می‌یابد و با این افزایش عرضه نرخ تخم‌مرغ در خرده‌فروشی‌ها شکسته می‌شود و اثر این توزیع در هفته آینده خود را نشان خواهد داد. وی افزود: به این ترتیب هفته آینده در همه خرده‌فروشی‌ها تخم‌مرغ با قیمت شانه‌ای ۴۳هزار تومان عرضه می‌شود، همچنین نرخ تخم‌مرغ بسته‌بندی شده شانه‌ای ۴۶ هزار تومان خواهد بود.
تخم‌مرغ بسته بندی با نرخ پایه شانه‌ای ۴۰ هزار تومان
مدیرکل پشتیبانی امور دام تهران گفت: قیمت تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی شده به طور کلی براساس نرخ پایه شانه‌ای ۴۰هزار تومان مشخص می‌شود که هزینه‌های بسته‌بندی نیز به آن افزوده می‌شود و سازمان حمایت نرخ مربوط به تخم مرغ‌های بسته بندی شده را اعلام کرده و همه فروشندگان ملزم به رعایت این نرخ هستند. سالمی افزود: نرخ انواع تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی شده در سایت سازمان حمایت موجود است و خریداران می‌توانند با مشاهده این نرخ از فروشگاه‌هایی که قیمت فراتر از نرخ مصوب است خریداری نکنند. وی گفت: در حال حاضر روزانه ۳ هزار تن تخم‌مرغ تولید می‌شود و هیچ مشکلی در تأمین وجود ندارد. همچنین با توجه به جوجه‌ریزی مناسبی که از مرداد ۱۴۰۰ صورت گرفته از دی ماه تولید داخل کفاف مصرف را می‌دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار