کد خبر: 1067280
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
همزمان با مداخلات امریکا در امور داخلی چین انجام شد

در پی مداخلات فزاینده امریکا در امور تایوان، چین سطح آمادگی نظامی خود را برای مقابله با هرگونه اقدام تحریک آمیز خارجی افزایش داده است. بر این اساس، هشت فروند جنگنده چینی وارد حوزه شناسایی دفاع هوایی تایوان شده و بیستمین نفوذ هواپیما‌های ارتش چین به این حوزه طی این ماه را رقم زدند. واشنگتن هم مدعی شده در برابر ستیزه‌جویی پکن از تایوان دفاع خواهد کرد.
تنش‌ها بین چین و امریکا در ماه‌های اخیر در پی افزایش تحرکات واشنگتن در امور داخلی چین به بالا‌ترین سطح خود رسیده و دو کشور را در آستانه تقابل نظامی قرار داده است. درحالی که امریکا تلاش می‌کند برای تضعیف امنیت داخلی چین، تایوان را از لحاظ نظامی تقویت کند، چین نسبت به هرگونه اقدام خارجی برای مداخله در امور کشورش هشدار داده است. در همین راستا، وزارت دفاع ملی تایوان اعلام کرد که شش فروند جنگنده Shenyang J-۱۶ ارتش آزادیبخش خلق چین و یک فروند هواپیمای نظامی هشدار اولیه مدل KJ-۵۰۰ این ارتش یک شنبه شب وارد گوشه جنوب غربی منطقه شناسایی دفاع هوایی تایوان شدند. به گزارش خبرگزاری رویترز، طبق این بیانیه، یک فروند هواپیمای نظامی ضد زیردریایی مدل Shaanxi Y-۸ ارتش چین هم وارد گوشه‌های جنوب شرقی و جنوب غربی این منطقه شد. تایوان در پاسخ به این رخداد، هواپیما‌های رهگیر اعزام کرد، هشدار‌هایی از طریق بی‌سیم فرستاد و سامانه‌های موشکی ضد هوایی را برای رصد هواپیما‌های ارتش آزادیبخش خلق چین مستقر کرد. بر اساس گزارشی که وزارت دفاع ملی تایوان در ۲۷ اکتبر منتشر کرد، «چین از سال جاری میلادی تاکنون بیش از ۶۸۰ فروند هواپیمای نظامی را به این منطقه شناسایی دفاع هوایی تایوان با هدف تقویت تجسس، هماهنگی مانور‌های بین نیروی دریایی و نیروی هوایی ارتش آزادیبخش خلق چین و فرسوده کردن تجهیزات دفاع هوایی تایوان ارسال کرده است.» رژه نظامی چین در آسمان تایوان برای مقابله با اقدامات خصمانه واشنگتن انجام می‌شود که با تحرکات خود، امنیت چین را به خطر انداخته است. واشنگتن بار‌ها گفته که به سیاست اصل چین واحد پایبند است، اما از سوی دیگر ادعا می‌کند در صورت بروز جنگ میان چین و تایوان از تایوان دفاع خواهد کرد. امریکا اخیراً اعلام کرده که قصد دارد تسلیحات پیشرفته‌ای را به تایوان بفروشد و این مسئله خشم مقامات پکن را در پی داشته است. چین، تایوان را بخشی از سرزمین خود می‌داند و تحرکات امریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند.
حمایت واشنگتن از تایوان
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا با ادعای اینکه واشنگتن در کنار تایوان ایستاده، گفت که این کشور تلاش می‌کند تایوان ابزار لازم را برای دفاع از خود در برابر هرگونه تهاجمی داشته باشد. بلینکن یک شنبه شب در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» گفت: «هیچ تغییری در سیاست ما ایجاد نشده است. به هر حال، ما یک تعهد دیرینه داشتیم که بایدن در زمان حضور در مجلس سنا به شدت از آن حمایت کرد؛ تعهدی دیرینه بر اساس قانون روابط تایوان برای اطمینان از اینکه تایوان ابزاری برای دفاع از خود داشته باشد.» وی بدون اشاره به اینکه امریکا مستقیماً برای دفاع از تایوان وارد عمل می‌شود یا نه، ادامه داد: «ما در کنار تایوان هستیم. رئیس‌جمهور قاطعانه روی این مسئله ایستاده و ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که هیچ‌کس اقدام یکجانبه‌ای که وضعیت موجود در رابطه با تایوان را مختل کند، انجام ندهد.» امریکا در راستای راهبرد مهار چین، تحرکاتش را در تایوان تشدید کرده تا امنیت داخلی رقیبش را به چالش بکشد. این درحالی است که نشریه «نشنال‌اینترست»، طی یاداشتی با تأکید بر تحلیل‌های مقام‌های دفاعی فعلی و سابق ایالات متحده در این خصوص هشدار داد که ایالات متحده باید با این واقعیت کنار بیاید که دیگر در غرب اقیانوسیه از «برتری نظامی» برخوردار نیست و با این واقعیت ناخوشایند روبه‌رو شود که احتمالاً در تقابل نظامی با چین در خصوص تایوان شکست خواهد خورد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار