کد خبر: 1066745
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۸
يكبار ديگر شيوع ويروس كرونا سيرصعودي گرفته و با افزايش شهرهاي قرمز در استان‌هاي مختلف بايد منتظر افزایش مبتلایان به کرونا باشيم.
سجاد مرسلي

يكبار ديگر شيوع ويروس كرونا سيرصعودي گرفته و با افزايش شهرهاي قرمز در استان‌هاي مختلف بايد منتظر افزایش مبتلایان به کرونا باشيم. در اين ميان رئيس دانشگاه علوم پزشكي ياسوج با بيان اينكه كهگيلويه وبويراحمد نخستين استاني است كه رسماً و با شدت زيادي درگير پيك ششم شده از پاييز و زمستان پرمخاطره‌اي براي اين منطقه خبرداد. در خوزستان و شهر اهواز نيز به خاطر بي‌توجهي‌ها نسبت به اجراي پروتكل‌هاي بهداشتي آمار مراجعه كنندگان به بيمارستان امام(ره) افزايش يافته. اما مشكل اهوازي‌ها اين است كه همزماني سه عارضه حساسيت‌هاي فصلي و تنگي نفس ناشي از اولين بارش‌هاي پاييزي، پيك آنفلوآنزا و پيك كرونا و مشابهت علائم آنها با يكديگر اوضاع را دشوار كرده است.

از چند هفته قبل بحث موج ششم و شيوع دوباره و گسترده كرونا مطرح شد. موجي كه كسي آن را جدي نگرفت. اما طي روزهاي اخير و با افزايش تعداد شهرهاي قرمز معلوم شد، اين موضوع، جدي است. با گسترش واكسيناسيون، چنين استنباط مي‌شد، بايد منتظر نزول كرونا در كشور باشيم، اما امروز استان‌ها يكي‌يكي درگير ويروسي مي‌شوند كه دو سال است قرباني مي‌گيرد.
افزايش مبتلايان در كهگيلويه و بويراحمد
با افزايش مبتلايان به كرونا در كهگيلويه و بويراحمد، رسماً اعلام شده، اين استان به عنوان نخستين استان درگير پيك ششم كرونا شده و شرايط سختي را تجربه مي‌كند. رئيس دانشگاه علوم پزشكي ياسوج با بيان اينكه كهگيلويه وبويراحمد نخستين و تنها استان كشور است كه درگير پيك ششم كرونا شده گفت: «با توجه به شدت شيوع و گستردگي اين پيك پيش‌بيني مي‌شود قدرت درگيري و كشندگي پيك ششم كرونا از ديگر پيك‌هاي گذشته اين بيماري بيشتر باشد.»
پرويز يزدان‌پناه ادامه داد: «متأسفانه دو بيمار مبتلا به كرونا طي ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند و شمار قربانيان كرونا در كهگيلويه و بويراحمد به ۹۸۳ نفر افزايش يافت.»
به گفته اين مسئول، هم اكنون ۲۲۷ بيمار در بيمارستان‌هاي كهگيلويه وبويراحمد بستري هستند كه ۱۱۰ نفر از آنان مبتلاي قطعي و ۱۳ نفر از اين بيماران در بخش مراقبت‌هاي ويژه تحت درمان قرار گرفته‌اند و از مجموع مبتلايان به كوويد۱۹ در كهگيلويه و بويراحمد ۷۶ هزار و ۵۵۸ نفر بهبود يافته گزارش شده است. رئيس دانشگاه علوم پزشكي ياسوج گفت: «از ۴۵۴ نمونه تست PCR دريافت شده از آزمايشگاه سلولي و مولكولي ياسوج و دهدشت حدود ٣٢ درصد موارد مثبت بودند كه بيشترين موارد مثبت در شهرستان‌هاي بويراحمد، كهگيلويه و دنا و از ۳۰۶ نمونه رپيد تست نيز ۲۰ درصد مثبت اعلام شده كه بيشترين موارد در شهرستان‌هاي بويراحمد، كهگيلويه و مارگون بودند.»
وي مهم‌ترين راه مقابله با اين بيماري و پيشگيري از ابتلا به آن را رعايت همه دستور‌العمل‌هاي بهداشتي و فاصله‌گذاري اجتماعي دانست و گفت: مردم استان قدرت كشندگي اين بيماري را جدي بگيرند و با پرهيز از عادي انگاري و بي‌توجهي به دستورالعمل‌هاي بهداشتي حتماً از ماسك استفاده كرده و از شركت در تجمعات، دورهمي‌ها و همچنين از رفتن به سفرهاي غيرضروري و مكان‌هاي پرخطر مثل مراكز بهداشتي و درماني، آرامستان‌ها، بوستان‌ها و بازار خودداري كنند.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي ياسوج همچنين از مردم استان خواست كه در اولين فرصت واكسيناسيون خود را انجام دهيد تا در صورت گرفتاري به كرونا دچار عوارض شديد و مرگ ومير نشوند.
اهواز درگير سه عارضه تنفسي
اما كمي آن‌طرف‌تر يعني در خوزستان شرايط بسيار حاد شده است. با اينكه خبر شيوع دوباره كرونا در اين استان، نگراني‌ها را افزايش داده است اما اين پايان ماجرا نيست و رئيس مركز بهداشت شرق اهواز با اشاره به كاهش رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي و احتمال مواجهه با چند عارضه تنفسي با علائم مشابه، نسبت به وقوع شرايط بحراني در اين شهر هشدار داده است. امرالله مرداني گفته: «متأسفانه در حال حاضر ميزان رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي در اهواز در خوشبينانه‌ترين حالت، تنها ۵۰ تا ۶۰ درصد است.» وي افزود: «با توجه به همزماني حساسيت‌هاي فصلي و تنگي نفس ناشي از اولين بارش‌هاي پاييزي، پيك آنفلوآنزا و پيك كرونا و مشابهت علائم اين سه عارضه، ممكن است اوضاع بحراني رخ دهد. بنابر اين از مردم مي‌خواهيم با رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي همكاري كنند تا از اين شرايط هم عبور كنيم.» به گفته رئيس مركز بهداشت شرق اهواز، نظارت‌ها براصناف، سازمان‌ها، ادارات و بانك‌ها از هفته گذشته تشديد شده و تيم‌ها به صورت مستمر در حال نظارت بهداشتي بر ارگان‌هاي مختلف هستند. هم‌اكنون بيمارستان امام(ره) اهواز در پيك تنگي نفس پاييزي با افزايش مراجعه كنندگان مواجه است و اگر بي‌تفاوتي‌ها نسبت به پروتكل‌هاي بهداشتي ادامه يابد حتماً اهواز مجبور است با سه عارضه تنفسي مشابه روبه‌رو شود كه نتيجه آن، وقوع بحران تنفسي در اين منطقه است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار