کد خبر: 1066638
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰

گفت‌وگوی ویژه خبری دو شنبه شب شبکه ۲ سیما به موضوع شفافیت آرای نمایندگان مجلس پرداخته بود. این برنامه با حضور دو مهمان، احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم و احمد توکلی نماینده سابق مجلس روی آنتن رفت. در خلال پرداختن به این موضوع، نکاتی در مورد تعاملات برخی نمایندگان مجلس در ادوار مختلف با وزرای دولت‌ها بیان شد که قابل تأمل است.
از جمله در این برنامه، احمد امیرآبادی فراهانی که هم اکنون نایب رئیس مجلس شورای اسلامی است، مواردی از تعاملات نمایندگان مجلس با وزارت نفت را افشا کرد. او با اشاره به اینکه بیژن زنگنه – وزیر نفت در دولت‌های هاشمی و روحانی- در دو دوره مسئولیتش در دولت‌های خاتمی و روحانی، «۶۰ نفر از نمایندگان» را در وزارت نفت استخدام کرد، گفت: «او تنها در دوره قبل ۲۵ نماینده و از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۴۰۰ هم که دوباره وزیر شد، ۳۵ نماینده را به وزارت نفت برده است.» لیست این نمایندگان مجلس در خبرگزاری‌ها منتشر شده است.
امیرآبادی حتی موردی را ذکر می‌کند که یک نماینده مجلس از وزیر انتقاد می‌کند تا بتواند امتیاز بگیرد: «یکی از نمایندگان در قرارداد نفتی با خارجی‌ها، از این قرارداد ایراد گرفت و با من شروع به دعوا کرد و پس از اینکه در دوره بعدی مجلس رأی نیاورد بلافاصله هیئت مدیره یکی از شرکت‌های نفتی شد؛ بنابراین دعوای او به خاطر آن مسئله بود.»
او در ادامه، به روابط نمایندگانی از مجلس با شرکت‌های خودروسازی می‌پردازد: «در طول ۱۰ دوره گذشته مجلس، ۸ هزار نفر به ایران خودرو توسط نمایندگان مجلس معرفی شدند و فقط یک نماینده به تنهایی ۳۰۰ نفر را معرفی کرد.»
نکته دیگر آن است که برخی از این امتیازدهی‌ها ابتدا نه با درخواست نمایندگان مجلس، بلکه با پیشنهاد وزرا برای گرفتن رأی اعتماد یا ممانعت از طرح سؤال و استیضاح از سوی نمایندگان اعطا می‌شود! امیرآبادی می‌گوید: «در مورد دخالت در عزل و نصب‌ها، زمانی که وزیر مربوط در جلسه رأی اعتمادش، به نمایندگان می‌گوید که فرماندار و استاندار را با نظر شما انتخاب می‌کنم این موضوع علاوه بر اینکه اشتباه است بلکه توقع نمایندگان را بالا می‌برد و اگر وزیر مربوط، این کار را انجام ندهد ممکن است بین دو قوه اختلاف ایجاد شود.»
این موارد ذیل این نکته مطرح شد که شفافیت در مجلس نباید صرفاً شامل شفافیت آرای نمایندگان باشد و باید سایر فعالیت‌های نمایندگان مجلس نیز شامل شفافیت شود.
احمد توکلی هم در این برنامه با تأکید بر اینکه چنین نمایندگانی در ادوار مختلف، «کثیر هستند و کم نیستند» گفت که «اگر شفافیت بود، نامه‌ها خوانده می‌شد تا روشن شود هر نماینده‌ای چه مکاتباتی با چه جا‌هایی داشته و چه توصیه‌هایی کرده است همان طور که اسامی غایبان در مجلس خوانده می‌شود. این نور انداختن باعث می‌شود افراد مراقب عملکرد خود باشند.»

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
س.ب.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
0
0
آقای امیرآبادی نایب رئیس مجلس نیست!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
0
0
عجب
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار