کد خبر: 1066421
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۸
وزیر بهداشت: ۸۵ درصد از بیمارانی که جان خود را از دست می‌دهند، واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند.
زهرا چیذری

رنگ‌هاي نقشه كرونايي كشور به نفع ويروس تاجدار در حال تغيير است. افزايش شهرهاي قرمز و كاهش شهرهاي آبي معنادارترين پديده‌اي است كه نقشه كرونايي كشور را تحت‌تأثير قرار داده و درباره نزديك‌تر شدن احتمال وقوع موج ششم كرونا هشدار مي‌دهد. وزير بهداشت هم معتقد است بايد براي موج ششم آماده باشيم. در عين حال همه اميدوارند با توجه به حجم واكسيناسيون شدت پيك ششم نسبت به پيك‌هاي قبلي كمتر باشد؛‌چراكه بيش از ۸۵ درصد از بيماراني كه جان خود را از دست مي‌دهند، واكسن كرونا تزريق نكرده‌اند و نگراني موج ششم به خاطر افرادي است كه واكسينه نشده‌اند. در حال حاضر ۷۶ درصد مردم يك دوز و ۴۰ درصد دو دوز واكسن زده‌اند. آخرين خبر از واكسن‌هاي وطني هم اينكه قرار است همين هفته واكسن رازي و فخرا تأييديه‌شان را از وزارت بهداشت بگيرند. وزير بهداشت همچنين در پاسخ به اين سؤال كه چرا با وجود توليد داخل واكسن كرونا تمركز بر واردات است با تأكيد بر اينكه فرصت تأمين شدن ۱۶۰ ميليون دوز واكسن را در داخل نداريم،‌گفت:‌« واكسن‌هاي داخلي تاكنون به ۱۴ ميليون دوز رسيده‌اند. اگر توليد داخل به مقدار قابل قبولي برسد از واردات خارجي كم مي‌كنيم،‌ولي نمي‌توانيم زمان را از دست دهيم تا افرادي فوت كنند. ميزان هزينه درمان بسيار بيش از هزينه تأمين واكسن است.»

در حالي كه هفته گذشته، ۹ شهر در وضع قرمز قرار داشتند حالا با اضافه شدن هفت شهر ديگر به فهرست قرمزها، ۱۶ شهر در وضع قرمز قرار گرفته‌اند. در مقايسه با هفته گذشته شهر‌هاي نارنجي هم از ۱۰۶ شهر به ۱۱۹ شهر افزايش يافته‌است.
شهر‌هاي زرد تغيير چنداني نداشته و از ۲۲۸ به ۲۲۷ شهر كاهش يافته‌است، اما شهر‌هاي آبي از ۱۰۵ شهر به ۸۶ شهر كاهش يافته‌است. آمارهاي كرونايي هم بالا و پايين مي‌شوند و هنوز ثبات خاصي در روند ابتلا، بستري و فوتي مشاهده نمي‌شود. طي 24 ساعت تا ۲ آبان ۱۴۰۰ و بر اساس معيارهاي قطعي تشخيصي، ۹ هزار و ۱۷۴ بيمار جديد مبتلا به كوويد۱۹ در كشور شناسايي شد كه هزارو237 نفر از آنها بستري شدند. مجموع بيماران كوويد۱۹ در كشور به ۵ميليون و ۸۶۰ هزار و ۸۴۴ نفر رسيد. در همين زمان، ۱۷۱ بيمار كوويد۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان اين بيماري به ۱۲۵ هزار و ۲۲۳ نفر رسيد. ۴ هزار و ۲۹۴ نفر از بيماران مبتلا به كوويد۱۹ در بخش‌هاي مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

‌نمي‌توانيم زمان را از دست دهيم تا افرادي فوت كنند!
ماجراي اعتراض برخي توليدكنندگان واكسن‌هاي داخلي از جمله فخرا به عدم حمايت وزارت بهداشت و پيش‌خريد واكسن‌هايشان هفته گذشته به يكي از حواشي پر‌رنگ واكسني تبديل شد و اين سؤال را به وجود آورد كه اگر بنا بر اولويت به واردات بود، چرا واكسيناسيون اين همه با تأخير آغاز شد؟ هر چند دولت سيزدهم از همان ابتداي آغاز به كار واکسيناسيون و واردات واكسن را سرعت بخشيد،‌اما چرايي عدم حمايت گسترده‌تر از واكسن‌هاي وطني و گلايه‌هاي واكسن‌سازان داخلي موضوعي بود كه وزير بهداشت به آن اينگونه پاسخ داد:‌«‌در شرايط كنوني، زمان براي ما بسيار مهم است و فرصت تأمين شدن ۱۶۰ ميليون دوز واكسن را در داخل نداريم در حالي كه حتي يك ساعت هم براي ما ارزش دارد و تمركز اصلي ما نجات تك‌تك هموطنان از مرگ است. بايد توجه داشت واكسن‌هاي داخلي دو مرحله آزمايشگاهي و صنعتي دارند؛ نمي‌توانيم صبر كنيم و زمان را از دست بدهيم تا واكسن‌هاي داخلي به تعداد موردنياز ما برسد، زيرا مرحله آزمايشگاهي كه زير نظر وزارت بهداشت است با سرعت هرچه تمام‌تر انجام مي‌شود، اما نبايد توقع داشت كه مرحله صنعتي تأمين واكسن نيز با همان سرعت پيش برود.»
به گفته وي واكسن‌هاي داخلي تاكنون به ۱۴ميليون دوز رسيده‌اند. اگر توليد داخل به مقدار قابل قبولي برسد از واردات خارجي كم مي‌كنيم، ولي نمي‌توانيم زمان را از دست دهيم تا افرادي فوت كنند. ميزان هزينه درمان بسيار بيش از هزينه تأمين واكسن است.
عين‌اللهي تأكيد كرد:‌«‌براي تأييد يك واكسن سه مرحله بايد طي شود و آن چيزي كه سلامت واكسن را تأييد مي‌كند، مرحله دوم است. مرحله سوم كارآزمايي باليني نيز اثرگذاري واكسن را بررسي مي‌كند و تمام واكسن‌هاي موجود تاكنون مرحله دوم كارآزمايي را سپري كرده‌اند؛ پس از گذراندن آن مرحله است كه مجوز تزريق واكسن صادر مي‌شود. در كشور ما واكسن بركت، سيناژن و پاستور اين مراحل را طي كردند و واكسن رازي و فخرا هم اين هفته تأييد مي‌شوند. انواع و اقسام واكسن‌هايي كه در دنيا هست، در كشور ما توليد شده‌است.»


‌بي‌معنا بودن واكسيناسيون اختياري
وزير بهداشت درباره برخي اعتراض‌ها به اجباري بودن واكسيناسيون تصريح كرد:‌«‌در شرايطي كه مسئله اجتماعي مطرح باشد نمي‌توان با واكسن برخورد اختياري داشت. به طور مثال اگر يك فرد مبتلا به كرونا وارد هواپيما شود مي‌تواند تمام افراد پرواز را مبتلا كند و حتي اجتماع نيز فرد ناقل بيماري را نمي‌پذيرد. وزارت بهداشت مسئول واكسيناسيون است مردم نيز وظيفه خود را به درستي انجام مي‌دهند.»
به گفته وي بيش از ۸۵ درصد از بيماراني كه جان خود را از دست مي‌دهند، واكسن كرونا تزريق نكرده‌اند و نگراني موج ششم به خاطر افرادي است كه واكسينه نشده‌اند. عين‌اللهي با تأكيد بر اينكه بايد براي موج ششم آماده باشيم، افزود:‌«‌اين موج در خيلي از كشورها آمده‌است، اما نكته مؤثر براي ما انجام واكسيناسيون و رعايت پروتكل‌ها است ‌امروز ۷۶ درصد مردم يك دوز و ۴۰ درصد دو دوز واكسن زده‌اند. من در واكسيناسيون كودكان نوه ۱۲ ساله خود را براي تزريق واكسن بردم كه نشان دهم همه مردم مانند نوه‌ام برايم عزيز هستند.»
به گفته وزير بهداشت قبل از واكسيناسيون در كادر درمان حدود ۲۰۴ نفر از آنان شهيد سلامت شدند، اما امسال كه ويروس تهاجمي‌تر شد و بيماران هم بيشتر شده‌بودند به اندازه انگشتان يك دست هم شهيد سلامت از كادر درمان نداشتيم و اين نشان‌دهنده تأثير بسزاي واكسن است‌ و بناست دوز سوم را هم براي كادر سلامت تزريق شود.
بازگشايي مدارس مشروط به واكسينه شدن 70 درصد از دانش‌آموزان
عين‌اللهي با اشاره به اينكه از ابتداي شروع كرونا ما به صورت مداوم با محدوديت‌ها سر و كار داشتيم، افزود:‌«‌قصد داريم با انجام واكسيناسيون محدوديت‌ها را حذف كنيم. الان خروج و ورود از و به كشور بايد حتماً با واكسيناسيون كنترل و بررسي ‌‌شود و امروز تأكيد ما بر كارت واكسيناسيون است. ويروس از خارج وارد كشور مي‌شود و توريست و مسافر بايد كارت واكسيناسيون داشته باشد.»
وزير بهداشت درخصوص اظهارات يكي از مسئولان وزارتي درباره لزوم انجام ۷۲ ساعت يكبار تست پي‌سي‌آر براي كارمنداني كه واكسن نزده‌اند،‌گفت:‌«چنين مصوبه‌اي در ستاد ملي مقابله با كرونا اظهار نشده‌است و چنين كاري شدني نيست و هزينه‌بر است.»
عين‌اللهي بازگشايي مدارس را هم مشروط به تزريق بالاي ۷۰ درصد دو دوز كامل واكسن به دانش‌آموزان دانست و افزود:‌«‌اين هدف تا اواخر آبان عملي خواهد شد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار