کد خبر: 1066389
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۸
نگاه ابزاری و سوءاستفاده از زن حتی می‌تواند در قالب تبلیغ و ترویج مدل‌های خاصی از کالای حجاب اتفاق بیفتد.
کبری فرشچی

نگاه ابزاری و سوءاستفاده از زن حتی می‌تواند در قالب تبلیغ و ترویج مدل‌های خاصی از کالای حجاب اتفاق بیفتد. انگار این بار به سراغ زنان محجبه رفته‌اند و به دنبال آن هستند تا این گروه از بانوان را هم آلوده مد و فشن کنند و آنچنان سرگرم ست‌های حجاب شوند که انگیزه اصلی از حجاب و عفاف را فراموش نمایند.
هدف نهایی اما یک چیز است؛ گردش چرخ‌های اقتصاد و تجارت! حالا بخشی از این تجارت و نگاه مادی‌گرایانه از طریق بازار مصرف زنانی تأمین می‌شود که به دنبال مدهای فشن هستند و بخش دیگری از این بازار با استفاده از ظرفیت زنان محجبه.
بر این اساس است که وقتی وارد صفحات و سایت‌های کمپانی‌های عرضه کالای حجاب می‌شوید با انواع و اقسامی از چادر‌ها و عبا‌ها مواجه می‌شوید که گاه لباس‌های شب عرضه شده در بر‌ترین گالری‌ها نمی‌توانند در برابرشان عرض اندام کنند. چادرهای کارشده‌ای که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره نگه می‌دارد و از فلسفه اصلی حجاب و عفاف که عدم تبرج و جلوه‌گری است فاصله زیادی دارد.
نکته قابل توجه اینجاست که در ابتدای عرضه چنین چادر‌هایی تحت عنوان چادر مجلسی به بازار آمدند اما کم‌کم به یکی از مدهای رایج تبدیل شدند به گونه‌ای که حالا چادرهای نگین‌دار به بخشی از استایل برخی خانم‌های محجبه تبدیل شده و در امور روزمره هم از آنها استفاده می‌کنند. اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود. هدشال‌ها در انواع و اقسام طرح و رنگ‌های گوناگون، ساق‌های دست رنگارنگ و پر زرق و برق، یقه‌های کارشده تحت عنوان یقه حجاب و حتی ماسک و کش چادر هم تکمیل‌کننده استایل حرفه‌ای است که حجاب‌استایل‌ها به دنبال ترویج آن هستند‌. بدیهی است در مسیر ترویج این سبک پوشش باید فکر و نگاه بانوان محجبه به حجاب تغییر کند. این قبیل پوشش‌ها هر قدر زیبا و پر زرق و برق هم که باشند نمی‌توانند افرادی که اعتقادی به پوشش ندارند را جذب خود کنند‌. پس هدف اصلی این کمپانی‌ها چیزی نیست جز قشر محجبه و به ویژه زنان و دختران جوان این قشر که با تغییر نگاه‌شان به حجاب بازار این قبیل لوازم و کالا‌ها تضمین می‌شود.
نگاه تجاری و کالایی کمپانی‌های عرضه کالای لاکچری حجاب زمانی واضح‌تر می‌شود که شاهد استفاده ابزاری آنها از مدل‌های جوان و زیبایی هستیم که کالای حجاب را تبلیغ می‌کنند. جالب اینجاست که این مدل‌ها با چهره‌های آرایش کرده و لبخند و تلاش در جذب مخاطب شما را یاد فشن‌شوهای متداول می‌اندازند و هر از گاه به سراغ مدل‌های زیباتر و جوان‌تر می‌روند. از همه بدتر اینکه تمام این رفتارها‌، پوستر‌ها و تیزرهای تبلیغاتی به نام اسلام‌، پوشش و حجاب عرضه می‌شود و ظاهر کار یک کار فرهنگی است نه کار صرفاً اقتصادی. در حالی که در باطن کار تنها انگیزه‌های اقتصادی و نگاه تجاری و مادی نه فقط به حوزه حجاب و عفاف بلکه به شخصیت زنان است.
عرضه‌کنندگان کالای حجاب لاکچری می‌خواهند استایل شما را حرفه‌ای بسازند. توصیه می‌کنند با چادرهای کارشده ساق دست ساده دست کنید و با چادرهای ساده ساق دست کارشده؛ برای پوشش زیر چادر هم برنامه دارند و مدل‌هایی که قرار است این نیاز را در مخاطبان خود به‌وجود بیاورند به گونه‌ای جلوی دوربین راه می‌روند که پوشش زیر چادرشان هم کاملاً مشخص باشد. گاهی حتی توصیه می‌کنند برای تنظیم نوع چادرتان لازم است آن را تا چند ساعت از روی مچ بالا بدهید و ماسک ست با روسری و ساق دست و گل‌های روبان‌دوزی شده چادر و حتی یقه حجاب هم لازمه شکل‌گیری یک استایل حرفه‌ای است!
اگر سری به قیمت‌های این اقلام هم بزنید برای ساخت یک استایل حرفه‌ای مورد تأیید این حجاب‌استایل‌ها حداقل 2 میلیون تومان باید هزینه کنید. حالا اینها را کنار بگذارید و برویم به سراغ فلسفه حجاب در اسلام و پوششی که باید به دور از تبرج و جلب توجه مایه آرامش زنان در جامعه باشد. پوششی که زیبایی‌اش در سادگی آن است و تنها یک لباس نیست بلکه نمادی از یک جهان‌بینی و تفکر است؛ تفکری که حالا با این روش مورد هجمه قرار گرفته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار