کد خبر: 1066319
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳
وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که آنکارا روند خرید جنگنده‌های «اف-۱۶» را در راستای تقویت قدرت نظامی ترکیه و به تبع آن ناتو، آغاز کرده است.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه امروز شنبه اعلام کرد که این کشور روند خرید جنگنده‌های «اف-۱۶» (F-۱۶) را از آمریکا آغاز کرده است.

وزارت دفاع ترکیه به نقل از وی اعلام کرد: کار‌های فنی جهت تامین اف-۱۶‌ها آغاز شد. ما بر این روند نظارت می‌کنیم. تقویت ترکیه به معنی قدرتمند شدن ناتو نیز است.

پیشتر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه تاکید کرده بود که آنکارا به زودی هزینه ۱.۴ میلیارد دلاری که برای خرید جنگنده‌های «اف -۳۵» از آمریکا پرداخت کرده بود را پس خواهد گرفت.

اردوغان همچنین با اشاره به اینکه اکنون وزرای دفاع ترکیه و آمریکا درباره این موضوع در حال رایزنی هستند، افزود: گمان کنم در این پرونده به پیشرفت‌هایی دست خواهیم یافت. البته درباره این موضوع با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در نشست گروه بیست در رم (ایتالیا) گفتگو و رایزنی خواهم کرد.

این در حالی است که پیشتر «اسماعیل دمیر» رئیس صنایع دفاعی ترکیه گفته بود که این کشور در صورت توقف فروش جنگنده‌های اف-۱۶ از سوی آمریکا، می‌تواند جنگنده‌های «سوخو-۳۵» و «سوخو-۵۷» از روسیه خریداری کند.

وی در همین رابطه اعلام کرد: اگر فرآیند (خرید و ارتقاء اف-۱۶) نتیجه‌ای نداشته باشد، ترکیه بدون جایگزین باقی نخواهد ماند. در صورت لزوم، موضوع (خرید) ۳۵-Su و ۵۷-Su را می‌توان در هر زمان مطرح کرد. صنعت ما برای اطمینان از امنیت مان همه کار خواهد کرد و اگر به چیز اضافی نیاز باشد، همیشه می‌توانیم راهی برای خروج پیدا کنیم.

اردوغان پس از چند ماه کشمکش میان آنکارا و واشنگتن بر سر پروژه تولید مشترک جنگنده‌های اف-۳۵ که نهایتا منجر به کنار گذاشته شدن ترکیه از این پروژه مشترک شد، گفت که واشنگتن به وی پیشنهاد داده تا از مبلغ پرداختی بابت سرمایه گذاری مشترک در تولید این جنگنده‌ها، برای خرید جنگنده‌های اف-۱۶ از ایالات متحده استفاده کند، مطلبی که بعدا توسط آمریکا رد شد.

بر اساس قرارداد اولیه میان دو طرف، قرار بود آمریکا بیش از ۱۰۰ فروند جنگنده اف-۳۵ را بابت سرمایه گذاری ترکیه در پروژه تولید این جنگنده، به آنکارا تحویل دهد که پس از اقدام آنکارا برای خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰ از روسیه، واشنگتن نسبت به کنار گذاشتن آنکارا از این پروژه اقدام کرد.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار