کد خبر: 1066239
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲
رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا واشنگتن از تایوان در برابر فشار‌های چین دفاع خواهد کرد، گفت آمریکا متعهد است که این کار را انجام دهد.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: در حالی که هنوز بیش از ۲ ماه از تسلط طالبان بر افغانستان در پی فرار عجولانه نظامیان آمریکا از این کشور نگذشته، اما بنظر می‌رسد که سیاستمداران واشنگتن این شکست را فراموش کرده و این بار از دفاع از تایوان سخن به زبان می‌رانند.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا شامگاه پنجشنبه (به وقت محلی) گفت که ارتش این کشور از تایوان دفاع خواهد کرد و متعهد به دفاع از این جزیره است که چین آن را متعلق به خود ادعا می‌کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بایدن طی نشست خبری در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا از تایوان در برابر فشار نظامی و سیاسی چین دفاع خواهد کرد، اظهار داشت: «بله، ما تعهد داریم که این کار را انجام دهیم».

در حالی که آمریکا طبق قوانین داخلی خود موظف است تا تایوان را برای دفاع از خود به تجهیزات مورد نیاز مجهز کند، اما واشنگتن مدت‌هاست که سیاست «ابهام استراتژیک» در پیش گرفته و درخصوص اینکه در صورت حمله چین به تایوان، دست به مداخله نظامی می‌زند یا نه شفاف نبوده است.

به نوشته رویترز، یک سخنگوی کاخ سفید، اما در واکنش به اظهارات بایدن گفت او هیچ تغییری در سیاست‌های آمریکا را اعلام نکرده، زیرا عملاً تغییری در سیاست‌های واشنگتن بهوجود نیامده است.

این سخنگو که نامش اعلام نشد، توضیح داد: «روابط دفاعی آمریکا با تایوان بر اساس "قانون روابط تایوان" هدایت می‌شود. ما به تعهد خود بر اساس این قانون پایبند خواهیم بود، ما به حمایت از دفاع مشروع تایوان ادامه خواهیم داد و به مخالفت با هرگونه تغییر یکجانبه در وضعیت موجود ادامه خواهیم داد».

بر اساس این گزارش، دفتر ریاست جمهوری تایوان نیز در واکنش به اظهارات بایدن، گفت که موضع آن‌ها ثابت می‌ماند، و آن این است که نه تسلیم فشار می‌شود و نه در صورت دریافت حمایت‌های نظامی به پیشروی عجولانه دست می‌زند.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بار‌ها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشور‌های عضو سازمان ملل متحد از جمله خود آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

پیش از این، «چن مینگ تونگ» مدیر کل دفتر امنیت ملی تایوان با هشدار درباره حوادث غیرمترقبه‌ای که ممکن است با چین به‌وجود آید، اما تاکید کرد که احتمال وقوع جنگ بین دو کشور بسیار کم است.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار