کد خبر: 1066046
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱
وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به مطالبه مخاطبان با عنوان «نگرانی زنان باردار از واکسن‌های وارداتی» اعلام کرد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به مطالبه مخاطبان با عنوان «نگرانی زنان باردار از واکسن‌های وارداتی» اعلام کرد:

با توجه به جایگاه سلامت مادران در نظام سلامت کشور و نیز نظر به اثرات بیماری کووید- ١۹ بر روی سلامت مادران باردار در زمان بارداری و پس از آن، پیشگیری از ابتلا این گروه، به عنوان یکی از گروه‌های پرخطر جامعه، همواره یکی از اولویت‌ها و دغدغه‌های وزارت متبوع بوده و می‌باشد؛ لذا به منظور برنامه ریزی صحیح و قابل اطمینان در این زمینه نسبت به جمع آوری و تحلیل شواهد مرتبط با واکسیناسیون در این گروه هدف و نیز به روز رسانی این شواهد در طی همه گیری بیماری فوق اقدام شده است.

در این راستا تیمی متشکل از متخصصان مرتبط از جمله متخصصان زنان و زایمان، اپیدمیولوژی و آمار برای انجام بررسی‌های جامع و کامل در اداره سلامت مادران این دفتر تشکیل شد. شواهد موجود در دنیا نشان می‌دهد که افراد باردار علامت دار مبتلا به کووید ١۹ در مقایسه با همسالان غیر باردار در معرض خطر ابتلا به انواع شدید‌تر بیماری هستند.

همچنین برخی منابع نشان دهنده احتمال بیشتر ابتلا به انواع شدید این بیماری در اواخر بارداری بوده و نیز مطرح نموده اند زنان بارداری که به عفونت علامت دار خصوصأ در سه ماهه سوم بارداری هفته بعد از ٣٨ مبتلا می‌شوند ٢ تا ٣ برابر بیشتر احتمال دارد نوزاد خود را نارس به دنیا آورند. علاوه بر این‌ها سیستم ایمنی، دیابت، فشار خون بالا، بیمار یقلبیة آسم، اضافه وزن و ... نیز به عنوان عوامل خطر برای مادران باردار محسوب می‌شوند و حتی این افراد نسبت به هم سن‌های خود که باردار نیستند در معرض خطر بیشتری از ابتلا به این بیماری قرار می‌گیرند که همه داده‌ها بر لزوم به کارگیری مداخلات پیشگیرانه از جمله واکسیناسیون علیه بیماری مذکور در این گروه هدف تاکید دارند.

اکنون با توجه به موارد مذکور دستور عمل تزریق واکسن به مادران باردار از تاریخ ١۶ مرداد ١٤۰۰ ابلاغ گردید که تا ١٤ مهر ١٤۰۰ تعداد ١٥۶٢١١ مادر واکسن سینوفارم را دریافت کرده اند. شایعترین عارضه واکسن پس از تزریق شامل دردمحل تزریق ٨١۰ مورد، سردرد ٤٨۰ مورد، تب٢٨۰ مورد، درد عضلانی ٢۶۰ مورد، خستگی ٢۰۰ مورد، لرز ١۰۰ مورد و تنگی نفس٣٣ مورد بوده است. در پایان قابل ذکر است مطابق مستندات، تفاوت معنی داری در شیوع عوارض مامایی بین جمعیت مادران باردار واکسن زده و جمعیت کلی مادران باردار رویت نشده است.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار