کد خبر: 1065963
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰

مهدی جهان‌تیغی در کانال تلگرامی خود نوشت: کشتی ازجمله ورزش‌هایی است که نماد مستقیم زور بازو و توان بدنی است، البته ورزش کشتی سرتاسر با تکنیک‌های ناب و متعددی عجین است ولی در کشتی‌های فوق سنگین‌وزن چندان نمی‌شود انتظار اجرای بسیاری از فن‌هایی را داشت که در اوزان کمتر قابلیت اجرایی شدن دارند.
کشتی وزن‌های ۱۳۰ کیلو نماد قدرت زور و بازو محسوب می‌شود و همین مسئله شاید اهمیت اول شدن در این وزن‌ها را برای همه کشور‌ها بسیار ویژه‌تر کرده است. این موضوع در وزنه‌برداری که نماد دیگری از ورزش‌هایی است که مستقیماً زور و بازو در آن نقش دارد نیز دیده می‌شود. به همین دلیل بسیاری از مردم دنیا که علاقه‌مند به ورزش هستند نام قهرمانان فوق سنگین‌وزنه‌برداری را بیش از دیگر وزنه‌برداران دیگر اوزان می‌شناسند. همچنانکه سالیان متمادی حسین رضازاده در عرصه بین‌المللی یکی از شناخته‌ترین ورزشکاران ایران محسوب می‌شود و همچنین تصاویر وزنه‌برداری او تا مدت‌ها نمادی از قدرت و غرور ایرانیان به طرق مختلف در داخل و خارج از ایران مورد توجه قرار می‌گرفت.
با این وجود این مسئله را باید یادآوری کرد که تعداد محدودی از ورزش‌ها در جهان هستند که جنبه‌های قدرت در آن این‌قدر مهم محسوب می‌شود، مسابقات وزنه‌برداری یا مسابقات WSM (معروف‌ترین مسابقات قوی‌ترین مردان جهان) و البته ورزش کشتی که از زمان المپیک باستانی که از مسابقات کشتی برای تعیین قوی‌ترین مرد استفاده می‌شد همچنان مورد توجه است.
نکته جالب توجه نیز اینجاست که این نوع ورزش‌ها که نماد زور و بازو در دنیا محسوب می‌شوند همواره مورد توجه کشور‌های قدرتمند سیاسی و نظامی جهان نیز قرار دارد. عطش و اصرار امریکایی‌ها و روس‌ها و کشور‌هایی با رؤیا‌های بزرگ همانند ترکیه در این نوع مسابقات و میزان اهمیتی که به آن می‌دهند بسیار قابل توجه است. به‌خصوص امریکایی‌ها تصویرسازی‌های قدرتمندی از مردان امریکایی از بدن‌سازی تا حتی این روز‌ها برای کشتی اصرار ویژه‌ای در این سال‌ها داشته‌اند و اصرار به این تصویرسازی‌ها در هالیوود و ارتش امریکا نیز در اوج قرار دارد. خلاصه آنکه قهرمان شدن در این نوع ورزش‌های خاص جنبه بسیار مهم نمادینی از قدرت و استقامت این ملت را درون خود به‌صورت مستقیم دارد و به همین دلیل کشور‌های قدرتمند اصرار دارند در این ورزش‌ها همواره در صدر باشند.
در روز‌های اخیر که مسابقات جهانی کشتی برگزار شد ایران توانست دو مدال طلای سنگین‌وزن در دو رشته آزاد و فرنگی را به دست بیاورد؛ موضوعی که فراتر از ورزش باید مورد توجه و تحلیل قرار بگیرد. امیرحسین زارع و علی اکبر یوسفی قهرمانان کشتی فوق سنگین‌وزن آزاد و فرنگی جهان امروز نماد زور و بازو و استقامت ایران در عرصه جهانی هستند. جالب آنکه ایران در حالی امپراطوری سنگین‌وزن جهان در ورزش مهم کشتی را در دست گرفته است که ورزش ایران نیز همانند عرصه سیاسی و اقتصادی بی‌تأثیر از تحریم‌ها و عملیات روانی کم‌سابقه خارجی در این سال‌ها نبوده است. جالب‌تر اینکه ایران در حالی بر یکی از بالاترین نماد زور و بازوی جهانی تکیه زده که هم رهبری این موفقیت با مربیان داخلی بوده و هم مختصات این قهرمانی از مسیر تفکراتی همچون تکیه به درون، مدیریت جهادی مربیان داخلی، استقامت، خودباوری، اعتمادبه‌نفس در برابر حریفان قدرتمند جهانی با دارا بودن کوهی از امکانات و پشتیبانی، امیدواری به آینده، استفاده مطلوب از امکانات موجود کشور، جوان‌گرایی، اخلاق و مرام دینی و... گذشته است.
امروز افرادی همچون یزدانی‌ها، زارع‌ها، یوسفی‌ها و دیگر ورزشکاران قهرمان ایران، نه‌تن‌ها نمادی از روح استقامت و تاب‌آوری ملت ایران با وجود کم‌سابقه‌ترین دشمنی‌ها در طول تاریخ با یک ملت هستند بلکه نماد و نشانه‌ای از این هستند که ملت ایران با اصرار به یک مسیر گفتمانی مطلوب که این افراد را قهرمان کردند، در آینده‌ای نه‌چندان دور خواهند توانست بالاترین قله‌های جهان در عرصه‌های مختلف سیاسی، نظامی و حتی اقتصادی دنیا را نیز فتح کنند. خوب است صاحبنظران و فعالان سیاسی و اقتصادی کشور این روز‌ها به مسیر موفقیت این قهرمانان فوق سنگین کشور بیشتر فکر کنند و کشتی گرفتن با مشکلات و مسائل اساسی کشور را از این قهرمانان الگو بگیرند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار