کد خبر: 1065883
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۱
جهاد اسلامی:

در پی بن‌بست در پرونده تبادل اسرای فلسطینی، جهاد اسلامی به تل‌آویو هشدار داد که اگر شروط مقاومت را نپذیرد، اسرائیلی‌های دیگری را به اسارت خواهند گرفت. شاخه نظامی حماس هم عکس‌نوشتی منتشر کرد و به اسرای فلسطینی وعده داد که آزادی نزدیک است.
درحالی که گروه‌های مقاومت فلسطینی خواهان حل فوری پرونده تبادل اسرا هستند، رژیم صهیونیستی در پذیرش شروط فلسطینی‌ها سنگ‌اندازی می‌کند و همین مسئله هشدار رهبران فلسطینی را در پی داشته است. به گزارش شبکه المیادین، خالد البطش از رهبران جنبش جهاد اسلامی روز دوشنبه، در مراسم دهمین سالروز تبادل اسرا با رژیم صهیونیستی هشدار داد: «در صورت مخالفت این رژیم با آزادی اسرای محکوم به حبس ابد و عدم پذیرش شروط مقاومت، اسرائیلی‌های دیگری را به اسارت خواهیم گرفت.» البطش همچنین تصریح کرد که رژیم اشغالگر سعی دارد از همه اسرا در تمامی بازداشتگاه‌ها انتقام بگیرد و اسرای دیگری از گروه‌های فلسطینی به اعتصاب غذا خواهند پیوست. این رهبر جهاد اسلامی همه فلسطینیان را به اعمال فشار بر رژیم اشغالگر فراخواند و گفت: «همه خیابان‌های کرانه باختری باید به روی شهرک‌نشینان بسته شود تا بدانند که هزاران اسیر در زندان‌ها هستند». وی گفت: «ما هرگز اسرای خود را تنها نخواهیم گذاشت و هرگز استمرار اقدامات سرکوبگرانه علیه اسرا را نخواهیم پذیرفت». همزمان با هشدار جهاد اسلامی به تل‌آویو گردان‌های «القسام» شاخه نظامی حماس به مناسبت سالروز توافق «شالیت» یا «وفاء الاحرار» پیامی برای اسرای فلسطینی فرستاد و خطاب به اسرای در بند رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «اسرای ما، زمان آزادی شما نزدیک شده است.» بر اساس آمار هیئت امور اسرا و آزادگان فلسطینی، در حال حاضر۴هزار و ۸۵۰ فلسطینی از جمله ۲۲۵ کودک و ۴۱ زن در اسارت رژیم صهیونیستی به سر می‌برند. از سوی دیگر، جنبش حماس از زمان جنگ تابستان ۲۰۱۴، چهار اسرائیلی را در اسارت خود گرفته است که دو نفر از آن‌ها نظامی هستند و دو نفر دیگر نیز به صورت غیرقانونی وارد غزه شده بودند. رژیم صهیونیستی پس از جنگ اخیر علیه نوار غزه، که به نبرد «سیف‌القدس» (شمشیر قدس) و جنگ ۱۲ روزه معروف است، مذاکرات تبادل اسرا را با میانجیگر مصری آغاز کرد. در جریان این مذاکرات تل‌آویو تلاش کرد موضوع تبادل اسرا را به روند بازسازی غزه مرتبط کند، اما مقاومت زیر بار آن نرفت و تأکید کرد که روند تبادل اسرا روندی مستقل بوده و باید به خواسته‌های گروه‌های مقاومت غزه پاسخ داده شود. عدم پذیرش شروط تل‌آویو از سوی گروه‌های مقاومت فلسطینی باعث شده صهیونیست‌ها در موضوع پرونده مبادله اسرا به بن‌بست برسند.
تعویق سفر اعضای جهاد اسلامی به قاهره
وضعیت نامساعد اسیران جنبش جهاد اسلامی در زندان‌های اسرائیل موجب شده این جنبش سفر اعضای ارشد خود را به قاهره برای بررسی پرونده آتش‌بس متوقف کند. این خبر را منابع مصری در گفتگو با روزنامه العربی‌الجدید نیز تأیید کرده و گفته‌اند: با توجه به شرایط وخیم در زندان‌های رژیم صهیونیستی، رهبری جنبش جهاد اسلامی با مسئولان مصری تماس گرفته و سفر خود را به قاهره به تعویق انداخته است. منابع مذکور گفتند، جهاد اسلامی شاید به این دلیل سفرش را به قاهره به تعویق انداخته تا با توجه به بی‌مبالاتی رژیم صهیونیستی به مطالبات مربوط به وضعیت اسیران، به هیچ توافقی مبنی بر عدم تشدید متعهد نشود. آن‌ها گفتند، رهبری حماس با جنبش جهاد اسلامی به توافق روشنی نرسیده است که عدم درگیری و تشدید را تضمین کند و اجازه دهد توافق‌هایی که اخیراً در قاهره در مورد تثبیت آتش‌بس به دست آمده اجرایی شود و مصر هم اقدامات مربوط به ارائه تسهیلات اقتصادی و بازسازی غزه را شروع کند.»
بر اساس این گزارش، «هیئت رهبری اسیران جهاد اسلامی در زندان‌های رژیم صهیونیستی اعلام کرده اعتصاب غذای اسیران همچنان ادامه دارد و آنچه طرف صهیونیستی مطرح می‌کند پاسخگوی حتی کمترین مطالبات این اسیران نیست.» بن‌بست در پرونده تبادل اسرای فلسطینی برای رهبران و کابینه نوپای تل‌آویو بسیار گران آمده و آن‌ها در تلاشند طرف فلسطینی را به بازگشت به میز مذاکره تبادل اسرا ترغیب کنند. پیش‌تر مقامات تل‌آویو از طرق میانجی مصری به فلسطینی‌ها اطلاع داده بودند که شروط مقاومت را پذیرفته‌اند، اما با این حال گشایشی در این پرونده تاکنون انجام نشده و لاینحل باقی مانده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار