کد خبر: 1065861
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
بیژن یانچشمه

در آخرین جلسه شورای اسلامی شهر تهران دو عضو شورا به برخی معضلات شهری پرداختند که از چشم مسئولان متولی به دور مانده بود و بر رفع و ساماندهی فضا‌های بی‌دفاع شهری تأکید کردند. این دو عضو شورا خواستار رصد و حل معضلات و مشکلات موجود از جمله نابسامانی حضور همراه بیماران در اطراف بیمارستان‌ها، هشدار درباره پشت‌بام و زیرزمین‌فروشی و فریز شدن برخی محلات در موضوع ساخت وساز و رفع موانع موجود محلات محروم پایتخت شدند.
وجود ۱۰۰ محله کم برخوردار و محروم از خدمات و سایر امکانات زیست شهری معضل و مشکل جدید شهری نیست. سال‌هاست اینگونه محلات که بیشتر در جنوب پایتخت واقع شده‌اند با این اینگونه مشکلات سوخته وساخته‌اند. در این فضا‌های شهری به دلیل کم‌کاری دستگاه‌ها، هر روز بر میزان مشکلات و معضلات افزوده می‌شود.
در تازه‌ترین رصد مشکلات توسط برخی اعضای شورای شهر این محلات و برخی معضلات شهری مورد اهتمام قرار گرفته‌اند. در این خصوص مهدی پیر هادی طی تذکری در جلسه شورای شهر با اشاره به نابسامانی حضور همراهان بیماران در اطراف بیمارستان‌ها گفت: علاوه بر شهرداری باید نهاد‌های دیگری نیز ورود کنند تا با شروع بارش‌ها شاهد خسارت هموطنانمان نباشیم.
این عضو شورا تأکید کرد: در بازدیدی که از اطراف بیمارستان امام خمینی داشتم، متأسفانه همراهان بیماران در خیابان چادر زده بودند و شرایط سختی را می‌گذراندند.
همچنین ناصر امانی، عضو دیگر شورای شهر با اشاره به مشکلات مختلف در ثبت و سند املاک مسکونی در محله شمیران نو گفت: پشت‌بام‌فروشی، زیرزمین‌فروشی و خانه‌های چند مالکی از مشکلات این محله است که باید برطرف شود.
وی با بیان اینکه ما شورای شهریم نه شورای شهرداری گفت: کوچه‌ای به نام و شماره هیچم در مرکز تهران شنیده‌اید؟! در محله قدیمی و فراموش شده شمیران نو همسایه لویزان، مردم به فرموده حضرت آقا صدایشان شنیده نمی‌شود که اگر صدایشان شنیده می‌شد از چند جهت در بن‌بست قرار نمی‌گرفتند و ۶۲ درصد املاک مسکونی و تجاری‌شان قولنامه‌ای نبود و تلاش‌های چند دهه آن‌ها برای ثبت و سند‌دار کردن خانه‌های فرسوده و ناپایدارشان به نتیجه می‌رسید. ۵۰ سال است مشکل ثبت و سند املاک مسکونی مردم را حل نکرده‌ایم و همزمان اجازه تخریب و نوسازی نمی‌دهیم و مردم شریفی را که برای فرزندان خود به مسکن نیاز دارند، مجبور می‌کنیم از روی اضطرار تخلف کنند و سپس با افتخار آن را قلع و قمع می‌کنیم و زمینه را برای سوداگران، سوءاستفاده‌گران و دلالان آماده می‌کنیم.
روند شناسایی محلات محروم در دوره جدید شورا آغاز شده‌است، به گونه‌ای که امانی در این خصوص اعلام کرد مهم‌ترین محور ما در شورای ششم بحث عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد است. وی گفت: در بحث عدالت اجتماعی اولویت جدیدمان توجه به مناطق محروم و کم‌برخوردار شهر تهران است. طبق برآوردی که انجام دادیم حدود ۷۰ تا ۱۰۰ محله کم برخوردار و محروم در شهر تهران وجود دارد.
این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه به مناطق محروم یا فاصله بین شمال و جنوب تهران از منظر‌های مختلف می‌توان نگاه کرد، گفت: فقر اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و آموزشی، فقر در زیرساخت‌ها و عدم برخورداری از سرانه هفتگانه از جمله مصادیق محرومیت در مدیریت شهری هستند.
متناسب نبودن زیر‌ساخت‌ها، فضا‌ها و امکانات شهری و زیست شهری در این محلات پایتخت سبب شده‌است تا فضا‌های بی‌دفاع به پاشنه آشیل شهری تبدیل شوند. روند کند رسیدگی به آسیب‌ها به دلیل نبود آمار و ارقام مشخص از آسیب‌ها و نبود متولی معین و ناکارآمدی دستگاه‌ها در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های حمایتی و توسعه‌ای در کنار نبود نظارت‌های سیستمی مشخص از جمله معضلاتی است که بر بار مشکلات شهری افزوده‌است. این انتظار می‌رود که با ورود مدیریت شهری جدید و احصای معضلات موجود، سایر دستگاه‌های متولی نیز پای کار رفع این معضلات بیایند؛ چراکه شهرداری به تنهایی قادر نخواهد بود بر این مشکلات فائق آید.
همکاری استانداری و سایر ارگان‌ها و نهاد‌ها می‌تواند بر سرعت رفع مشکلات بیفزاید و گرنه فقط مشکلات و معضلات محلات دست به دست شده و به نوعی رونویسی از اینگونه مسائل تکرار خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار