کد خبر: 1065725
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۱
در ادامه نسخه‌های متعددی که این روز‌ها برای صنعت خودرو از سوی وزیر صمت و مجلس پیچیده می‌شود، روز گذشته سید رضا فاطمی امین از افزایش تولید ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال آینده خبر داد و اعلام کرد: باید کمک کنیم مشکلات خودروسازان رفع شود و به این ترتیب قرعه‌کشی خودرو از سال آینده متوقف خواهد شد.

در ادامه نسخه‌های متعددی که این روز‌ها برای صنعت خودرو از سوی وزیر صمت و مجلس پیچیده می‌شود، روز گذشته سید رضا فاطمی امین از افزایش تولید ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال آینده خبر داد و اعلام کرد: باید کمک کنیم مشکلات خودروسازان رفع شود و به این ترتیب قرعه‌کشی خودرو از سال آینده متوقف خواهد شد.
تعیین‌تکلیف صنعت خودرو وثبات قیمت فولاد و سیمان و رفع مشکلات تولید مهم‌ترین دغدغه وزیر صمت است و به نظر می‌رسد عدم موفقیت سید‌رضا فاطمی امین در هر کدام از این صنایع و عدم تحقق وعده‌هایش، مشکلاتی را به همراه خواهد داشت؛ چراکه صنعت خودرو به شدت با سبد هزینه خانواده‌ها عجین شده و تغییر قیمت خودرو با واکنش‌های اجتماعی همراه خواهد شد. همچنین بروز مشکل در تولید یا بهم ریختن قیمت‌ها در فولاد و سیمان وعده ساخت یک میلیون واحد مسکن را که وعده اصلی دولت سیزدهم است نیز با مشکل مواجه خواهد کرد. از این‌رو به نظر می‌رسد وزیر صمت باید به وعده و وعید‌هایش پایان دهد و با برنامه‌های ضرب‌الاجلی گره‌های بخش تولید و این صنایع را باز کند؛ چراکه گفتار درمانی و وعده‌ها در دو ماه گذشته به سقف خود رسیده‌است و اکنون زمان عملیاتی‌سازی برنامه‌هاست.
روز گذشته وزیر صمت به جمع فعالان اتاق بازرگانی ایران رفت تا به دغدغه‌های تجار پاسخ دهد و برنامه‌هایش را برای چندمین‌بار در بخش صنعت، معدن و تجارت تشریح کند. سید رضا فاطمی امین در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران از پیگیری خروج قیمت دلاری از اقتصاد، حذف قرعه‌کشی خودرو از سال آینده و لزوم اصلاح افزایش قیمت لوازم خانگی خبر داد. وی در خصوص خروج قیمت دلاری از کالا‌ها گفت: حدود دو ماه است که در فولاد این روند را آغاز کردیم یعنی قیمت شمش که اکنون ۱۳ هزار تومان است اگر قرار بود همچنان وابسته به دلار باشد باید ۱۸ هزار تومان مبادله می‌شد. وی گفت: به این ترتیب قیمت ورق، میلگرد و شمش با واقعیات اقتصاد ایران تعیین می‌شود که از یک تا دو هفته آینده نیز در مورد محصولات مختلف این روش را آغاز خواهیم کرد؛ البته برای محصولاتی که ممکن است کسری داشته باشیم به شکل عرضه‌های تلفیقی این کسری را جبران خواهیم کرد. فاطمی امین افزود: به طور نمونه در حوزه خودرو ۳۰ درصد قطعه وارد می‌کنیم، اما قیمت ۴۰ درصد قطعات دیگر خودرو که داخل تولید می‌شود نیز به دلار متصل است. وی افزود: عرضه ۱۲ ماهه فولاد و پتروشیمی را در دو هفته آینده خواهیم داشت. اگر عرضه ۱۲ ماهه را شروع کنیم، هر پیمانکار می‌فهمد قیمت کالا تا دو ماه دیگر چقدر خواهد بود و این یعنی پیش‌بینی کردن؛ همچنین بحث حذف سهمیه‌ها را که رانت ایجاد می‌کند با این اقدام، اجرایی خواهیم کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سال آینده نباید تعهد ارزی داشته باشیم، امیدواریم سال آینده از اوایل تابستان دیگر تعهد ارزی نداشته باشیم، به حدی درآمد ارزی داریم که نیاز ارزی را تأمین کند و مشکلات را رفع کنیم.
فاطمی امین اضافه کرد: دولت الکترونیک و بخشی که مربوط به صنعت، معدن و تجارت است تا پایان سال سر و سامان می‌گیرد به این ترتیب تا پایان امسال برای تمام شهرستان‌ها نقشه راه صنعت، معدن و تجارت خواهیم داشت که در آن مشخص می‌کنیم چه طرح‌هایی نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و چه میزان اشتغال نیاز داریم.
باید به رشد ۱۲ درصدی صنعت و معدن برسیم
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: وظیفه ما این است به جایی برسیم که فعالان اقتصادی به جز بحث بازاریابی دغدغه نداشته‌باشند. باید سال آینده به جایی برسیم که سال ۹۷ بوده‌ایم، یعنی باید به قبل از تحریم‌ها برگشت که رشد ۱۲ درصدی در صنعت و معدن داشته باشیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در جمع خبرنگاران در خصوص برنامه‌های پیش رو بازار خودرو گفت: برنامه داریم در سال آینده بحث قرعه‌کشی خودرو را حذف کنیم.
وی افزود: امسال با ۱۰۰ هزار دستگاه افزایش، تولید خودرو به میزان یک میلیون دستگاه خودرو خواهد رسید، ضمن اینکه سال آینده یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید می‌شود به این ترتیب بحث قرعه‌کشی خودرو نیز حذف خواهد شد، ضمن اینکه خودروسازان مشکلات عدیده‌ای دارند که ما باید برای حل آن کمک کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار