کد خبر: 1065711
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
تازه‌ترین به‌روز‌رسانی نتیجه انتخابات عراق، تغییر چندانی در مقایسه با آنچه قبلاً اعلام شده بود، نشان نمی‌دهد. همین موضوع علاوه بر اینکه درخواست پیگیری قانونی را به دنبال داشته و باعث شعله‌ور شدن موج اعتراضات شده است، رژیم صهیونیستی را هم در حالی که در مرکز انتقادات معترضان قرار دارد، بر آن داشته تا ایران را به نقش داشتن در شکل‌گیری فضای متشنج عراق متهم کند.

سرویس بین‌الملل جوان آنلاین: تازه‌ترین به‌روز‌رسانی نتیجه انتخابات عراق، تغییر چندانی در مقایسه با آنچه قبلاً اعلام شده بود، نشان نمی‌دهد. همین موضوع علاوه بر اینکه درخواست پیگیری قانونی را به دنبال داشته و باعث شعله‌ور شدن موج اعتراضات شده است، رژیم صهیونیستی را هم در حالی که در مرکز انتقادات معترضان قرار دارد، بر آن داشته تا ایران را به نقش داشتن در شکل‌گیری فضای متشنج عراق متهم کند.

کمیساریای عالی انتخابات عراق اگرچه شامگاه شنبه نتیجه نهایی انتخابات این کشور را اعلام کرد، اما این نکته را هم خاطرنشان کرد که این نتیجه نهایی نیست و نتیجه شمارش دستی آرا نیز به این نتایج اضافه خواهد شد. سخنگوی کمیساریای عالی انتخابات عراق در نشست خبری در این مورد گفت: «ما در فاصله یکسانی از همه نامزد‌ها ایستاده‌ایم و تحت تأثیر هیچ‌گونه درگیری یا رقابت سیاسی قرار نگرفتیم. نتایج اولیه در پایگاه رسمی کمیساریای عالی در دسترس است.»‌این مقام عراقی تصریح کرد: «ما هرگز اعلام نکرده‌ایم که نتایج اعلام شده نهایی است. این نتایج مقدماتی و قابل اعتراض است.» در پی اعلام نتایج انتخابات پارلمانی، دیروز شهر‌های زیادی در عراق از جمله بغداد، بصره و موصل عرصه اعتراض به نتایج بود. معترضان با بستن جاده‌ها و به آتش کشیدن لاستیک و سر دادن شعار «مرگ بر اسرائیل»، خشم خود را به نتایج اعلام شده، نشان دادند.

صدر: نتیجه را قبول دارم
بنابر اعلام کمیساریای انتخابات، جریان صدر به رهبری مقتدی صدر با ۷۳ کرسی پیشتاز است. او دیروز با انتشار توئیتی اعلام کرد که نتایج اعلامی را می‌پذیرد و با تأکید بر اینکه فراکسیون صدر، فراکسیون بزرگ‌تر پارلمان و در پی تشکیل دولتی خدمتگزار است، از گروه‌های سیاسی شیعی، سنی، کرد و اقلیت‌های عراق خواست برای تشکیل دولت و انجام اصلاحات با جریان صدر همکاری کنند. رهبر جریان صدر دولت مورد نظرش را پدری فناشده در وطن توصیف و تصریح کرد که مطلقاً اجازه تشکیل دولتی جز این را نخواهد داد و شخصاً به شرط حیات، بر عملکرد چنین دولتی نظارت و رویکرد آن را تصحیح خواهد کرد و او از افشاگری فساد و حمایت از اصلاحات دست برنخواهد داشت. مقتدی صدر در ادامه از همه طیف‌های مردم عراق خواست در اصلاح امور کشور و مشارکت کنند.

اتهام‌زنی به ایران
در اراضی اشغالی صهیونیست‌ها که به شدت از جانب معترضان به نتیجه انتخابات، هدف انتقاد قرار دارند، فرصت را برای تغییر نتیجه انتخابات به نفع تل‌آویو مغتنم شمرده‌اند. نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در آغاز نشست روز یک شنبه کابینه مدعی شد که ایران در پس حوادث اخیر در لبنان و عراق قرار دارد و گفت: «ما تحولات لبنان و شرق عراق را دنبال می‌کنیم. در هردو حالت روندی را شاهدیم که از قدرت‌های تحت کنترل و نفوذ ایران، چه حزب‌الله باشد، چه شبه‌نظامیان شیعه در عراق که در انتخابات هفته گذشته بسیار متضرر شدند، خسته شده‌اند. این تحولات هر دو نتیجه دستکاری‌های ایران است.» بنت افزود: «ایرانی‌ها هرجا پای بگذارند، گرداب خشونت، فقر و بی‌ثباتی به آن وارد می‌شود. امیدوارم مردم لبنان و عراق، خودشان را از بند ایران آزاد کنند و آینده‌ای بهتر برای خودشان بسازند.»
تل‌آویو در حالی از نتیجه انتخابات عراق ابراز رضایت ضمنی کرده که حتی جریان صدر به عنوان جریان برتر در نتایج نهایی شده انتخابات نیز هیچ نگاه مثبتی به رژیم صهیونیستی ندارد و اخیراً نشست نفت اربیل برای عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی را جرم خواند و خواستار بازداشت شرکت‌کنندگان در آن شد.

کودتا و دزدیده شدن آرا
محمود الحیانی، عضو و نامزد ائتلاف الفتح در انتخابات زودهنگام پارلمانی دیروز نتایج اعلام شده را کودتا علیه ساز و کار سیاسی دانست و در این مورد به پایگاه المعلومه گفت: «نتیجه اعلام شده انتخابات تلاشی برای تضعیف ائتلاف الفتح و کودتا علیه ساز و کار سیاسی بود. حشدالشعبی امروز در معرض یک توطئه بزرگ قرار گرفته است، اما همه تلاش‌ها در نهایت شکست خواهد خورد، چرا که الحشد نماینده همه جریان‌های مردمی است و به گروهی و جریان خاصی تعلق ندارد.»‌زینب الموسوی دیگر عضو و نامزد ائتلاف الفتح به وبگاه العهد گفت که این گروه سیاسی نتیجه انتخابات را قبول ندارد و به آن اعتراض خواهد کرد. ضمن اینکه این گروه، چون حامی حشدالشعبی در پارلمان است، در پی توطئه خارجی، آرای انتخاباتی‌اش به سرقت رفته است. وی همچنین از وجود شواهدی خبر داد که نقش برخی کشور‌های منطقه در سرقت آرای انتخابات را ثابت می‌کند و الفتح قصد دارد از طریق قانونی به نتایج اعلام شده اعتراض کند. الموسوی پیش‌تر، در مصاحبه‌ای گفته بود که یک فرد با نفوذ دولتی که با طرف‌های خارجی در ارتباط است، در پشت صحنه تغییر نتایج انتخابات قرار دارد. او بدون اینکه به نام فرد مورد نظر اشاره کند، گفت که او به سرور‌های رأی‌گیری دسترسی داشت و از این طریق اقدام به تغییر نتایج کرده است.

امریکا به دنبال تأمین منافع خود
ضحی القیصر، دیگر نماینده سابق پارلمان عراق و نامزد انتخابات فعلی نیز گفت که این نتایج کاملاً برخلاف چیزی است که در برگه‌های رأی نوشته شده است. او با تأکید بر اینکه آرای رأی‌دهندگان دزدیده شده است، افزود: «بهترین راه برای از میان برداشتن نگرانی‌ها بازشماری دستی آرای همه شعب اخذ رأی است.» شنبه شب هیئت هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «چارچوب هماهنگی» که شامل احزاب و گروه‌های شیعه شامل ائتلاف «الفتح»، «دوله القانون»، «عصائب اهل‌الحق» به اضافه «کتائب حزب‌الله» و دیگر جریان‌های شیعی است، در رد نتایج انتخابات این کشور بیانیه منتشر کرد. کانال تلگرامی النجبا به نقل از این هیئت گزارش داد: «از کمیساریای انتخابات انتظار داشتیم، تخلفات بزرگی را تصحیح کند که در جریان و پس از شمارش آرا و اعلام نتایج صورت گرفت.»‌
محمد الکعبی، تحلیلگر سیاسی عراقی درباره تحولات اخیر به وبگاه المعلومه گفت که امریکا طرح سیاسی جدیدی را در عراق ترسیم کرده و تلاش دارد به وسیله آن منافع خود و هم‌پیمانانش را تضمین کند و به حضور نظامی خود در خاک عراق ادامه دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار