کد خبر: 1065696
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
روایاتی از جلسه غیرعلنی مجلس
سیدنظام الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس توضیحاتی در مورد جلسه علنی دیروز خانه ملت با وزیر خارجه ارائه داد و گفت: ما بعضاً شاهد لفاظی‌ها و مطالب بی‌پایه و اساس از سوی برخی سران این کشور‌ها بودیم که ایران هم پاسخ سیاسی به آنان داد و هم در رزمایش شمال غرب کشور جواب محکمی به این افراد داد.

سیدنظام الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس توضیحاتی در مورد جلسه علنی دیروز خانه ملت با وزیر خارجه ارائه داد و گفت: ما بعضاً شاهد لفاظی‌ها و مطالب بی‌پایه و اساس از سوی برخی سران این کشور‌ها بودیم که ایران هم پاسخ سیاسی به آنان داد و هم در رزمایش شمال غرب کشور جواب محکمی به این افراد داد. مبنای جمهوری اسلامی ایران آن است که با همسایگان تعامل داشته باشد، اما اگر قرار باشد کشور‌های همسایه به ویژه پروژه‌ای را از طریق رژیم‌صهیونیستی و امریکا دنبال کنند و در اطراف مرز‌های ما ناامنی ایجاد کنند، بدانند نیرو‌های مسلح ما آمادگی دارند به آنان پاسخ محکمی دهند. مقرر شد مجلس این تحولات را با دقت بیشتری دنبال و گزارش‌هایی را هم به صورت مرتب از دستگاه دیپلماسی کشور دریافت کند.
ضرورت روابط تجاری با همسایگان
موسوی ادامه داد: طبق گفته وزیر امور خارجه کشورمان در راستای تحقق دیپلماسی اقتصادی قرار است به زودی ۳۵رایزن بازرگانی توسط وزیر امور خارجه و با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط انتخاب شوند تا یک دیپلماسی فعال و پویایی در زمینه اقتصادی به خصوص در منطقه و با کشور‌های همسایه داشته باشیم.
امیرعبداللهیان: مذاکرات ۱+۴ پنج‌شنبه آغاز می‌شود
احمد علیرضابیگی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با فارس، در مورد این نشست غیرعلنی گفت: وزیر امور خارجه عنوان کرد در مورد افغانستان روابط ما با این کشور در حال حاضر در سطح مسائل امنیتی برقرار است، اما از نظر سیاسی و دیپلماتیک ما معتقد به تشکیل دولتی فراگیر در این کشور هستیم و همان طور که گفتم ارتباط در سطح مسائل امنیتی باقی مانده است.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امیرعبداللهیان در رابطه با دسترسی ایران به اروپا از راه زمینی و از طریق ارمنستان گفت که طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی راه جدیدی که از طریق خاک ارمنستان ما را به اروپا متصل می‌کند، به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید و ما از این طریق کار ترانزیت خود را به اروپا انجام خواهیم داد.
علیرضابیگی خاطرنشان کرد: وزیر امور خارجه در این جلسه از تشکیل میزی تحت عنوان میز ترانزیت در وزارت امور خارجه خبر داد و گفت ما به دنبال آن هستیم تا حداکثر بهره‌برداری و استفاده را از موقعیت خاص جغرافیایی کشورمان در حوزه ترانزیت داشته باشیم.
وی افزود: وزیر امور خارجه با اشاره به واردات واکسن کرونا به کشور گفت که با پیگیری‌های انجام شده علاوه بر ۹۵ میلیون دز واکسنی که برای این منظور به کشور وارد شده، با پیگیری‌هایی که صورت گرفته در ادامه کار در هر هفته ۱۷ میلیون دز واکسن به کشور وارد می‌شود.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امیرعبداللهیان عنوان کرد که مذاکرات با گروه ۱+۴ از روز پنج‌شنبه در بروکسل آغاز خواهد شد در مذاکرات مسیر جداگانه ایران از توسعه کشور و معیشت مردم دنبال خواهد شد و به هیچ وجه معیشت مردم تحت تأثیر مذاکرات قرار نخواهد گرفت و در نهایت اگر مذاکرات به نتیجه مثبتی برسد، ثمرات آن بر توسعه کشور تأثیر خواهد گذاشت و موجب توسعه بیشتر کشور خواهد شد.
امیرعبداللهیان: اقدام در برابر اقدام را در مذاکرات هسته‌ای دنبال می‌کنیم
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس هم اظهار داشت: وزیر امور خارجه درباره مذاکرات هسته‌ای به صراحت اعلام کرد سیاست جمهوری اسلامی اقدام در برابر اقدام و عمل در برابر عمل است و امریکایی‌ها باید حسن‌نیت و صداقت خود را نشان دهند و ایالات‌متحده حتماً باید اقدام جدی قبل از مذاکره را انجام دهد، ضمن اینکه بنای تهران آن است که مذاکره را از زمانی که ترامپ از برجام خارج شد، دنبال کند نه موارد دیگر را.
وی خاطرنشان کرد: وزیر امور خارجه در این نشست اعلام کرد جمهوری اسلامی مسیر مذاکرات هسته‌ای را از مسیر اقتصاد کشور جدا خواهد کرد و به هیچ وجه اقتصاد را شرطی نخواهیم کرد، ضمن اینکه دولت سیزدهم اقتصاد پایدار را فارغ از مسائل مرتبط با مذاکرات هسته‌ای پیگیری خواهد کرد.
عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: آقای امیرعبداللهیان در مورد نوع تعامل جمهوری اسلامی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم اعلام کرد ما به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران که در مجلس یازدهم به تصویب رسیده است، عمل خواهیم کرد، ضمن اینکه وزیر امور خارجه این قانون را قابل فهم برای طرف‌های مقابل دانست که پیام‌های خاصی دارد. همچنین رئیس دستگاه دیپلماسی از مجلس یازدهم برای تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تشکر کرد و گفت این قانون دست مذاکره‌کنندگان را باز کرده و برای طرف مقابل بسیار قابل فهم است.
سلیمی درباره نظر وزیر امور خارجه در خصوص تحولات افغانستان هم گفت: آنچه برای جمهوری اسلامی مهم است، مردم افغانستان هستند و رفتار طالبان و نه شعار‌های آنان محور تصمیمات برای تهران است.
وی ادامه داد: وزیر امور خارجه درباره اقدامات باکو هم خاطرنشان کرد که جمهوری آذربایجان باید دقت کند اسیر چنگال ترفند صهیونیست‌ها نشود و الهام علی‌اف هم باید مراقبت کند در تور گروه‌های تروریستی یا نقشه پیچیده امریکایی‌ها قرار نگیرد چراکه ثبات منطقه برای جمهوری اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است و تهران اجازه تغییر نقشه ژئوپلتیکی منطقه را نخواهد داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار