کد خبر: 1065688
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
پایان تلخ سرخ‌ها در یک‌چهارم لیگ قهرمانان آسیا
نایب‌قهرمان فصل گذشته، کارش در یک‌چهارم نهایی به نقطه پایان رسید و با حذف آخرین بازمانده، پرونده فوتبال ایران در این دوره از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا بسته شد.
دنیا حیدری

سرویس ورزشی جوان آنلاین: نایب‌قهرمان فصل گذشته، کارش در یک‌چهارم نهایی به نقطه پایان رسید و با حذف آخرین بازمانده، پرونده فوتبال ایران در این دوره از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا بسته شد.

عملکرد موفق پرسپولیس طی سال‌های اخیر در لیگ قهرمانان آسیا، ای‌اف‌سی را با بیان اینکه «تعداد کمی از باشگاه‌ها همانند پرسپولیس عملکرد و نمایش مداومی در لیگ قهرمانان آسیا با حضور در دو فینال از سه دوره گذشته و یک حضور در مرحله نیمه‌نهایی در سال ۲۰۱۷ داشته‌اند»، قبل از مصاف سرخپوشان با الهلال به تمجید واداشته بود. با وجود این شاگردان یحیی که سه هفته قبل نمایشی قابل قبول مقابل استقلال تاجیکستان برای حضور در یک‌چهارم نهایی ارائه داده بودند این‌بار برابر الهلال در عربستان حرفی برای گفتن نداشتند، به طوری‌که رسانه‌های سعودی در ستایش عملکرد نماینده خود نوشتند «موج آبی، پرسپولیس را غرق کرد.»
پرسپولیس رفته بود برای گرفتن انتقام استقلال که در یک‌هشتم نهایی با قبول شکست ۲ بر صفر مقابل این تیم از راهیابی به یک‌چهارم نهایی بازمانده بود، اما نه فقط خبری از انتقام نبود که با ارائه یک بازی ضعیف و دور از انتظار شکستی را برای خود و فوتبال باشگاهی ایران رقم زد که کمتر نمونه آن را شاهد بودیم.

نادیده گرفتن مسائل فنی این بازی ضعیف که با شکستی سنگین همراه بود، می‌تواند به ادامه این ناکامی در لیگ و حضور بعدی سرخپوشان در لیگ قهرمانان آسیا بینجامد، چراکه پرسپولیس یکی از ضعیف‌ترین بازی‌های خود را طی چند سال اخیر به نمایش گذاشت. صدالبته که الهلال تیمی کاملاً آماده بود با بازیکنان توانمند و قدرتی که طی یک ماه گذشته به‌طور کامل در ترکیب این تیم جا افتاده بودند و با برگزاری شش هفته از رقابت‌های لیگ داخلی این کشور به هماهنگی لازم نیز رسیده بودند. درست برخلاف پرسپولیس که دو بازیکن کلیدی خود را دست داده بود (نوراللهی و کنعانی‌زادگان)، نفراتی که جزو تأثیرگذار‌های تیم بودند، اما پرسپولیس هرگز تیمی متکی به فرد نبوده و پیش از این نیز بار‌ها و بار‌ها شاهد کوچ ستاره‌هایش و حتی بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتش بوده‌ایم و درست در همان دوران نیز توانسته بود نتایج قابل قبولی به دست آورد. اما آنچه مسلم است، قهرمان پنج دوره لیگ برتر ایران شنبه شب در عربستان نمایشی ضعیف و دور از انتظار داشت که به سادگی نمی‌توان از کنار آن گذشت. عملکرد و نتیجه ضعیفی که البته یحیی آن را به گردن گرفت، اما همه این‌ها نمی‌تواند توجیحی باشد برای شکست تیمی که شنبه شب اصلاً تیم نبود.

پرواضح بود که یحیی باید فکری اساسی برای گومس فرانسوی می‌کرد. این را حتی آمار گلزنی‌های این بازیکن سیه‌چرده نیز نشان می‌داد و برابر تیمی که چنین خط حمله قدرتمندی دارد بسیار مهم است که ارتباط خط میانی‌اش را با مهاجمان قطع کرد تا هم فضا از مهاجمان خلاق حریف گرفته شود و هم تغذیه آن‌ها توسط هافبک‌ها سخت شود، اما در شبی که خبری از هماهنگی همیشگی پرسپولیس نبود، خستگی ملی‌پوشان و بی‌برنامگی تیم در پر کردن میانه میدان و توجه به ضدحملات تند و تیز حریف عملکردی دور از انتظار را رقم زد. دروازه لک سه مرتبه باز شد، دروازه تیمی که اگرچه خط حمله قابل قبولی ندارد، اما خط دفاعی آن همواره یکی از نقاط قوتش بوده است، اما ناهماهنگی، کندی هافبک‌های دفاعی و حتی مدافعان در بازگشت از حمله، فضای مناسبی برای ضدحملات تند و تیز آبی‌پوشان سعودی مهیا کرد. ضدحملاتی که با دفاع مستحکم الهلال که پرس آن از مقابل دروازه لک آغاز می‌شد فرصتی برای گلزنی پرسپولیسی‌ها ایجاد نمی‌کرد. در این شرایط شوت‌زنی و خلاقیت‌های فردی می‌تواند تأثیر‌گذار باشد، اما شاگردان یحیی در کنار تمام عملکرد‌های ضعیف خود گویی از شوت‌زنی هم می‌ترسیدند و همین ترس شرایط را برای برتری پرگل حریف آماده سعودی مهیا‌تر کرد تا لئوناردو ژاردیم به حق بگوید که تیمش برابر پرسپولیس فوق‌العاده بود.

بازی با الهلال ثابت کرد که رضا اسدی جانشین مطمئنی برای نوراللهی نیست، به طوری که بازی نه‌چندان قابل قبول، عصبی و پرخطای او که یک کارت را هم به دنبال داشت باعث شد یحیی ریسک ادامه حضور او را در زمین نپذیرد و با بیرون کشیدن هافبک دفاعی تیمش احسان پهلوان را روانه میدان کند. وحید امیری هم البته تعویض اجباری دیگری بود که به دلیل خستگی ناشی از برگزاری سه بازی ملی و باشگاهی در طول ۹ روز ناچار شد جای خود را به عبدی بدهد که می‌توانست شانسی برای جبران گل‌های خورده باشد. البته ترابی هم شرایطی بهتر از امیری نداشت و خستگی این دو بازیکن که همواره یکی از تأثیرگذارترین و دونده‌ترین نفرات تیم بودند تأثیر زیادی در ناکامی سرخپوشان برابر الهلال داشت. اما نه تعویض‌های اجباری و نه بیرون کشیدن آل‌کثیر و سیامک نعمتی که پاکدل و شیری جایگزین‌شان شدند، نتوانست تغییری در مسیر و نتیجه بازی ایجاد کند تا پرسپولیس یک‌بار دیگر تنها حضور در نیمه‌نهایی را تجربه کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار