کد خبر: 1065666
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴
تزریق دُزسوم واکسن کرونا برای همه گروه‌های سنی
رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت از آغاز واکسیناسیون دز سوم کادر درمانی کشور خبر داد و گفت:‌تزریق دز سوم یا یادآور به ترتیب همه گروه‌های سنی جامعه را در برمی‌گیرد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: سید محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت با اشاره به تجویز دز یادآور واکسن کرونا به کادر بهداشت و درمان اظهار داشت: طبق مصوبه کمیته کشوری واکسیناسیون بنا بر این شد بر اساس همان منوالی که این افراد دز اول و دوم را دریافت کرده‌اند، دز سوم یا یادآور را نیز دریافت کنند.

وی اعضای کادر درمانی در مراکز درمانی کرونا، مراکز ۱۶ ساعته و آزمایشگاه‌ها را از گروه‌های اولویت‌دار کادر بهداشت و درمان در تزریق دز سوم واکسن کرونا برشمرد و گفت: بعد از این گروه‌ها کل نیرو‌های کادر بهداشت و درمان را نیز در بر خواهد گرفت.

زهرایی اضافه کرد: مکاتبه‌ها با دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور صورت گرفته و از روز گذشته واکسیناسیون دز یادآور آغاز شده است و نوع واکسن تزریقی بستگی به پلتفرم تزریقی در دز‌های اول ودوم دارد؛ به طوری که افرادی که در نوبت اول و دوم واکسن از واکسن سینوفارم یا بعد از آن از واکسن برکت استفاده کرده‌اند، در دز یادآور می‌توانند از واکسن‌های مشابه آن‌ها استفاده کرده یا می‌توانند واکسن آسترازنکا یا پاستوکوک پلاس را مورد استفاده قرار دهند.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت یادآور شد:‌افرادی که در نوبت اول و دوم واکسن آسترازنکا یا اسپوتنیک وی تزریق کرده‌اند می‌توانند برای دز یادآور واکسن‌های آسترازنکا یا پاستوکوک را استفاده کنند؛ البته در آینده ممکن است در واکسن‌های مورد استفاده دز یادآور تنوع ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه برای تزریق دز یادآور باید ۶ ماه از تزریق دز دوم واکسن گذشته باشد، گفت: بعد از کادر بهداشت و درمان که در خط مقدم مقابله با کرونا هستند، همه گروه‌ها به ترتیب دز سوم را دریافت خواهند کرد.

زهرایی متذکر شد: همچنین سالمندانی که در مراکز نگهداری قرار دارند، جانبازان شیمیایی و ۵۰ درصد، گروه‌هایی هستند که در اولویت دریافت دز سوم واکسن قرار دارند و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده پس از این گروه‌ها همه افراد جامعه تحت پوشش تزریق دز سوم قرار خواهند گرفت.

زهرایی با اشاره به ضرورت تزریق دز سوم واکسن کرونا به همه افراد جامعه، اظهار داشت: فعلا مستندات علمی نشان می‌دهد که ایمنی واکسن کرونا بعد از مدت زمانی کاهش می‌یابد و مثلا مانند واکسن سرخک نیست که برای سال‌های طولانی اثر آن پایدار باشد، به عبارتی شبیه واکسن آنفلوآنزا که لازم است سالی یک بار آن را تزریق کنیم، واکسن کرونا نیز نیاز به تکرار دارد.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت اضافه کرد: بعد از کادر بهداشت و درمان، سالمندان در مراکز نگهداری و افراد بالای ۷۵ سال، ۶۵ سال و به ترتیب در سنین پایین‌تر در ماه‌های آینده واکسن دز سوم را دریافت خواهند کرد.

وی با اشاره به آخرین وضعیت واکسیناسیون در کشور، ابراز داشت: نزدیک به ۷۲ میلیون دز واکسن تا صبح امروز تزریق شده که از این تعداد حدود ۴۸.۵ میلیون دز مربوط به نوبت اول و ۲۳.۵ میلیون دز مربوط به افرادی است که دز دوم را دریافت کردند.

زهرایی اظهار امیدواری کرد: در یکی دو ماه آینده به پوشش خوبی در واکسیناسیون برسیم؛ ضمن اینکه واکسن به تعداد زیادی وارد شده و تولیدکنندگان داخلی نیز به سرعت در حال تولید هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار