کد خبر: 1065434
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در مصاحبه با فایننشال‌تایمز، ضمن تأکید بر جدی بودن ریاض در پیگیری گفتگو با تهران، مذاکرات صورت گرفته را دوستانه دانست.
فیصل بن فرحان آل‌سعود در حاشیه سفر به واشنگتن، با رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران دیدار کرد. وزارت خارجه عربستان سعودی در شبکه اجتماعی توئیتر درباره طرح ادعا‌های بی‌اساس و ضد ایرانی نوشت: «دو طرف درباره نقض کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی مربوط به توافق هسته‌ای توسط ایران و حمایت این کشور از شبه‌نظامیان تروریستی که امنیت و ثبات را در خاورمیانه و جهان بی‌ثبات می‌کنند، گفتگو کردند.» با این حال، این مقام سعودی در مصاحبه با فایننشال‌تایمز گفت: «ریاض در خصوص مذاکرات با تهران جدیت دارد.»‌وی مذاکرات با ایران را صمیمانه توصیف کرده است و با بیان اینکه ریاض در خصوص مذاکرات جدی است، مدعی شد: «برای ما این تغییر چندان بزرگی نیست. ما همیشه گفته‌ایم که می‌خواهیم راهی برای ایجاد ثبات در منطقه پیدا کنیم.»‌وزیر امور خارجه سعودی‌ها مدعی شد: «تهران روی سیگنال فرستادن متمرکز است. به ویژه به غرب، هرگونه مسئله طولانی را می‌توانیم با هم حل کنیم، بنابراین درباره امنیت منطقه با ما صحبت نکنید. با ما مانند یک کشور عادی رفتار کنید و اجازه دهید این توافق [هسته‌ای]را انجام دهیم.» فیصل بن برحان همچنین گفت: «تلاقی رویداد‌هایی باعث شد احساس کنیم زمان مناسب برای گفتگو با ایران است. ما همیشه مایل بودیم در صورت جدی بودن آن‌ها گفتگو کنیم. عوامل مختلفی دخیل بودند.»
فایننشال‌تایمز رویکرد عربستان را نشان از تمایل این کشور برای ترمیم روابط ایران دانست. این مقام سعودی افزود که مذاکرات پیشرفت کافی برای احیای کامل روابط دیپلماتیک نداشته است. پادشاهی عربستان چهار دور گفتگو را از ماه آوریل با ایران داشته، از جمله اولین دیدار با دولت جدید ایران که در ماه گذشته برگزار شد. به گزارش فایننشال‌تایمز، ریاض همچنین در حال بررسی اجازه به تهران برای بازگشایی دفتر نمایندگی سازمان همکاری اسلامی در شهر بندری جده است. با این حال، در این گزارش به نقل از یک مقام ارشد سعودی آمده است، ریاض هنوز آماده بازگشایی کنسولگری در شهر مشهد نیست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار