کد خبر: 1064947
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰

کابینه جدید رژیم صهیونیستی قصد دارد برنامه شهرک‌سازی را در بلندی‌های جولان اشغالی ادامه دهد. وزیر خارجه دولت ترامپ نیز در مراسمی با حضور نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی، ضمن دفاع قاطع از ادامه روند شهرک‌سازی، صهیونیست‌ها را صاحبان اصلی کرانه باختری دانسته است.
مایک پمپئو که پیش‌تر، شانه به شانه دونالد ترامپ برای عادی‌سازی روابط تل‌آویو با شماری از کشور‌های منطقه تلاش کرده است، حالا که دیگر بر مسند قدرت نیست انگشت گذاشته روی حاکمیت صهیونیست‌ها بر اراضی اشغالی و آن‌ها را حاکم بلامنازع این نقاط می‌داند. پمپئو در مراسمی که با حضور بنیامین نتانیاهو برای قدردانی از خدمات پمپئو در راستای گسترش شهرک‌سازی برگزار شد، گفت: «حاکمیت اسرائیل بر شهرک‌های کرانه باختری و جولان مسئله‌ای است که جای هیچ بحثی ندارد. اسرائیل کشور اشغالگر و آپارتاید نیست بلکه کشوری بسیار دموکراتیک است و همه می‌توانند ادیان را در همه آداب و سنن ابراهیمی اجرایی کنند.» وی گفت که این سرزمین قانونی ملت اسرائیل در یهودا و سامره است. او علاوه بر دفاع از صهیونیست‌ها، اقدامات خود و همدستانش را هم ستود و افزود: «ما فرصت پیدا کردیم اقدام مهمی صورت بدهیم و آن گفتن این مسئله است که شهرک‌های کرانه باختری بخش جدایی‌ناپذیر اسرائیل است و من خوشحالم که این کار را کردیم. ما حامی شهرک‌سازی هستیم، چون حامی واقعی حقیقت هستیم.»
پمپئو در شرایطی از شهرک‌سازی دفاع می‌کند که این اقدام صهیونیست‌ها انتقاد‌های فراوانی را در جامعه جهانی به دنبال داشته و اتحادیه اروپا همواره آن را غیرقانونی اعلام کرده است. این اظهارات پمپئو علاوه بر نادیده گرفتن اشغالگری صهیونیست‌ها، پاداشی است به آن‌ها بابت همه تنش‌های ناشی از شهرک‌سازی. حسین الشیخ، عضو کمیته مرکزی فتح در شبکه اجتماعی توئیتر به این اظهارات واکنش نشان داد: «آقای پمپئو، وزیر خارجه سابق امریکا می‌گوید اسرائیل کشور آپارتاید نیست و کرانه باختری را اشغال نکرده است! آقای پمپئو ۷ میلیون فلسطینی در این سرزمین زندگی می‌کنند و همین تعداد هم از آن کوچانده شده‌اند. آن‌ها از کره ماه نیامده‌اند و کسی را از این سرزمین بیرون نکرده‌اند بلکه حق مالکیت این سرزمین را جد اندر جد به ارث برده‌اند.»
تقلا برای محکم کردن جای پای صهیونیست‌ها روی جولان
آنچه پمپئو در حمایت از شهرک‌سازی گفته، در واقع ادامه برنامه صهیونیست‌ها درباره نقشه‌ای است که برای جولان کشیده‌اند. دولت رژیم صهیونیستی روز یک‌شنبه، گام جدیدی درباره شهرک‌سازی در بلندی‌های جولان اشغالی سوریه برداشت. زئیو الکین، وزیر مسکن رژیم صهیونیستی اعلام کرد که دولت مقرر کرده تعداد ساکنان اسرائیلی بلندی‌های جولان اشغالی را با ساخت حدود ۷ هزار واحد مسکونی اضافی تا ۲۰۲۶ دوبرابر کند. بنابر آنچه رسانه‌های صهیونیستی اعلام کرده‌اند، این رژیم طرح احداث ۴ هزار واحد مسکونی در مناطق حومه‌ای در شورای منطقه‌ای جولان را مطرح کرد و هدف آن دو چندان کردن تعداد ساکنان ارتفاعات جولان در داخل تجمعات حاشیه‌ای و رساندن آن به ۸ هزار و ۴۰۰ خانوار است تا تجمعات کنونی در جولان را تقویت کرده و افزایش دهد. شواهد حاکی از این است که تل‌آویو بودجه کلی برای این هدف اختصاص خواهد داد و در نهایت تدابیر هماهنگی بین وزارتخانه‌های دولتی مربوطه برای افزایش تعداد ساکنان جولان اشغالی انجام می‌گیرد. الکین از ارتفاعات جولان به عنوان منطقه‌ای استراتژیک و بسیار مهم برای رژیم متبوعش یاد کرد و گفت که آغاز افزایش جمعیت، این منطقه ارتفاعات جولان را تقویت خواهد کرد و زیرساخت‌های لازم برای توسعه و ساخت شهرک‌ها توسعه خواهند یافت. در پی انتشار تصمیم صهیونیست‌ها، فیصل مقداد، وزیر امور خارجه و مهاجران سوریه دیروز در جریان نشست «کشور‌های عضو جنبش‌عدم تعهد» که در صربستان برگزار شد، بر حق سوریه برای بازگرداندن جولان اشغالی و موضع محکم و اصولی دمشق در حمایت از حق فلسطینی‌ها برای تعیین سرنوشت خود و ایجاد کشور مستقل به پایتختی قدس و تضمین حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین‌های‌شان تأکید کرد.
تداوم ایدئولوژی استعمارگری
نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز یک شنبه بار دیگر با تشکیل کشور مستقل فلسطین مخالفت کرد و تا جایی پیش رفت که تشکیل چنین دولتی را مترادف با تشکیل دولتی تروریستی در مرز‌های اراضی اشغالی دانست. نبیل ابو ردینه، سخنگوی دفتر ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین در این باره گفت: «رژیم اشغالگر جوهره تروریسم است و اظهارات نخست‌وزیر این رژیم که گفته بود کشور فلسطین تشکیل نمی‌شود، چون «تروریستی» است، مردود است و بیان‌کننده ایدئولوژی استعمارگری است. کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی از سوی جهان به رسمیت شناخته می‌شود و از سال ۲۰۱۲ عضو ناظر سازمان ملل است و نیازی به پذیرش یا عدم پذیرش آن از سوی بنت نیست و ملت فلسطین تحت هیچ شرایطی از حق و حقوق‌شان چشم‌پوشی نخواهند کرد.»‌وی افزود: «صلح تنها در صورت پایان یافتن اشغالگری اسرائیل در اراضی و اماکن مقدس ما محقق خواهد شد و ملت فلسطین از حق و حقوق و همچنین مقدسات‌شان چشم‌پوشی نخواهند کرد و همچنان از خاک‌شان حفاظت خواهند کرد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار