مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور با تأکید بر لزوم تسریع در روند نوسازی تاکسیهای فرسوده گفت: طبق مصوبه هیئت وزیران، تاکسیهایی که به سن ۱۰ سال رسیدهباشند، مشمول فرسودگی میشوند؛ بر این اساس تا پایان سال ۱۴۰۰تعداد تاکسیهای فرسوده به ۲۴۲ هزار دستگاه میرسد.
مرتضی ضامنی در تشریح روند نوسازی تاکسیهای فرسوده گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون ۵ هزارو۲۵۰ راننده که متقاضی نوسازی خودروی خود بودند در طرح نوسازی ثبتنام کردند که از این تعداد ۳هزارو۹۶۲ متقاضی خودروهای خود را تحویل گرفتند و باقی آنها در فرآیند تحویل خودرو قرار دارند. وی افزود: از ابتدای شروع نوسازی ناوگان تاکسیرانی (سال۱۳۹۵) تا کنون ۸۰ هزار و ۹۹۶ دستگاه تاکسی فرسوده نوسازی شدهاست و طبق مصوبه هیئت وزیران، تاکسیهایی که به سن ۱۰ سال رسیدهباشند، مشمول فرسودگی میشوند و اکنون ۱۹۲ هزار دستگاه تاکسی به سن فرسودگی رسیدهاند که این عدد تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۲۴۲ هزار دستگاه خواهد رسید.
ضامنی افزود: از این تعداد تاکسی نوسازی شده در طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی ۱۱هزار و ۱۲۰ دستگاه شامل نوسازی اسقاط بدون جایگزین بود. مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور افزود: فرآیند نوسازی ناوگان تاکسیرانی با تحویل خودرو با استاندارد یورو ۵ ادامه دارد و خودروهای تحویلی سمند و پژو ۴۰۵ است. یکی از دلایل کند شدن روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی، عدم همکاری دولت در ارائه تسهیلات بانکی و همچنین از طرفی افزایشهای پی در پی قیمت خودرو در هر فصل است. وی تأکید کرد: ما سال ۱۳۹۶ تا تابستان سال ۱۴۰۰ شاهد افزایش ۲۵۵ درصدی قیمت پژو و ۲۹۹ درصدی قیمت سمند بودیم که با این نوسان قیمت و بدون تسهیلات ارزانقیمت، رانندگان توان مالی برای تهیه خودرو با این قیمت را ندارند و نیاز است که از تسهیلات بانکی در این زمینه استفاده کنند.
ضامنی افزود: بر اساس تبصرههای ۱ و ۲ ماده ۸ قانون هوای پاک، مصوب ۱۸ مرداد ۹۶ مجلس شورای اسلامی، دولت موظف است که از محل صرفهجویی حاصل از بهبود و مدیریت سوخت ناشی از اجرای این قانون، ساز و کار و تسهیلات ارزان قیمت با سود ۴ درصد، جهت جایگزینی خودروهای فرسوده حمل و نقل عمومی با باز پرداخت ۱۰ ساله را فراهم کند و ما از رئیسجمهور محترم و هیئت دولت درخواست داریم تا با حمایتها در مبحث قانونی آلودگی هوا، روند نوسازی ناوگان فرسوده را تسریع نمایند. وی در زمینه تأمین تسهیلات بانکی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی گفت: شهرداری برخی شهرها برای اعطای وام مورد نیاز به رانندگان تاکسی از محل منابع شهرداری در بانکها نسبت به ارائه تسهیلات ۹۰ میلیون تومانی و سود کم بهره اقدام کردند. بر این اساس با مشارکت شهرداریهای تهران، اصفهان و مشهد رانندهها با استفاده از تسهیلات ۹۰ میلیون تومانی، فرایند نوسازی را انجام میدهند. در سایر شهرها فعلاً به صورت نقدی نوسازی در حال انجام است که امید میرود با همکاری دولت فرایند پرداخت تسهیلات در آینده به صورت ملی توسط دولت اجرایی شود.