کد خبر: 1064604
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴
مدیر آب‌های زیرزمینی آب منطقه‌ای اردبیل:
مدیر آب‌های زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: در سال‌های اخیر دو هزار کنتور هوشمند در چاه‌های آب فعال استان اردبیل نصب شده است.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، داور بسطام در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: با هدف تعادل‌بخشی در دشت اردبیل و جلوگیری از بهره‌برداری‌های غیرمجاز تاکنون بیش از ۹۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان اردبیل مسدود و پلمپ شده است.

وی تصریح کرد: ما به شدت مراقبت‌های لازم را از منابع موجود انجام می‌دهیم تا زمینه بهره‌برداری صحیح و درست از این منابع ارزشمند فراهم آمده و از هرگونه برداشت‌های غیرمجاز جلوگیری شود.

مدیر آب‌های زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل از شناسایی ۹۰ حلقه چاه غیرمجاز برای مسدود و پلمپ کردن آن خبر داد و گفت: استان اردبیل رتبه اول را در فعالیت‌های مرتبط با مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز دارد تا جلوی وضعیت بحرانی و تشدید این شرایط خطرناک در دشت اردبیل گرفته شود.

بسطام با بیان اینکه در سطح استان اردبیل بیش از شش هزار و ۷۰۰ حلقه چاه حفر شده است، افزود: بیش از ۷۰ درصد این چاه‌ها برای مصارف کشاورزی است که عمدتاً در دشت اردبیل و شهرستان‌های اطراف حفر شده و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: برای کنترل برداشت از این چاه‌ها دو هزار کنتور هوشمند به صورت آب و برق در این چاه‌ها نصب شده تا زمینه بهره‌برداری صحیح و اصولی از آنها فراهم آید.

بسطام فعالیت ۲۲ اکیپ نظارتی و کنترلی را در این حوزه یادآور شد و اضافه کرد: در کنار مسدود کردن ۹۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در سال‌های اخیر با تلاش این اکیپ سعی کردیم تا تقلیل منسوبات را در ۳۰۰ حلقه چاه نیز انجام دهیم تا جلوی اضافه برداشت گرفته شود.

وی ضرورت فرهنگ سازی مناسب در مصرف بهینه آب را در شرایط خشکسالی یادآور شد و بیان کرد: سعی و تلاشمان بر این است تا به اشکال مختلف رفتار بهره‌برداران را اصلاح کرده و از سوءاستفاده و برخی برداشت‌های غیرمجاز جلوگیری کنیم.

بسطام با بیان اینکه عمده چاه‌های مورد استفاده در محدوده دشت اردبیل در حوزه کشاورزی است، ادامه داد: از سه هزار و ۵۰۰ حلقه چاه حفر شده در محدوده دشت اردبیل بیش از دو هزار و ۲۰۰ حلقه برای بهره‌برداری کشاورزی است.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: برای جلوگیری از بحران فرونشست آب در دشت اردبیل و کنترل و جلوگیری از افت آب‌خوان در این دشت، تلاشمان بر این است تا تغذیه طبیعی و همچنین سایر راهکارها را در این حوزه هدف‌گذاری کنیم تا بیش از این شاهد خسارت در این محدوده نباشیم.

مدیر آب‌های زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل تصریح کرد: عدم تعادل در منابع و مصارف در دشت اردبیل زمینه‌ای را فراهم کرده تا بیلان منفی را در دشت اردبیل شاهد باشیم که قطعاً با راهکارهای مناسب سعی و تلاشمان بر کنترل وضعیت موجود و بهبود شرایط آب‌های زیرزمینی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر