کد خبر: 1064550
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
تابلو‌های ورود ممنوع و چراغ قرمز برایش معنا ندارد، در خیابان و کوچه‌ها ویراژ می‌دهد، طوری که گویا زور قانون به او نمی‌رسد! جانش را کف دستش گرفته و نه فقط خودش در خطر مرگ است، بلکه با جان عابران پیاده نیز بازی می‌کند؛ موتورسوارانی را می‌گویم که در خیابان یک‌طرفه از چندجهت حرکت می‌کنند
مهسا گربندی

 سرویس جامعه جوان آنلاین: تابلو‌های ورود ممنوع و چراغ قرمز برایش معنا ندارد، در خیابان و کوچه‌ها ویراژ می‌دهد، طوری که گویا زور قانون به او نمی‌رسد! جانش را کف دستش گرفته و نه فقط خودش در خطر مرگ است، بلکه با جان عابران پیاده نیز بازی می‌کند؛ موتورسوارانی را می‌گویم که در خیابان یک‌طرفه از چندجهت حرکت می‌کنند؛ یکی در عرض خیابان در حال حرکت است و دیگری خلاف جهت می‌رود، آن یکی هم از لاین اول خیابان به سمت لاین چهارم در حال جهش است و موتورسوار دیگر هم که در خیابان یکطرفه، دوطرفه می‌رود. دیگر پیاده‌رو محلی برای عبور پیاده‌ها نیست، آنجا هم تبدیل به جایی برای عبور موتورسواران شده‌است!

هرج و مرجی که موتورسواران ایجاد می‌کنند، احتمال تصادف را چندین برابر کرده‌است؛ البته اغلب آن‌ها نیز کلاه ایمنی به سر ندارند! تمام این موارد نشان می‌دهد که قوانین راهنمایی و رانندگی برای موتورسیکلت‌ها و راکبان‌شان صدق نمی‌کند و به عبارتی قانون برای آن‌ها معنا ندارد.
هر روز که از محل کار به سمت خانه می‌روم، تعداد زیادی از این موتورسواران را می‌بینم و تنها سؤالی که برایم پیش می‌آید این است که چرا هیچ‌کس با این موتورسواران برخورد نمی‌کند. چشمم به پلاک این موتور‌ها می‌افتد، یکی از آن‌ها مخدوش است که نمی‌شود عددش را خواند و دیگری زنجیر قفل موتور رویش افتاده و ناخواناست! حتی اگر این‌ها غیرعمدی باشد، تعداد زیادی از موتورسوارانی که بی‌خیال قانون در حال ویراژ دادن هستند، تعمداً روی پلاکشان را با ماسک بهداشتی پوشانده‌اند! آن‌ها با فرار از پیاده‌رو‌ها و عبور از روی جدول‌های خیابان از قانون فرار می‌کنند و به تخلف خود ادامه می‌دهند، نتیجه تمام این کار‌ها هم وارد شدن صدمات جانی و مالی بعضاً غیرقابل جبران به رهگذران و البته خود موتورسواران شده است. اگر تصادف، سرقت یا هر حادثه دیگری اتفاق بیفتد، به دلیل مخدوش یا مخفی بودن پلاک موتورها، این مسائل قابل ردیابی و پیگیری نخواهد بود و مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.
در همین رابطه سرهنگ محمدباقر سلیمی، رئیس پلیس ترافیک شهری راهور ناجا در پاسخ به این سؤال که چرا تعداد زیادی از موتورسواران اقدام به پوشاندن پلاک یا مخدوش کردن آن می‌کنند و آزادانه در سطح شهر می‌چرخند به خبرنگار «جوان» می‌گوید: «سامانه‌های کنترلی وجود دارد و به صورت روزانه عملکرد کارکنان راهور کنترل می‌شود. در نقاط و مسیر‌هایی که همکاران ما حضور دارند دفتر تخلفات که به صورت جدی پرداخته می‌شود تخلفات موتورسیکلت‌ها است؛ زیرا که این وسایل نقلیه هم نقش قابل‌توجهی در حوادث ترافیکی دارند و از این جهت پلیس راهور تحت عنوان تشدید اقدامات کنترلی روی تخلفات موتورسیکلت حساسیت زیادی دارد و به صورت جدی در دستور کار است.»
او ادامه می‌دهد: «برای برخورد با موتور‌های دارای پلاک مخدوش یا پنهان شده، شیوه‌های مختلفی وجود دارد. نیرو‌هایی تحت پاس پیاده در تقاطع حضور دارند و این موارد را رصد می‌کنند. همچنین گشت مخصوص خودرویی و موتورسیکلت را در این خصوص داریم. گشت‌های نامحسوس خودرو و موتور نیز انجام می‌شود.»
او با اشاره به طرح پلیس راهور برای برخورد با پوشاندن یا مخدوش کردن پلاک موتورسیکلت‌ها اظهار می‌دارد: «در موضوع تخلف دستکاری در پلاک یا مخدوش کردن و پوشاندن آن، علاوه بر اقدامات روتین که همکاران ما انجام می‌دهند، از شهریور ماه سال جاری، طرح فوق‌العاده‌ای تحت عنوان تشدید کنترل تخلفات مرتبط با پلاک وسایل نقلیه به صورت سراسری در کشور به مرحله اجرا درآوردیم و منشأ آن هم این بود که به دلیل محدودیت‌های اعمال شده در دوران کرونا، شواهد نشان می‌داد که تخلفات مرتبط با پلاک، دستکاری در آن، مخدوش کردن یا پنهان کردن آن بیشتر شده‌است.»
سلیمی در پاسخ به این سؤال که در این طرح فوق‌العاده، چه تعدادی از تخلفات مرتبط با پلاک وسایل نقلیه کشف و با آن‌ها برخورد شده‌است، می‌گوید: «ظرف یک ماه گذشته و طبق آخرین آماری که به ثبت رسیده‌است، همکاران ما ۱۰۴ هزار و ۳۳۸ فقره تخلفات مرتبط با پلاک را اعمال قانون کرده‌اند که حدود ۴۲ درصد از آن مربوط به موتورسیکلت و ۵۸ درصد آن مرتبط با انواع خودرو‌ها می‌باشد.»
رئیس پلیس ترافیک شهری راهور ناجا ادامه می‌دهد: «برابر با ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی دستکاری در پلاک یا مخدوش کردن آن به نحوی که جعل محسوب شود، راننده متخلف به مراجع قضایی معرفی می‌شود که طی یک ماه اخیر، ۸۴۸ نفر در این خصوص به دادگاه معرفی شده و بیش از ۳۰ درصد آن‌ها به زندان رفته‌اند.»
او با بیان اینکه با توجه به ظرفیت فعلی کارکنان پلیس راهور امکان رصد تخلفات موتورسواران بیش از این وجود ندارد، تصریح می‌کند: «موضوع مهم این است که ظرفیت پلیس محدود است. اینکه ما انتظار داشته باشیم در کلانشهری مانند تهران در همه نقاط، در همه معابر اصلی و فرعی و در همه ساعات شبانه‌روزی ماموران پلیس به صورت فیزیکی حضور داشته باشند، امکانپذیر نیست.»
سلیمی ادامه می‌دهد: «به تناسب ظرفیت‌های موجود در مسیر‌هایی که سوابق بی‌انضباطی‌های ترافیکی و گره‌های ترافیکی سنگین هست، سعی ما این است که از همکارانمان استفاده کنیم تا کم‌ترین مشکل را داشته باشیم.»
او با تأکید بر نقش شهرداری‌ها در کاهش تخلفات موتورسواران اظهار می‌دارد: «باید متولیان شهری به ویژه شهرداری‌ها طبق قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و همچنین ماده ۱۰۸ قانون برنامه ششم توسعه، تمامی معابر اصلی و میادین شهر را به سامانه‌های هوشمند کنترل تخلفات و نظارتی مجهز کنند و دسترسی سامانه‌ها و مدیریت آن را در اختیار پلیس راهور قرار دهند. متأسفانه عدم همکاری شهرداری‌ها در این خصوص موجب ضعف و عقب‌ماندگی در رسیدگی به تخلفات موتورسواران شده‌است.»
رئیس پلیس ترافیک شهری راهور ناجا با بیان اینکه پلیس راهور تمام تلاش خود را بر اساس ظرفیت‌هایی موجود انجام می‌دهد، می‌گوید: «باید به مرحله‌ای برسیم که حتی خانواده‌ها نیز از افراد موتورسوار در خانه مراقبت و آن‌ها را به رعایت قوانین دعوت کنند. حتی موتورسواران متخلفی که از این وسیله نقلیه برای کار یا رفت‌وآمد استفاده می‌کنند توسط مسئول حراست یا واحد نظارتی مجموعه کاری خود رصد و قوانین به او گوشزد شود. این مسئله یک موضوع اجتماعی است که باید برای حل آن عزم همگانی ایجاد شود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار