کد خبر: 1064007
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
مسئول بسیج دانشجویی شهرستان آوج در گفتگو با «جوان»:
نیاز نیست گروه یا جمعیت بزرگی باشیم تا بتوانیم دست به کار‌های بزرگ بزنیم. مهم این است با یک نیت پاک و عزمی راسخ پا به میدان بگذاریم، آن‌وقت خدا خودش کار‌ها را پیش می‌برد
زیبا احمدی

سرویس ایران جوان آنلاین: نیاز نیست گروه یا جمعیت بزرگی باشیم تا بتوانیم دست به کار‌های بزرگ بزنیم. مهم این است با یک نیت پاک و عزمی راسخ پا به میدان بگذاریم، آن‌وقت خدا خودش کار‌ها را پیش می‌برد. مثل بسیج دانشجویی شهرستان آوج در استان همدان که در ابتدا با گردهم آمدن چند جهادگر بسیجی اقدامات‌شان را آغاز و حالا در کنار تأمین تبلت و موبایل برای دانش‌آموزان و دانشجویان بی‌بضاعت و آماده‌سازی جهیزیه برای عروس و داماد‌های نیازمند، آزاد‌سازی زندانیان جرائم غیرعمد را در برنامه دارند. به همین بهانه به سراغ رسول جاهدجعفرخانی مسئول بسیج دانشجویی شهرستان آوج رفتیم تا گفت‌وگویی با ایشان داشته باشیم.


شما چه تعریفی از وظایف و مسئولیت‌های بسیج دانشجویی دارید؟
از اهداف و وظایف بدنه دانشجویی این است که مشکلات و دغدغه‌های مردم را پیگیری کند چراکه بسیج از دل مردم برآمده و همه درد‌ها و رنج‌ها را از ابتدای انقلاب تاکنون کاملاً درک کرده است. در چند سال اخیر مردم با مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، رسانه‌ای و معضلات زیادی مواجه بوده‌اند که بین این‌ها اقتصاد در سرپنجه زندگی مردم قرار دارد، اما متأسفانه می‌بینیم که روز به روز وضعیت اقتصادی بدتر می‌شود از این رو امروز مردم از وضعیت موجود گله دارند.

این تشکل برای کاهش آلام و کمک به رفع نیاز‌ها و مشکلات مردم چه اقداماتی داشته است؟
بسیج دانشجویی شهرستان آوج به صورت جدی مطالبه‌گری از مسئولان را در دستور کار دارد و برای رسیدن به این مهم از هیچ کاری دریغ نکرده است. انتظار ما از مسئولان این است که از دفتر کار خود بیرون بیایند و با شنیدن حرف‌های مردم تنها به یک سری اخبار دسته‌بندی شده بسنده نکنند تا بتوانند درست تصمیم‌گیری کنند. متأسفانه هیچ‌یک از مدیران چنین روحیه‌ای ندارند و وضعیت کشور را رو به تباهی و لیبرالیستی کشانده‌اند و با این وضعیت بیماری کرونا که گریبان کشور را گرفته، مردم و به‌خصوص قشر ضعیف باید فشار این بی‌تدبیری‌ها را تحمل کنند.
ما به دنبال این هستیم که در حد توان و تا آنجایی که از دست‌مان برمی‌آید به طور مستقیم و از نزدیک مشکلات مردم را لمس کرده و به حل آن‌ها بپردازیم که تا الان ۳۰ مورد مطالبه‌گری با نتیجه و فعالیت‌های شاخص جهادی و فرهنگی در سطح شهرستان انجام داده‌ایم.

برخی از فعالیت‌های شاخص‌تان را نام ببرید.
در بحث امور اداری مردم مشکلات زیادی دارند که پیگیری مطالبات اداری شهروندان یکی از مهم‌ترین اقدامات گروه است تا به نتیجه برسد. برای این امر نشست‌هایی با ادارات رسمی دولتی و نظامی برگزار شده است. مطالبه استقرار پد هلیکوپتر امداد و نجات و اورژانس در شهرستان آوج و مرمت سریع پل تخریب شده بی‌آب از دیگر کار‌هایی است که انجام داده‌ایم. درخواست برای زیرسازی و آسفالت محور مشانه و میدان ورودی شهر آوج و همچنین جلوگیری از بریدن غیرمجاز درختان در شهرستان آوج دیگر اقدامات این تشکل است. ضمن اینکه کاشت هزار اصله درخت نهال مثمر و غیرمثمر در محوطه دانشگاه‌ها برای کمک به ترویج فرهنگ درختکاری و حفظ هوای خوب صورت گرفته است.

در مدت شیوع کرونا و آسیب‌هایی که به مردم وارد شد چه برنامه‌هایی را در دستور کار داشتید؟
از همان روز‌های اول شیوع کرونا ضدعفونی کردن اماکن شهری و روستایی را آغاز کردیم و در ادامه با همه‌گیر شدن این بیماری و بالا رفتن میزان مبتلایان، غربالگری و تب‌سنجی را در برنامه قرار دادیم.
توزیع ۴ هزار ماسک در چند مرحله در شهر و روستا‌های آوج در کنار توزیع ۱۲۵ لیتر مواد ضد عفونی الکل اتانول ۷۰ درصد در سطح شهرستان بخشی از کار‌ها بود. طی ماه‌های اخیر توزیع ۵۰۰ بسته معیشتی و ۵۰۰ بسته برنج پنج کیلویی در میان خانواده‌های کم‌برخوردار و پخت و توزیع چند هزار قرص نان به همراه تهیه و توزیع غذای گرم در بین خانواده‌های نیازمند از دیگر اقدامات بود.

شما برای حمایت از جوانان و دانش‌آموزان بی‌بضاعت هم اقدامی کرده‌اید؟
بله. اهدای ۱۰ عدد تبلت و گوشی به دانشجویان و دانش‌آموزان نیازمند، خرید لوازم مورد نیاز زندگی و آماده کردن جهیزیه برای نوعروسان، خرید کولر و تعمیرات آن برای خانواده‌های نیازمند و آماده‌سازی بسته‌های لوازم‌التحریر و رساندن آن‌ها به دست دانش‌آموزان بی‌بضاعت اقداماتی بود که برای این اقشار انجام شد.

معمولاً هزینه‌هایتان از کجا تأمین می‌شود؟
مردم همیشه پای کار هستند و برای کار‌های انسان‌دوستانه پیشقدم می‌شوند. مثلاً در سال جاری بالغ بر ۲۵۰ میلیون تومان به همت خیرین، مردم، جوانان و دانشجویان تأمین و به صورت هدایت‌شده و در چارچوب اولویت‌بندی‌ها در بسیج دانشجویی هزینه شده است.

کار خاصی هم داشته‌اید که برای خودتان ویژه باشد؟
کار‌های خیر تماماً آرامش‌بخش است، اما به تازگی آزاد‌سازی زندانی‌های جرائم غیرعمد را داشتیم که وقتی دیدیم با این کار دوباره کانون چند خانواده گرم و منسجم شده حال خوبی به همه دوستان دست داد.

برای انجام کار‌ها و اقداماتی که داشته‌اید از طرف گروه یا نهادی حمایت می‌شوید؟
معتقدیم برای همه کار‌ها به اتحاد نیاز داریم و ایران اسلامی به این صورت می‌تواند پیشرفت کند. بر همین اساس باید تشکر کنم از حوزه مقاومت بسیج شهدای آوج و پایگاه بسیج امام علی بن ابیطالب (ع) این شهرستان، پایگاه بسیج امام حسین (ع) روستای اروان، پایگاه بسیج شهدای دهستان نیریج، صندوق قرض‌الحسنه مسجد امام حسین (ع) تهران، مجمع خیرین (گمنام) و برخی ادارات شهرستان آوج که در کار‌های خیر و کمک به همنوعان همیشه از ما حمایت کرده‌اند. حمایت‌ها نیاز نیست همیشه مالی باشد بلکه امیدواریم روحیه جهادی که در بین جوانان و مردم وجود دارد به مسئولان و مدیران هم سرایت کند و با همکاری و همراهی آن‌ها در همه ادارات و سازمان‌ها بتوانیم مشکلات شهروندان و به‌خصوص طبقه ضعیف و کم‌برخوردار را به سرعت حل و فصل کنیم.
زمانی که ما از کمک‌ها صحبت می‌کنیم، کمک معنوی بیش از هر چیز دیگری می‌تواند کار‌ها را پیش ببرد. حضور فیزیکی یک مسئول یا مدیر در منطقه‌ای محروم و در کنار مردم قبل از هر چیز دلگرمی خاصی به آن‌ها می‌دهد و به آن‌ها می‌فهماند که دردهایشان دیده می‌شود. بعد از آن، وقتی به مسئولی بگویی فلان منطقه مشکل دارد، می‌تواند آن را لمس کند، چون از نزدیک شاهد کمبود‌ها و نقایص بوده. ما درخواست داریم مدیران همراهمان باشند که این بزرگ‌ترین کمک از طرف آنهاست. در بعد مالی هم خیرین همیشه در صحنه بوده‌اند و مردم بهترین و قدرتمند‌ترین نیرو هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار