کد خبر: 1063698
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۴

کانال تلگرامی «ایبنا» به نقل از رودپورت ریکورد نوشت: یکی از بهترین راهکار‌ها برای ترغیب کودکان به مطالعه این است که کودکان، خواندن را خیلی زود و در سال‌های آغازین زندگی شروع کنند. این روش می‌تواند مطالعه را به عادتی پایدار در زندگی کودک بدل کند؛ پیش از آنکه برنامه‌های فشرده روزانه بهانه‌ای برای کتاب نخواندن به شمار آید. به یاد داشته باشید که شما بزرگ‌ترین الگوی فرزند خود هستید وقتی فرزندان می‌بینند که مطالعه یکی از سرگرمی‌های اصلی والدین‌شان است. آن‌ها نیز ناخودآگاه با این ذهنیت بزرگ می‌شوند که خواندن کتاب فعالیتی باارزش در سنین بزرگسالی است. در این مطلب به چهار راهکار برای علاقه‌مند‌کردن کودکان به مطالعه اشاره می‌کنیم:
کتاب‌های زیادی را در خانه داشته باشید
به جای خریدن اسباب‌بازی‌ها و بازی‌های ویدئویی که کودکان شاید چند بار فقط از آن‌ها استفاده کنند، کتاب‌های مختلف با موضوعات متنوع خریداری کنید و گاهی نیز از کودکان بخواهید خودشان با سلیقه خود کتابی را که دوست دارند، شما برایشان بخوانید، انتخاب کنند. نتیجه یک تحقیق در دانشگاه ملی استرالیا نشان می‌دهد که بزرگ شدن در یک خانه پر از کتاب تأثیر عمده‌ای بر میزان سواد کودکان در آینده خواهد داشت، اما این کتابخانه باید حداقل ۸۰ کتاب داشته باشد تا تأثیرگذار باشد.
برای کودکانتان در مسیر کتاب بخوانید
تابلو‌های خیابانی، نام مسیر‌ها و بیلبورد‌ها بخشی از زندگی روزمره ما به شمار می‌روند، اما چرا از آن‌ها به عنوان منبعی برای مطالعه استفاده نکنیم؟ وقتی در مسیر رفتن به خانه هستید، بازی‌های خواندن را برای کودکانتان انجام دهید؛ این بازی می‌تواند شامل یافتن کلمه‌ها و ساختن جمله و در نهایت داستان از هر آنچه در مسیر خود دیده و شنیده‌اند، باشد. خودتان متوجه می‌شوید که کودکان چقدر این فعالیت را دوست خواهد داشت؛ علاوه بر اینکه می‌تواند زمینه‌ساز علاقه‌مندی آن‌ها به مطالعه شود.
حق انتخاب در مطالعه
کتاب‌های مطابق علاقه کودکانتان تهیه کنید. اگر کودک شما به موضوعاتی، چون باله یا فوتبال علاقه نشان می‌دهد، تلاش کنید کتاب‌هایی در ارتباط با همین موضوعات را در کتابخانه خانه قرار دهید. بعد از مدتی شگفت‌زده خواهید شد از اینکه می‌بینید کودکانتان تا چه اندازه از ورق‌زدن و خواندن آن کتاب‌ها لذت می‌برند و دوستشان خواهند داشت. یادتان باشد صرفنظر از هر ژانری که کودکتان به آن علاقه نشان می‌دهد، سعی کنید همواره حمایتگر باشید.
هر روز برای کودکتان کتاب بخوانید
نتایج پژوهش‌های بسیاری نشان می‌دهد که خواندن داستان برای کودک به موفقیت‌های تحصیلی او در آینده کمک بسیار می‌کند، بنابراین اگر حتی به کتاب دسترسی ندارید یا در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که به کتابخانه دور است، قصه‌گویی برای فرزندانتان به هر طریقی را فراموش نکنید. این فعالیت می‌تواند راهی موثر برای تقویت سواد اولیه فرزند شما به شمار آید. ۱۵ دقیقه ممکن است زمان زیادی به نظر نرسد، اما تنها ۱۵ دقیقه کتاب خواندن در هر روز به میزان قابل‌توجهی به افزایش سواد کودکان کمک می‌کند. یافته‌های تحقیقاتی نشان می‌دهند که ۱۵ دقیقه خواندن روزانه کتاب برای کودکان می‌تواند آن‌ها را در معرض یک میلیون لغت در طول یک سال قرار دهد و مهم‌تر از هر چیز این کار فرصتی را برای والدین فراهم می‌آورد تا یک زمان باکیفیت را با فرزندان خود سپری کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار