کد خبر: 1063648
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۹
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل:
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل از کاهش حجم ورودی آب به مخازن سدهای این استان خبر داد و گفت : کاهش بازندگی باعث ایجاد شرایط خشکسالی در استان شده است.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، عباس جنگی مرنی در گفتگو با خبرنگاران اظهارکرد: دلیل کاهش حجم ورودی آب در سدها، کاهش بارندگی و استفاده بی رویه از مصرف آب بوده و باید تلاش شود با مدیریت مصرف آب جلوی تنش آبی در استان گرفته شود.

وی اضافه کرد: کاهش بارندگی در استان اردبیل بر اساس باران‌سنجی ایستگاه‌های مختلف شرکت آب منطقه‌ای تا  ۳۵ درصد اتفاق افتاده و افزایش دمای متوسط ماهانه هم تا بیش از چهار درجه سانتی‌گراد در برخی ماه‌ها رسیده است.

جنگی مرنی ادامه داد: افزایش دما سبب  تبخیر آب رودخانه‌ها و سدها  و کاهش بارندگی هم سبب کاهش  شدید جریان آب رودخانه‌ها و ایجاد شرایط سخت خشکسالی در استان شده است.

وی کاهش روان آب‌ها در سدهای سبلان ، قوری‌چایی و یامچی را نگران‌کننده دانست و گفت: میزان روان آب در سدهای سبلان و قوری‌چای ۵۰ درصد و در سد یامچی هم ۴۰ درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه ذخیره آب سدهای ارس و خداآفرین نیز به حداقل رسیده‌ است، افزود: در حوضه آبریز ارس نیز خشکسالی شدیدی حادث شد ه به طوری که ذخیره آب سدهای ارس و خداآفرین به میزان ۳۰ درصد و حجم آب ورودی به شبکه آبیاری و زهکشی مغان نیز  ۵۰ درصد کاهش دارد.

جنگی مرنی افزود: در سال آبی جاری برغم  کمبود بارندگی ، آب کشت‌های پاییزه و بهاره در شبکه آبیاری و زهکشی مغان و بخش‌هایی از شبکه آبیاری خداآفرین تامین شد و کشت‌های تابستانه هم به دلیل محدودیت شدید منابع آب و وجود سطح زیاد کشت با اعمال نوبت‌بندی آب در کانال‌ها و آبگیرها در حال تامین آب می‌باشند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل افزود: این استان  جزو استان‌های کم‌بارش کشور بوده و باید با تمام توان از منابع موجود آب در اردبیل حفاظت و صیانت شود.

وی با بیان اینکه مصرف بی‌رویه و غیرعلمی از منابع آبی بویژه در بخش کشاورزی حجم زیادی از آب را هدر داده و از ذخایر آن می‌کاهد ، اضافه‌کرد: با وجود خشکسالی چند سال اخیر و کاهش منابع، مصرف بی‌رویه آب در این استان همچنان ادامه  داشته و این امر نگران‌کننده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل درباره مطالعات فنی ۱۰ سد مخزنی در استان افزود: مطالعات فنی این سدها با اخذ مجوزهای لازم از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است.

جنگی مرنی هدف از مطالعه این سدها را تامین آب پایدار در استان اعلام کرد و افزود: برای تحقق این امر ضروری است مطالعه فنی این سدها تسریع شده و در صورت وجود نواقص و نارسایی‌های فنی سدها  نسبت به رفع آن اقدام شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر