کد خبر: 1063569
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۱
رئیس کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس:

 

رئیس کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی از ضرورت شفافیت عملکرد مجلس و تأثیر آن بر جامعه گفت و تأکید کرد: گام بعدی مجلس شفافیت در سایر نهاد‌های تصمیم‌گیر است.
محمدحسین حسین‌زاده‌بحرینی در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه شفافیت تضمین‌کننده سلامت هر دستگاهی است، درباره طرح شفافیت آرای نمایندگان، گفت: اگر تصمیمات و فعالیت دستگاه‌ها برای مردم و ذی‌نفعان به طور شفاف اطلاع‌رسانی شود، جلوی بسیاری از انحرافات گرفته می‌شود.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با بیان اینکه مجلس شفافیت را از خود شروع کرده است، ادامه داد: طرح شفافیت در ادوار گذشته بار‌ها در صحن علنی مطرح شد، اما نتوانست تأیید صحن را بگیرد، امیدواریم نمایندگان مجلس یازدهم همت کنند تا این کار خیلی مهم در نظام قانونگذاری کشور را به نتیجه برسانیم.
وی بیان کرد: گام بعدی مجلس در مسیر شفاف‌سازی فرآیند‌های حکمرانی در کشور، شفاف‌سازی سایر دستگاه‌هاست. اگر بتوانیم فرآیند‌های تصمیم‌گیری و اجرا را در دستگاه‌های حاکمیتی که در آن‌ها زمینه تخلف وجود دارد، برای مردم و ذی‌نفعان علنی کنیم، گام بزرگی در مسیر اصلاح حکمرانی کشور برداشته‌ایم.
این نماینده مجلس در خصوص ضرورت شفاف‌سازی رأی نمایندگان گفت: رأی دادن مهم‌ترین وظیفه نماینده است. قانون با رأی نمایندگان، قانون می‌شود. اقدامات نظارتی مجلس مثل سؤال و استیضاح و مانند آن نیز با رأی نمایندگان به ثمر می‌رسد. وقتی نماینده بداند که مردم رأی او را می‌بینند و باید در مقابل رأیی که داده به مردم و مخاطبان توضیح دهد، رأی او، آگاهانه‌تر، دقیق‌تر و به اصطلاح، «کیفی‌تر» خواهد شد.
حسین‌زاده‌بحرینی بیان کرد: شفافیت مهم‌ترین امتیازی که برای مجلس ایجاد می‌کند این است که نمایندگان با دقت بیشتری رأی خواهند داد. در یک مجلس شفاف، هم موافق و هم مخالف، استدلال خود را می‌دانند و با صراحت برای مردم بیان می‌کنند.
ارتقای کیفیت تقنین و نظارت با طرح شفافیت
این نماینده مجلس اظهار داشت: با تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان، کیفیت تقنین و نظارت در مجلس شورای اسلامی به صورت چشمگیری ارتقا پیدا می‌کند. مجلس محل اجتماع منتخبان ملت است و ما به نمایندگی از کل مردم ایران تصمیم می‌گیریم و طبیعتاً حق نداریم بدون مطالعه و دقت کافی رأی بدهیم. طرح شفافیت آرا باعث می‌شود که هر نماینده، قبل از رأی‌گیری همه جوانب را بسنجد و با استدلال رأی بدهد. وی تأکید کرد: در کمیسیون آیین‌نامه داخلی به دنبال آن هستیم در گام بعدی، برای هر نماینده فضایی ایجاد کنیم تا اگر تمایل داشت، استدلال خود را برای موافقت یا مخالفت با هریک از موضوعات مطروحه در مجلس، با سایر نمایندگان و عموم مردم به اشتراک بگذارد. این کار باعث اتقان بیشتر فرآیند قانونگذاری و نظارت خواهد شد.
این نماینده با بیان اینکه در پارلمان‌های بسیاری از کشور‌ها به مقوله «کیفیت قانون» به خوبی توجه شده است، گفت: در ایران تاکنون به این مقوله کمتر توجه کرده‌ایم. مقام معظم رهبری اخیراً سیاست‌های کلی قانونگذاری را ابلاغ کرده‌اند. پیام اصلی ابلاغیه ایشان، توجه به کیفیت قانونگذاری است. رهبری معظم انقلاب مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام را که ارکان اصلی قانونگذاری هستند، به رعایت الزامات «قانونگذاری با کیفیت» تکلیف فرموده‌اند. سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری کل فرآیند قانونگذاری یعنی از نقطه‌ای را که یک طرح یا لایحه تهیه می‌شود تا زمانی که به تصویب نهایی می‌رسد و به قانون تبدیل می‌شود در بر می‌گیرد. بدیهی است در این فرآیند، بیشترین نقش را نمایندگان دارند و کیفیت قوانین کشور، محصول دقت، مطالعه و دوراندیشی آنهاست. اگر نماینده خودش قانع نشده باشد، حتماً نمی‌تواند دیگران را اقناع کند.
حسین‌زاده‌بحرینی در خصوص لزوم شفافیت در سایر دستگاه‌ها اظهار داشت: بسیاری از رفتار‌هایی که در دستگاه‌ها، از جمله در بانک‌ها اتفاق می‌افتد و به فساد منتهی می‌شود به دلیل عدم شفافیت است، به عنوان مثال وقتی اعطای تسهیلات کلان به اشخاص مرتبط با بانک‌ها شفاف باشد، هیچ بانکی جرئت نخواهد کرد با دور زدن قانون، به اشخاص مرتبط با خود تسهیلات نجومی بدهد و زمینه اختلاس و فیلد را فراهم کند. این نماینده تأکید کرد: حتماً از دستگاه‌های دیگر هم شفافیت را مطالبه می‌کنیم، اما باید اول شفاف‌سازی را از خودمان شروع کنیم تا حرف و قانون‌مان نافذ باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار