کد خبر: 1063276
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۹

خانواده صیاد ایرانی که فرزندشان با شلیک گلوله گارد ساحلی کشور امارات به کام مرگ رفته می‌گویند پول دیه آن را صرف امور خیریه می‌کنند.
به گزارش جوان، چندی قبل پرونده قتل مرد صیادی اهل بندر جاسک در جنوب ایران که با شلیک گلوله مأموران گارد ساحلی کشور امارات کشته شده‌بود برای رسیدگی به دادسرای امور جنایی تهران فرستاده شد.
بررسی‌ها نشان داد حدود یکسال قبل سه صیاد ایرانی از بندر جاسک سوار بر لنج باربری می‌شوند و راهی یکی از بنادر جنوبی ایران می‌شوند. سه مرد ایرانی که دو نفر از آن‌ها فامیل هستند همراه مرد ۴۲ ساله‌ای به نام علی باعثی به صورت اتفاقی وارد آب‌های کشور امارات می‌شوند که مأموران گارد ساحلی به آن‌ها دستور ایست می‌دهند. سه مرد صیاد با دیدن مأموران از ترس اقدام به فرار می‌کنند که در تعقیب و گریز و تیراندازی از سوی مأموران گارد ساحلی امارات علی با شلیک گلوله به سرش کشته و دو صیاد دیگر بازداشت و به زندان شهر شارچه منتقل می‌شوند.
تحویل جسد
پس از این حادثه و شکایت خانواده‌های صیادان کشور امارات اعلام می‌کند که سه صیاد به خاطر وارد شدن غیر‌قانونی به آب‌های آن کشور تحت تعقیب قرار گرفته که یکی از آن‌ها کشته و دو نفر هم دستگیر و در زندان به سر می‌برند. بدین ترتیب با پیگیری و مکاتبات مقامات ایرانی در نهایت بعد از گذشت چند ماه جسد مرد ایرانی و دو صیاد اسیر شده دیگر تحویل مقامات ایرانی می‌شوند.
دو صیاد آزاد شده پس از انتقال به ایران تأکید می‌کنند که به اشتباه وارد آب‌های کشور امارات می‌شوند و در اثر تعقیب و گریز علی با شلیک گلوله مأموران آن کشور کشته و آن‌ها هم دستگیر می‌شوند.
رسیدگی در دادسرای جنایی
از آنجایی که حادثه در خارج مرز ایران رخ داده‌است، بر اساس قانون پرونده برای رسیدگی به دادسرای امور جنایی تهران فرستاد شد. همچنین با توجه به اینکه عامل قتل یکی از مأموران گارد ساحلی کشور امارات است و براساس قوانین استرداد متهم به ایران وجود ندارد کشور امارات دیه صیاد ایرانی را به حساب دادگستری ایران واریز کرده‌است. بدین ترتیب با ارسال پرونده به دادسرای امور جنایی تهران قاضی مصطفی واحدی، بازپرس شعبه یازدهم برای تعیین و تکلیف پرونده و دیه واریزی به مأموران پلیس دستور داد از خانواده صیاد کشته‌شده درباره خواسته آن‌ها تحقیق شود و همچنین از دو صیاد ایرانی که روز حادثه همراه علی بوده‌اند تحقیق شود که حادثه تیراندازی مرگبار چگونه رخ داده است.
سرنوشت تلخ
خواهر علی باعثی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: علی برادرم سرنوشت تلخی داشت و هنوز من و مادرم باور نداریم که علی را از دست داده‌ایم. مادرم هر روز منتظر است که علی از در وارد شود، اما مأموران کشور امارات به خاطر یک اشتباه برادرم را با شلیک گلوله به قتل رساندند که در نهایت پس از پیگیر‌های زیاد جسدش را تحویل دادند.
وی ادامه داد: برادرم علی از کودکی عاشق لنج و قایق و دریا بود و به همین خاطر به صورت تجربی تعمیرات موتور لنج انجام می‌داد تا اینکه تصمیم گرفت به صورت حرفه‌ای دوره‌های پیشرفته تعمیرات موتور قایق و لنج را در آموزشگاه‌های بگذراند و در نهایت هم چند مدرک معتبر گرفت و کارش را ادامه داد. او جا و مکانی برای کارش نداشت و هر زمانی که لنج و قایق صیادان دچار مشکل می‌شد دل به دریا می‌زد و به کمکشان می‌رفت و موتور لنج آن‌ها را تعمیر می‌کرد.
او علاوه بر تعمیرات موتور قایق، صیادی هم می‌کرد، چون ما بندرنشینان شغل اصلی‌مان صیادی است و از این راه هزینه زندگی‌مان را تأمین می‌کنیم.
آخرین دیدار
آخرین دیدار ما و علی ماه صفر سال قبل بود که علی از ما خداحافظی کرد و از خانه بیرون رفت و به من و مادرم گفت که لنج دوستش خراب شده‌است و برای کمک به او به دریا می‌رود. پس از آن دیگر از او خبری نشد و هر روز که می‌گذشت نگرانی ما بیشتر می‌شد. علی به تلفن‌های ما جواب نمی‌داد و به ما هم تلفن نمی‌زد که به سراغ خانواده دوستش رفتیم. آن‌ها گفتند که پسرشان علی را با خودش به دریا برده است، اما آن‌ها اشتباهی وارد آب‌های کشور امارات شده‌اند و به همین خاطر پسرشان همراه یکی از بستگانشان و علی از سوی مأموران کشور امارات دستگیر و به زندان افتاده‌اند.
وی در حالی که گریه می‌کرد، ادامه داد: من و مادرم کاری از دست‌مان ساخته نبود و فقط به گفته‌های خانواده دوستش که می‌گفتند به زودی آزاد می‌شوند امیدوار بودیم. مادر هر روز چشم انتظار پسرش بود و هر زمانی که زنگ در خانه ما به صدا در می‌آمد فکر می‌کرد علی پشت در است و به سرعت در را باز می‌کرد، اما خبری از پسرش نبود تا اینکه پس از گذشت پنج‌ماه به ما خبر دادند که علی روز حادثه با شلیک گلوله به قتل رسیده است. دو همکار علی آزاد شدند و مأموران کشور امارات جسد برادرمان را به ما تحویل دادند که دفن کردیم.
شکایت
پس از تحویل جسد برادرمان شکایت کردیم و خواستار رسیدگی به حادثه شدیم که به ما گفتند دادسرای بندر خارک صلاحیت رسیدگی به پرونده را ندارد و دادسرای امور جنایی تهران پرونده را رسیدگی می‌کند.
علی مرد مهربان و خوش قلبی بود و همیشه در کار‌های خیر پیش‌قدم بود و الان که متوجه شدیم کشور امارات دیه برادرم را پرداخت کرده است من و مادرم تصمیم گرفته‌ایم که آن دیه را صرف امور خیریه و کمک به افراد نیازمند کنیم تا روح علی در آرامش قرار گیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار