کد خبر: 1063221
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴
با تشریح آخرین وضعیت کرونا در کشور، تاکید شد
رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا ضمن تشریح وضعیت کرونا در کشور و توصیه به شکل‌گیری نظام پایش و مراقبت کرونا در مدارس، گفت: واکسیناسیون بویژه بر کاهش موارد مرگ و بستری موثر است، ولی به تنهایی کافی نیست و با اینکه پوشش واکسیناسیون درحال افزایش است، ولی هنوز متاسفانه حدود ۴۰۰ مرگ کرونا مثبت در کشور داریم که بیشتر در مناطق غربی و شمال غربی کشور رخ می‌دهد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: دکتر حمیدسوری - رییس تیم واکنش سریع کووید-۱۹ وزارت بهداشت با اشاره به اینکه اکثر منحنی‌های کشوری نشان می‌دهد که از پیک پنجم عبور کردیم، گفت: البته این به معنای آن نیست که در همه کشور این اتفاق افتاده است. در مناطق غرب و شمال غربی کشور همچنان مناطقی داریم که وضعیت نگران کننده‌ای دارد و هنوز تخت‌های بسیاری از بیمارستان‌ها توسط بیماران کرونایی اشغال است.

وی افزود: علی‌رغم نگرانی‌ها، اما آنچه که اکنون مهم است این است که روند بستری بیماران در حال کاهش است؛ البته میزان مرگ و میر به کندی در حال کاهش است و این نشان می‌دهد آنگونه که انتظار داشتیم افزایش واکسیناسیون نتوانسته به سرعت اثر معنی‌داری بر مرگ‌ها داشته باشد و تغییر سریعی ایجاد کند، اما امیدواریم با افزایش تیراژ واکسیناسیون، سایر مداخلاتی هم که باید صورت گیرد مورد غفلت واقع نشود و با بسته ترکیبی از اقدامات موثر در کاهش موارد مرگ و بستری، سرعت بهبود شرایط را بیشتر کنیم.

وی افزود: معنای این اطلاعات این است که واکسیناسیون بویژه بر موارد مرگ و بستری موثر است، ولی به تنهایی کافی نیست و با اینکه پوشش واکسیناسیون درحال افزایش است، ولی هنوز متاسفانه حدود ۴۰۰ مرگ کرونا مثبت در کشور داریم که بیشتر در مناطق غربی و شمال غربی کشور رخ می‌دهد.

نگرانی بروز واریانت‌های جدید کرونا همچنان وجود دارد
این اپیدمیولوژیست درباره بروز پیک ششم کرونا، بیان کرد: علی‌رغم اینکه واکسن چندان تابع تغییرات جزئی آب و هوایی نیست، ولی معمولا با سرد شدن هوا مردم بیشتر به فضا‌های بسته پناه می‌برند و در این فضا‌ها احتمال ابتلا به بیماری کرونا بیشتر از فضا‌های باز است. حال در این شرایط اگر مدارس هم بازگشایی شوند، تراکم بچه‌ها در مدارس و انتقال عامل بیماری‌زا توسط آن‌ها به خانواده و افراد پرخطر بیشتر می‌شود. از طرفی نگرانی بابت بروز واریانت‌های جدید کرونا در کشور همچنان وجود دارد؛ بویژه آنکه در کشور‌های همسایه هم روئیت شده است و ممکن است در کشور ما هم واریانت‌هایی مثل "لامبدا" و "مو" وجود داشته باشد، اما هنوز آنقدر نیست که تصور کنیم واریانت غالب است.

پیک جدید در آبان؛ سرنوشت قطعی نیست
او ادامه داد: علاوه بر موارد ذکر شده، بزرگ‌ترین فاصله بین دو پیک کرونایی در کشورمان را بین پیک سوم و چهارم دیدیم که طرح شهید سلیمانی اجرایی شد. با این حساب اینکه آبان ماه قطعا منتظر پیک ششم باشیم سرنوشت قطعی نیست و همه چیز به رفتار ما و تمهیدات و اقدامات موثری که انجام می‌دهیم وابسته است. پیش‌بینی‌ها بر اساس شرایط موجود صورت می‌گیرد، ولی می‌توانیم شرایط موجود را با مداخلات موثر و هدفمند به شرایط مطلوب تغییر دهیم.

دچار عادی‌انگاری نشویم
مدارس اختیارات بومی داشته باشند
سوری درباره ویژگی‌های عادی سازی شرایط زندگی با گسترش واکسیناسیون کرونا، اظهار کرد: طبیعی است که همه جوامع در تلاش هستند که به سمت شرایط عادی پیش بروند. تلاش برای رسیدن به شرایط عادی با عادی‌انگاری شرایط متفاوت است؛ باید برای عادی شدن شرایط تلاش کنیم، اما نباید دچار عادی‌انگاری شویم. مرز بین این دو این است که چه ساز و کاری فراهم شده باشد تا کمترین خطر ما را تهدید کند. برای مثال باید نظام پایش و مراقبت مستمر در مدارس دایر کنیم که به محض اینکه تغییرات و آشفتگی‌هایی رخ داد، واکنش سریع داشته باشیم. مدارس باید اختیارات بومی بیشتری داشته باشند، درست است که وضعیت بیماری در کشور الگوی کلی دارد، ولی تنوع عوامل مختلف در کشور سبب می‌شود خیلی به یک بخشنامه واحد برای کل کشور امیدوار نباشیم و انتظار نداشته باشیم در همه جا یک پاسخ واحد بگیریم.

اعمال دستورالعمل‌ها با نظارت و حسن اجرا باشد
وی افزود: اقداماتی مثل پایش واریانت‌های جدید ویروس کرونا بسیار مهم است، هنوز در مورد برخی واریانت‌ها اطلاعات دقیق نداریم که بر کودکان چه تاثیری می‌گذارد، چه برسد به اینکه واریانت‌های جدید دیگری هم وارد شود. اعمال دستورالعمل‌ها باید با نظارت و حسن اجرا باشد. یعنی ضابطینی برای حسن اجرای دستورالعمل‌ها تعریف شوند و مرتبا زنگ خطر مدارس بگوش باشد تا به محض بروز خطر بتوانیم واکنش سریع و موثری اعمال کنیم.

نگرانی دوباره برای آنفلوآنزا
سوری درباره همزمانی شیوع آنفلوآنزا و کرونا در فصل سرد سال نیز بیان کرد: علت اینکه سال گذشته شیوع آنفلوآنزا در کشور ما و جهان بالا نبود به خاطر این بود که مردم برای جلوگیری از ابتلا به کرونا ماسک داشتند و همان ماسک سبب می‌شد احتمال ابتلا به آنفلوآنزا هم کاهش یابد. امسال اگر پروتکل‌ها به اندازه سال گذشته باشد بازهم امید داریم که آنفلوآنزا شیوع بالایی در کشورمان نداشته باشد، اما چون درصد رعایت‌ها نسبت به سال قبل کاهش یافته است، همچنان این نگرانی وجود دارد.

همزمانی تزریق واکسن کرونا و آنفلوآنزا؛ آری یا خیر؟
وی درباره تزریق واکسن آنفلوآنزا و اینکه تزریق این واکسن پس از تزریق واکسن کرونا محدودیتی دارد یا خیر، گفت: واکسن آنفلوآنزا پلتفرم و ساختار متفاوتی دارد و، چون تعامل بین دو واکسن کرونا و آنفلوآنزا را نمی‌دانیم، طبیعتا توصیه‌های جهانی این است که تا زمانی که ایمنی کافی در فرد ایجاد نشده است، این اتفاق نیفتد. واکسن آنفلوآنزا درخواست داوطلبانه دارد و می‌توان زمان تزریق آن را چند هفته به تاخیر انداخت؛ بنابراین توصیه کلی این است که افراد تا چند هفته بعد از تزریق دوز دوم واکسن کرونا، واکسن آنفلوآنزا تزریق نکنند. هرچند که احتیاج به مطالعات بیشتر است، اما بهتر است تا ۴ هفته پس از تزریق دوز دوم صبر کنند و سپس واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند.

الزامات حضور در راهپیمایی اربعین حسینی
سوری درباره راهپیمایی اربعین نیز اظهار کرد: پیامد هر مواجهه‌ای با ویروس می‌تواند بروز بیماری باشد؛ زیرا ویروس به دنبال بدن‌هایی جهت استقرار می‌گردد؛ بنابراین این رفتار ما است که ممکن است پذیرای ویروس باشد. یکی از این رفتار‌ها حضور در اجتماعات و تجمعات است. طبیعتا باید بدانیم واکسیناسیون به تنهایی کافی نیست که بگوییم فرد دیگر به ویروس مبتلا نمی‌شود یا دیگر حامل عامل بیماری‌زا نخواهد بود. از طرفی سفر‌ها بویژه سفر‌های برون مرزی می‌تواند الگوی ژنتیکی ویروس را تغییر دهد. از این رو در صورت سفر باید برخی اقدامات صورت گیرد. اول آنکه به حداقل ممکن برسد. بسیاری از کشور‌ها سفر‌های غیرضروری و مستحب را ممنوع کردند.

وی در پایان، افزود: در کشور ما نیز محدودیت‌هایی ایجاد شده است که باید در حد اعلای خود اجرایی شود. افراد باید حتما دو دوز واکسن تزریق کرده باشند و پیش از سفر آموزش ببینند و سعی کنند از حضور در اماکن متراکم خودداری کنند و بدانند که آلودگی در کشور عراق هم کم نیست و هنگام برگشت هم باید بلافاصله تست PCR بدهند و در صورت مثبت بودن تست تا دو هفته در قرنطینه باشند که سبب شیوع بیماری در کشور نشوند.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار