کد خبر: 1063149
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۳

بالاخره و پس از مناقشه‌های طولانی، سازمان ثبت هم برگ سبز خودرو را به عنوان سند رسمی به رسمیت شناخت.
به‌رغم بخشنامه لازم‌الاجرای دادستان کل کشور و رأی وحدت رویه دیوان عدالت اداری، سازمان ثبت و برخی از سردفتران همچنان برگ سبز خودرو را به عنوان سند رسمی به رسمیت نمی‌شناختند تا اینکه روز گذشته بخشنامه‌ای از سازمان ثبت منتشر شد که مطابق مفاد آن، از این پس و به نظر سازمان ثبت نیز برگ سبز خودرو به عنوان سند رسمی محسوب خواهد شد.
در بخشنامه سازمان ثبت که به امضای معاون امور اسناد سازمان ثبت رسیده، آمده‌است: «برگ سبز صادره از مراکز تعویض پلاک، ابزاری از طرف دارنده خودرو که مبین احراز، بررسی و جری تشریفات قانونی مصرحه بوده کفایت امر را نموده و لزومی به اخذ تأییدیه قبل از انتقال قانونی خودرو در دفاتر اسناد رسمی نمی‌باشد».
پیش از این، روال بر این بود که برای تنظیم سند در دفاتر اسناد، باید توالی اسناد صادر شده برای تمامی مالکان قبلی رعایت می‌شد که مشکلاتی را برای برخی خریداران خودرو ایجاد می‌کرد؛ از جمله جلب رضایت مالکان قبلی برای حضور در دفاتر اسناد یا تهیه تأییدیه‌های اثبات‌نشده که با صرف مبالغ اضافی در مراکز متخلف تهیه می‌شد؛ حالا و مطابق بخشنامه سازمان ثبت این رویه زاید حذف شده و دیگر نیازی به طی شدن این روال نخواهد بود.
گفتنی است در این بخشنامه به این موضوع اشاره نشده‌است که اگر در قوانین سابق، تصریحی به ضرورت اخذ و ملاحظه برگه تأییدیه نقل و انتقال نشده، پس چرا برای بیش از ۱۰ سال گذشته این تأییدیه باید توسط دفاتر اسناد رسمی دریافت و رویت می‌شد؟! موضوعی که باعث ایجاد مشکلات فراوان برای برخی افراد و رواج تأییدیه‌های اثبات نشده و تحمیل هزینه‌های گزاف به متقاضیان برای تهیه این تأییدیه‌ها توسط افراد متخلف شده‌بود. اخذ وجوه غیرقانونی در سال‌های گذشته از سوی دفاتر اسناد رسمی نیازمند بررسی نهاد‌های نظارتی و قضایی است.
«جوان» پیش از این در چندین مطلب به این موضوع پرداخته و از مردم خواسته بود با توجه به غیرالزامی بودن تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی و با عنایت به بخشنامه دادستان کل، به رغم مخالفت برخی از دفاتر اسناد رسمی، پس از تنظیم و صدور برگ سبز خودرو به تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی مبادرت نکنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار