کد خبر: 1063059
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
در بیمارستان شهید مصطفی خمینی نوزادی که مبتلا به زردی بود به علت تزریق ۴ برابری دارو توسط داروخانه در شرایط نامطلوبی قرار گرفت.
سرویس جامعه جوان آنلاین: تشخیص نوع بیماری و به تبع آن تجویز صحیح دارو و میزان دُز مصرفی به عنوان مهمترین ارکان در درمان بیماران مبتلا به بیماری‌های مختلف است؛ چراکه تشخیص نادرست بیماری و تجویز نامناسب دارو می‌تواند عوارض زیاد و حتی جبران ناپذیری برای بیماران به همراه داشته باشد.

این اهمیت در بیماران سنین پایین به ویژه نوزادان به مراتب بیشتر و قابل توجه‌تر است و ضرورت دقت در تشخیص نوع بیماری و درمان صحیح دارو برای نوزادان به دلیل عدم توانایی در ابراز بیماری و توضیح در خصوص علائم آن بیشار احساس می‌شود.

چند روز پیش والدین نوزادی ۴۵ روزه به علت بروز بیماری زردی در فرزند خود به بیمارستان شهید مصطفی خمینی مراجعه می‌کنند که پس از روند تشخیص و درمان، متخصص کودکان این بیمارستان داروی فنوباربیتال را برای این نوزاد تجویز می‌کند و در نسخه‌ای که برای این نوزاد می‌نویسد میزان دز مصرفی دارو را ۱۵ میلی گرم ذکر می‌کند، اما داروخانه بیمارستان به اشتباه میزان دز مصرفی برای این بیمار را ۱۰۰ میلی گرم اعلام کرده و روی دارو قید می‌کند که بیمار نصف داروی ۱۰۰ میلی گرمی را صبح و نصف آن را شب مصرف کند.

در نتیجه مصرف بیش از ۶ برابری این دارو توسط این نوزاد، بیمار در شرایطی بسیار نامطلوبی قرار می‌گیرد و سلامتی وی به شدت به مخاطره می‌افتد.

نوزاد یاد شده دچار بی قراری شدید در خواب و حرکت‌های غیر ارادی دست و پا شده و در شیر خوردن نیز با مشکل روبرو می‌شود.

والدین این نوزاد پس از مراجعه به بیمارستان نسبت به این خطای فاحش اعتراض کرده و مسئولان بیمارستان نیز نسبت به بروز چنین خطایی اعتراف می‌کنند، اما مسئول فنی داروخانه این موضوع را قبول نکرده و هیچ عذرخواهی نمی‌کند.
 
روایتی از خطای یک داروخانه و تهدید سلامتی یک نوزاد
پدر این نوزاد با توجه به شرایط فرزند خود، پیگیر این موضوع می‌شود و مسئولان بیمارستان دستور درمان رایگان این نوزاد را می‌دهند، اما بنا بر گفته پدر این کودک مسئولان بیمارستان به وی یادآور شدند که پیگیر موضوع از طریق مراجع قانونی نشوید که نتیجه‌ای در بر ندارد.

ضرورت دقت نظر و کنترل نسخ پزشکی در داروخانه‌ها امری اجتناب ناپذیر بوده و انتظار می‌رود نظارت بیشتری بر این موضوع در داروخانه و به ویژه داروخانه‌های مراکز درمانی وجود داشته باشد؛ چراکه هرگونه خطایی می‌تواند حتی به قیمت جان یک انسان تمام شود.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار