کد خبر: 1062706
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۳
کبری فرشچی

پیک پنجم کرونا رو به افول است. هر چند آخرین آمار ۲۴ ساعته وزارت بهداشت آمار فوتی و موارد جدید ابتلا کمی افزایشی بود، اما در مجموع در کشور روند نزولی آمار‌های کرونایی حاکم است. واکسیناسیون عمومی هم به شکل گسترده در حال اجراست و حالا نوبت واکسیناسیون به دانش‌آموزان رسید و سامانه نوبت‌دهی واکسیناسیون salamat. gov. ir برای متولدین اول مهر ۱۳۸۲ تا اول مهر ۱۳۸۳ (سن ورود به سال آخر متوسطه دوم) فعال شد. به گفته وزیر آغاز واکسیناسیون به معنای بازگشایی مدارس نیست و مدارس زمانی بازگشایی خواهد شد که دانش‌آموزان هر دو دوز واکسن را گرفته باشند. بناست دانش‌آموزان هم واکسن سینوفارم دریافت کنند.
کرونا کمتر شده، اما همچنان قربانی می‌گیرد. طی ۲۴ ساعت تا ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۱۵ هزار و ۹۷۵ بیمار جدید مبتلا به کووید‌۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲ هزار و ۲۰۷ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۴۲۴ هزار و ۸۳۵ نفر رسید. در همین زمان، ۳۹۱ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان به ۱۱۷ هزار و ۱۸۲ نفر رسید. تا کنون ۴ میلیون و ۷۶۴ هزار و ۹۹۸ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.
۶ هزار و ۷۶۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر ۵۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۶ شهر در وضعیت زرد و ۱۷ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. تا کنون ۲۹ میلیون و ۴۶۷ هزار و ۵۶۸ نفر دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. بر همین اساس، ۱۳ میلیون و ۹۰۴ هزار و ۷۰۲ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۴۳ میلیون و ۳۷۲ هزار و ۲۷۰ دوز رسید.
بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت با اشاره به روند واکسیناسیون در کشور گفت: «درصدد هستیم طرح خانه به خانه را برای لکه‌گیری واکسیناسیون انجام دهیم. زیرا مهم‌ترین مسئله در کنترل کرونا، انجام واکسیناسیون است که باید به نحو احسن انجام شود.» وی همچنین از آغاز واکسیناسیون دانش‌آموزان رده سنی ۱۲ تا ۱۸ سال خبر داد. بر این اساس هم روز گذشته سامانه نوبت‌دهی واکسیناسیون
salamat. gov. ir برای متولدین اول مهر ۱۳۸۲ تا اول مهر ۱۳۸۳ (سن ورود به سال آخر متوسطه دوم) فعال شد. طبق اعلام وزارت بهداشت ثبت‌نام در این سامانه صرفاً بر اساس گروه سنی خواهد بود. مراکز واکسیناسیون صرفاً افرادی را خواهند پذیرفت که در سامانه نوبت‌دهی ثبت‌نام کرده‌اند. سایر دانش‌آموزان باید تا باز شدن سامانه منتظر بمانند.
سیدحیدر محمدی، مدیر کل امور دارویی سازمان غذا و دارو در رابطه با واکسن مورد استفاده برای سنین زیر ۱۸ سال گفت: واکسن سینوفارم توسط سه کشور مجوز مصرف اضطراری گرفته و اکنون در امارات، چین و بحرین مصرف می‌شود و در کشور ما هم مطالعات بالینی آن در حال انجام است. وی افزود: «اگر کمیته ملی واکسن، این مجوز را بدهد و معاونت بهداشت وزارت بهداشت در این باره اطلاع‌رسانی کند، این موضوع انجام می‌شود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار