کد خبر: 1062666
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱
اگر به بیماری کروناویروس ۲۰۱۹ (کووید -۱۹) مبتلا هستید و در خانه از خود و یا بیماری مبتلا به کووید-۱۹ مراقبت می‌کنید ممکن است سئوالاتی ذهن شما را مشغول کند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: به نقل از نیوز، اکثر مبتلایان به کووید-۱۹ فقط بیماری خفیفی را تجربه می‌کنند و در خانه نیز بهبود می‌یابند. علائم ممکن است چند روز طول بکشد و افرادی که به این ویروس مبتلا هستند احتمالا در عرض یک هفته احساس بهتری خواهند داشت. با این حال، افراد مسن و افراد در هر سنی با شرایط پزشکی خاص باید به محض شروع علائم با پزشک خود تماس بگیرند. این عوامل افراد را بیشتر در معرض خطر جدی بیماری کووید -۱۹ قرار می‌دهند.

درمان با هدف تسکین علائم شامل استراحت، مصرف مایعات و داروی مسکن است بنابراین توصیه‌های پزشک را در مورد مراقبت و قرنطینه شدن در منزل برای خود یا بیمار دنبال کنید و در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد درمان با پزشک مشورت کنید. به فرد بیمار کمک کنید تا مواد غذایی و دارو‌های خود را به موقع دریافت کند.

همچنین مهم است که در نظر بگیرید، چگونه مراقبت از یک فرد بیمار می‌تواند بر سلامت شما تاثیر بگذارد. اگر سن شما بالاست یا بیماری خاصی مانند بیماری قلبی یا ریوی یا دیابت دارید ممکن است در معرض خطر بیشتری از بیماری جدی ناشی از کووید- ۱۹ باشید بنابراین در صورت امکان خود را از فرد بیمار جدا کرده و شخص دیگری را برای ارائه مراقبت در نظر بگیرید.

علائم هشداردهنده اضطراری

علائم بیمار را با دقت کنترل کنید. اگر به نظر می‌رسد علائم بدتر می‌شوند با پزشک تماس بگیرید. پزشک ممکن است استفاده از پالس اکسیمتر خانگی را توصیه کند، به ویژه اگر فرد بیمار دارای عوامل خطر بیماری شدید و علائم کووید-۱۹ شدید باشد. پالس اکسیمتر یک گیره پلاستیکی است که به انگشت متصل می‌شود. این دستگاه می‌تواند با اندازه‌گیری میزان اکسیژن در خون به بررسی تنفس کمک کند. میزان اکسیژن کمتر از ۹۲ ممکن است نیاز به بستری شدن را افزایش دهد. اگر پزشک پالس اکسیمتر را توصیه می‌کند، مطمئن شوید که نحوه استفاده صحیح از دستگاه را فرا گرفتید و در هنگام خواندن میزان اکسیژن باید با پزشک تماس بگیرید.

اگر شما یا فرد مبتلا به کووید علائم هشداردهنده اضطراری را تجربه کردید به مراقبت‌های پزشکی فوری نیاز دارید. در صورت عدم بیدار شدن بیمار یا مشاهده علائم اضطراری با شماره اورژانس محلی خود تماس بگیرید. علائم شامل موارد ذیل است:

• مشکل در تنفس

• درد یا فشار مداوم قفسه سینه

• گیجی

• کبودی لب‌ها یا صورت

• ناتوانی در بیدار ماندن

• رنگ‌پریدگی، مشاهده رنگ خاکستری یا آبی در لب یا بستر ناخن (با توجه به رنگ پوست).

اگر از بیمار کرونایی در منزل مراقبت می‌کنید بدانید

جلوگیری از آلوده کردن دیگران

اگر مبتلا به کووید-۱۹هستید، می‌توانید از گسترش عفونت با ویروس کووید-۱۹ جلوگیری کنید:

• از محل کار، مدرسه و اماکن عمومی دور باشید و در خانه بمانید مگر اینکه به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید؛

• استفاده از وسایل نقلیه عمومی، خدمات سواری اشتراک یا تاکسی خودداری کنید؛

• تا آنجا که ممکن است در یک اتاق، دور از خانواده و افراد دیگر در قرنطینه بمانید که این مورد شامل غذا خوردن در اتاق نیز می‌شود. پنجره‌ها را باز کنید تا هوا در گردش باشد همچنین در صورت امکان از حمام جداگانه استفاده کنید؛

• تا جایی که ممکن است از حضور در فضای مشترک خانه خود اجتناب کنید. هنگام استفاده از فضا‌های مشترک، حرکات خود را محدود کنید. آشپزخانه و سایر فضا‌های مشترک خود را به خوبی تهویه کنید. حداقل ۶ فوت (۲ متر) از اعضای خانواده خود فاصله بگیرید؛

• سطوح اغلب لمس شده در اتاق و حمام جداگانه خود مانند دستگیره درها، کلید‌های روشنایی و لوازم الکترونیکی را هر روز تمیز کنید؛

• از به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی منزل مانند ظروف، حوله، ملحفه و لوازم الکترونیکی خودداری کنید؛

• در نزدیکی دیگران از ماسک استفاده کنید و ماسک صورت را هر روز عوض کنید؛

• اگر پوشیدن ماسک صورت امکان‌پذیر نیست، هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را با دستمال یا آرنج بپوشانید. سپس دستمال را دور بیندازید یا آن را بشویید،

• به‌طور مرتب دستان خود را حداقل ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید یا از ضدعفونی‌کننده‌های حاوی الکل استفاده کنید که حداقل ۶۰ درصد الکل دارند.

محافظت از خود در زمان مراقبت از بیمار مبتلا به کووید-۱۹

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده (CDC) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای محافظت از خود در زمان مراقبت از بیمار مبتلا به کووید-۱۹ توصیه می‌کنند:

دستان خود را تمیز و دور از صورت نگه دارید

به‌طور مکرر دستان خود را حداقل ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید، به ویژه پس از تماس نزدیک با بیمار یا حضور در اتاق فرد بیمار. اگر آب و صابون در دسترس نیست از ضدعفونی‌کننده دست استفاده کنید که حداقل ۶۰ درصد الکل دارد. از دست زدن به چشم‌ها، بینی و دهان خودداری کنید.

از ماسک صورت استفاده کنید

اگر لازم است با فردی که بیمار است در یک اتاق باشید و او قادر به استفاده از ماسک صورت نباشد، شما از ماسک صورت استفاده کنید. حداقل ۶ فوت (۲ متر) از فرد بیمار فاصله بگیرید. هنگام استفاده از ماسک به آن دست نزنید. اگر ماسک شما خیس یا کثیف شد آن را با ماسک خشک و تمیز جایگزین کنید. ماسک استفاده شده را دور انداخته و دستان خود را بشویید.

مرتب خانه خود را تمیز کنید

هر روز، از اسپری‌های تمیزکننده خانگی یا دستمال مرطوب برای تمیز کردن سطوحی که اغلب لمس می‌شوند ازجمله پیشخوان، رومیزی و دستگیره درب استفاده کنید. از نظافت اتاق و حمام جداگانه بیمار خودداری کنید. ملحفه و ظروف بیمار را جدا بگذارید.

مراقب لباس‌های آلوده بیمار باشید

لباس‌های کثیف را تکان ندهید. از شوینده معمولی برای شستن لباس‌های فرد بیمار استفاده کنید. از گرم‌ترین حالت ممکن استفاده کرده و بعد از قرار دادن لباس در خشک‌کن دست‌های خود را بشویید. لباس‌ها را کاملا خشک کنید. اگر به لباس کثیف بیمار دست می‌زنید، دستکش یکبار مصرف بپوشید و وسایل را از بدن خود دور کنید. بعد از برداشتن دستکش، دستان خود را بشویید. دستکش و ماسک‌های کثیف را در سطل زباله دربدار در اتاق فرد بیمار قرار دهید. لباس‌ها را تمیز و ضدعفونی کنید و بعد از آن دستان خود را بشویید.

مراقب ظروف باشید

هنگام دست زدن به ظروف، فنجان‌ها یا وسایلی که شخص بیمار استفاده می‌کند، دستکش بپوشید. وسایل را با صابون و آب داغ یا در ماشین‌ظرفشویی بشویید. بعد از برداشتن دستکش یا دست زدن به وسایل استفاده شده، دستان خود را تمیز کنید.

از تماس مستقیم با مایعات بدن فرد بیمار خودداری کنید

هنگام ارائه مراقبت‌های دهانی و تنفسی و هنگام برخورد با مدفوع، ادرار یا سایر زباله‌ها از دستکش یکبار مصرف و ماسک صورت استفاده کنید. دستان خود را قبل و بعد از برداشتن دستکش و ماسک بشویید.

از پذیرش بازدیدکنندگان غیرضروری در خانه خودداری کنید

تا زمانی که شخص بیمار به‌طور کامل بهبود نیافته و علائم یا نشانه‌هایی از بیماری کووید-۱۹ نداشته باشد به بازدیدکنندگان اجازه ورود ندهید.

پایان دادن قرنطینه

برای جدا کردن فرد مبتلا به ویروس کووید-۱۹ از افرادی که بیمار نیستند از قرنطینه و انزوا استفاده می‌شود. در صورت ضعف سیستم ایمنی، در مورد زمان پایان دادن به انزوای خانگی با پزشک مشورت کنید. اگر فکر می‌کنید یا می‌دانید که مبتلا به کووید-۱۹ هستید و علائم آن را دارید، CDC توصیه می‌کند به این موارد دقت کنید:

• حداقل ۱۰ روز از شروع علائم شما گذشته باشد؛

• حداقل ۲۴ ساعت بدون استفاده از دارو‌های کاهنده تب بدون هیچ تبی سپری شده باشد؛

• علائم دیگر در حال بهبود باشند (از دست دادن حس چشایی و بویایی ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها پس از بهبودی ادامه یابد، اما نباید به این دلیل پایان قرنطینه را به تاخیر انداخت).

اکثر مردم برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه چه زمانی می‌توانند در اطراف دیگران باشند، نیازی به آزمایش ندارند.

اگر به‌طور کامل واکسینه نشده‌اید و از فرد بیمار مراقبت می‌کنید

اگر از شخصی که مبتلا به کووید-۱۹ است مراقبت می‌کنید و کاملا واکسینه نشده‌اید، CDC توصیه می‌کند که بعد از آخرین تماس خود با فرد بیمار به مدت ۱۴ روز قرنطینه شده و مراقب علائم کووید-۱۹ باشید. سعی کنید از افراد خانواده خود دوری کنید. در صورت بروز علائم نیز قرنطینه شوید. سایر گزینه‌ها ممکن است شامل پایان قرنطینه پس از ۱۰ روز در صورت عدم وجود علائم و آزمایش نشدن یا پایان قرنطینه پس از هفت روز در صورت دریافت نتیجه منفی آزمایش باشد.

به مدت ۱۴ روز به دنبال علائم باشید

۱۴ روز علائم کووید-۱۹ را بررسی کنید البته اگر موارد ذیل در مورد شما صادق باشد نیازی به قرنطینه ندارید:

• کاملا واکسینه شده‌اید و هیچ علامتی از کووید-۱۹ ندارید

• در سه ماه گذشته مبتلا به کووید-۱۹ شدید و بهبود یافته‌اید و بدون علائم کووید-۱۹ هستید.

در صورت واکسیناسیون کامل، حتی اگر علائمی ندارید سه تا پنج روز پس از قرار گرفتن در معرض بیمار تحت آزمایش قرار بگیرید همچنین توصیه می‌شود که به مدت ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض بیمار تا زمانی که به نتیجه آزمایش منفی نرسیده‌اید، از ماسک در مکان‌های عمومی استفاده کنید.

کنار آمدن با استرس مراقبت

با بهبودی شما یا بیمار تحت مراقبت شما، به دنبال حمایت عاطفی باشید. از طریق پیامک، تماس تلفنی یا ویدئو کنفرانس با دیگران در ارتباط باشید. نگرانی‌های خود را به اشتراک بگذارید و بیش از اندازه اخبار مربوط به کووید-۱۹ را دنبال نکنید. استراحت کنید و بر فعالیت‌های لذت‌بخش مانند مطالعه، تماشای فیلم یا بازی‌های آنلاین تمرکز کنید.

وقتی از یک عزیز که به بیماری کووید -۱۹ مبتلا است، مراقبت می‌کنید، ممکن است شما نیز دچار استرس شوید. ممکن است نگران سلامتی خود و شخص بیمار باشید و این می‌تواند بر توانایی خوردن، خوابیدن و تمرکز شما تاثیر بگذارد و مشکلات مزمن سلامتی را بدتر کند.

اگر بیماری روانی مانند اضطراب یا افسردگی دارید، به درمان خود ادامه دهید. اگر وضعیت شما بدتر شد با پزشک یا متخصص بهداشت روانی خود تماس بگیرید.

برای مراقبت از خود، مراحل زیر را دنبال کنید:

• یک برنامه روزانه ازجمله دوش گرفتن و تعویض لباس را رعایت کنید؛

• از اخبار کووید-۱۹ ازجمله رسانه‌های اجتماعی، فاصله بگیرید؛

• غذا‌های سالم بخورید و آب بدن خود را حفظ کنید؛

•ورزش کنید؛

•به اندازه کافی بخوابید؛

• تمرین کششی، تنفس عمیق یا مدیتیشن داشته باشید؛

• بر فعالیت‌های لذت‌بخش تمرکز کنید؛

• با دیگران ارتباط برقرار کرده و احساس خود را به اشتراک بگذارید.

مراقبت از خود می‌تواند به شما در مقابله با استرس کمک کند. همچنین به شما کمک می‌کند تا بتوانید از بهبودی شخص مورد علاقه خود حمایت کنید.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار