کد خبر: 1062553
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۶

روابط چندجانبه و تعاملات اقتصادی ایران با کشور‌های عضو سازمان شانگ‌های می‌تواند کمکی به رشد اقتصادی و برون‌رفت از فضای تحریم و خنثی‌سازی تحریم‌ها باشد.
زهره الهیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تسنیم، با اشاره به عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای، گفت: عضویت دائم ایران در این سازمان حاکی از این است که در دولت آقای رئیسی یکی از اولویت‌های اصلی، بحث اقتصاد و دیپلماسی اقتصادی است و عضویت ایران در این پیمان کمک خواهد کرد که ایران با کشور‌های آسیایی و همسایه در قالب تعاملات اقتصادی و تبادلات تجاری بسیار موفق‌تر عمل کند.
وی با بیان اینکه این پیمان راهی برای دورزدن تحریم‌های امریکاست، افزود: از آنجایی که امریکا در قالب یک طرح کلان استراتژیک تلاش می‌کند ایران را به لحاظ اقتصادی منزوی و در قالب تحریم‌ها به نوعی حصر اقتصادی برای ایران ایجاد کند، قاعدتاً عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگ‌های می‌تواند این حصر اقتصادی را بشکند.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: در واقع روابط چندجانبه و تعاملات اقتصادی ایران با کشور‌های مهمی مثل چین، روسیه، قزاقستان و سایر کشور‌های عضو این سازمان می‌تواند کمکی به رشد اقتصادی و برون‌رفت از فضای تحریم و خنثی‌سازی تحریم‌ها باشد.
الهیان یادآور شد: در جلسه اخیر کمیسیون امنیت که با حضور آقای امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه برگزار شد، موضوعی که با وی مطرح کردیم این بود که طرح کلان وزارت خارجه در عرصه دیپلماسی چیست؟ و از وی خواستیم که در قبال طرح کلان استراتژیک امریکا برای تحریم و حصر اقتصادی ایران، ایران هم باید طرح کلان استراتژیک برای مقابله با طرح امریکا داشته باشد و از آنجا که اولویت اصلی وزارت خارجه در دوره آقای رئیسی باید دیپلماسی اقتصادی باشد این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و قاعدتاً پیمان شانگ‌های به عنوان جزئی از پازل کلان جمهوری اسلامی ایران در عرصه دیپلماسی اقتصادی می‌تواند مطرح باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار