کد خبر: 1062536
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
سامرا شهری که سال‌ها در تیررس گلوله‌های خشم نفاق قرار داشته و مدتی نیز در تصرف داعش بود. حالا سرافراز و با افتخار زندگی را از نو تعریف می‌کند. شهری که روزهایش به اعتبار قاسم سلیمانی‌ها جنب‌و‌جوش گرفته و در تلاش است تا رنگ سیاه خصم را از شب‌هایش بزداید. در مسیر رسیدن به کربلای معلی به سامرا می‌رسیم به شهر امام زمان (عج) السلام علیک یا امام حسن عسکری (ع) السلام‌علیک یا ا مام هادی (ع)
محمدرضا هادیلو

خبرنگار اعزامی جوان: سامرا شهری که سال‌ها در تیررس گلوله‌های خشم نفاق قرار داشته و مدتی نیز در تصرف داعش بود. حالا سرافراز و با افتخار زندگی را از نو تعریف می‌کند. شهری که روزهایش به اعتبار قاسم سلیمانی‌ها جنب‌و‌جوش گرفته و در تلاش است تا رنگ سیاه خصم را از شب‌هایش بزداید. در مسیر رسیدن به کربلای معلی به سامرا می‌رسیم به شهر امام زمان (عج)
السلام علیک یا امام حسن عسکری (ع)
السلام‌علیک یا ا مام هادی (ع)
سامرا یکی از آرزو‌های زائران ایرانی است که راه عراق را در پیش می‌گیرند. شهری که هنوز هم ممنوعیت‌های زیادی برای ورود و خروج به آن وجود دارد و آثار حضور داعشیان خرابی بسیاری در اقصی نقاط این شهر مذهبی بر جای گذاشته است.
برای ورود به سامرا ۹ صبح را انتخاب می‌کنیم و اولین نقطه‌ای که توقف می‌کنیم امامزاده سید محمد (ع) است. سید محمدابن هادی (ع) که عراقی‌ها ارادت خاصی به آن دارند، فرزند امام هادی (ع) و برادر امام حسن عسکری (ع) بارگاهی معنوی در چند کیلومتری مزار برادرش و خواهرش حکیمه دارد. به گفته ساکنان محلی داعش چندین بار قسط تخریب حرم امام زاده سید محمد (ع) را داشته، اما به دلایلی که آن‌ها قدرت معنوی این امامزاده عنوان می‌کنند مانع این کار شده و به همین خاطر هم اکنون حرم مطهر سید محمد (ع) علاوه بر زیارت گاه به محلی برای توسل و درد دل و درخواست‌های مردم تبدیل شده است.
این امامزاده با حیاطی دلگشا و فضایی مسقف و ضریح و گنبد و مناره‌هایش از کیلومتر‌ها دورتر مشخص بوده و بسیاری از زائران قبل از رسیدن به حرم مطهر امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) در این نقطه توقف نموده و به زیارت می‌پردازند.
چند کیلومتر آن طرف‌تر و درست در محلی که آثار انفجار و گلوله‌ها و ترکش‌ها هنوز بر روی در و دیوارهایش خود نمایی می‌کند به حرم مطهر امام حسن عسکری (ع) که در کنار مزار مطهر پدر بزرگوارش امام هادی (ع) و عمه گرانقدرش سیده حکیمه و همسر مکرمه‌اش نرجس خاتون (س) قرار دارد می‌رسیم. اگر از ایست و بازرسی‌های مستقر در خیابان‌های شهر برای رسیدن به این نقطه بگذریم مسیر اصلی منتهی به حرم مطهر این امامان هنوز هم به شدت تحت نظر و کنترل است.
ورود و خروج زائران و کاروان‌ها از بعد از اذان مغرب و عشاء تقریباً ممنوع می‌شود و در طول شبانه روز نیز دو بازرسی ویژه در طول چند صدمتر مانده تا محوطه حیاط حرم مستقر و به انجام وظیفه می‌پردازند.
در خیابانی که روزی مغازه‌های زیادی مشغول فعالیت و چند هتل و مسافرخانه نیز پذیرای زائران بوده دیگر هیچ دادو ستدی صورت نمی‌گیرد؛ و هر آنچه به چشم می‌خورد موکب‌های هستند که از صبح تا حدود ساعت ۴ بعدازظهر مشغول ارائه خدمت به زائران بوده و بعد از آن آن‌ها کرکره‌ها را پایین می‌کشند.
با اینکه سامرا و به خصوص محله‌های اطراف حرم مطهر امام حسن عسکری (ع) مدت‌ها در تصرف داعش قرار داشته و هنوز هم با تاریک شدن هوا منع تردد در آن‌ها اعمال می‌شود. اما از اقتدار و امنیت در این منطقه همین بس که هم اکنون نمایشگاهی از عکس‌های شهدای حرم و گل‌سرسبد آن‌ها سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی‌المهندس در فاصله چند ۱۰ متری حرم برپاست تا زائران با فاتحه و صلواتی به روح پر فتوح آن‌ها خود را برای زیارت آماده کنند.
اگر روزی کفار و داعش قصد تخریب حرم مطهر امامین عسکریین (علیهما السلام) را داشتند، اما حال باید شاهد باشند علاوه بر سربه فلک کشیدن مناره‌ها و نگاه آسمانی گنبد این مجموعه سرداب حرم که در زیر زمین واقع شده است شب‌ها به محل استراحت زائران تبدیل شده و توانایی گنجایش بیش از یک هزار نفر را دارد.
این در حالی است که وجود سالن غذا خوری مجهز و کفشداری و امانت‌داری در کنار حمام و سرویس‌های بهداشتی از دیگر بخش‌های مهم این مجموعه به شمار می‌آیند.
روز جمعه حرم امام حسن عسکری (ع) مملو از زائرانی است که اکثر آن‌ها عراقی بوده و از شهر‌های مختلف به این منطقه آمده‌اند آن‌ها هم می‌دانند امروز روز ولی عصر (عج) است و شاید این جمعه بیاید شاید.
موکب‌ها در حال خدمات رسانی هستند و از همان ابتدای صبح کاروان‌ها یکی‌یکی از راه رسیده و بعد از زیارت هر کدام در گوشه‌ای از حرم یا حیاط می‌نشینند و به دعا خوانی و عزاداری می‌پردازند.
چه حالی دارد سامرا همه سرمی‌گردانند، چون می‌دانند امروز مهدی (عج) سری به پدر و مادر بزرگوارش خواهد زد و شاید حالا در جمع ما باشد و ناظر بر اعمال‌مان.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار