کد خبر: 1062165
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
آش خلق پول بدون پشتوانه از ناحیه کسری بودجه و سود‌های پرداختی علی‌الحساب به سپرده‌گذاران بانک‌های زیان‌ده، آنقدر شور شده است که صدای رئیس سازمان بودجه دولت سیزدهم را درآورد، به‌طوری که وی از ادامه روند کنونی بخش مالی کشور ابراز نگرانی کرد و گفت که خلق پول باید ریشه کن شود.
هادی غلامحسینی

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: آش خلق پول بدون پشتوانه از ناحیه کسری بودجه و سود‌های پرداختی علی‌الحساب به سپرده‌گذاران بانک‌های زیان‌ده، آنقدر شور شده است که صدای رئیس سازمان بودجه دولت سیزدهم را درآورد، به‌طوری که وی از ادامه روند کنونی بخش مالی کشور ابراز نگرانی کرد و گفت که خلق پول باید ریشه کن شود.

خلق پول دیگر یک مسئله عادی شده و گویی چاپ پول به یکی از پایه‌های درآمدی برای دولت یا حتی تأمین کسری سود علی‌الحساب پرداختی به سپرده‌های بلند مدت بانکی تبدیل شده است، با این حال رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت سیزدهم معتقد است که «خلق پول» باید ریشه‌کن شود، اما وقتی بودجه دولت در سال‌جاری کسری بودجه‌ای بالغ بر ۵۰۰‌هزار‌میلیارد‌تومان دارد و بانک‌های زیان‌ده نیز از امتیاز پرداخت سود علی‌الحساب به سپرده‌گذاران برخوردارند، باید از میر‌کاظمی پرسید چگونه می‌خواهد خلق پول ماهانه حدود ۱۰۰ هزار میلیارد‌تومان را ریشه‌کن کند؟!
قبح استقراض از بانک مرکزی و چاپ بی‌رویه پول و خلق تورم‌های شدید دیگر از بین رفته‌است، به‌طور نمونه با وجودی‌که در سه‌سال پایانی دولت سیزدهم حجم نقدینگی از محدوده هزارو ۶۰۰ هزار‌میلیارد‌تومان به محدوده ۴ هزارهزار‌میلیارد تومان رسید و در این مدت نیز تورم شدیدی در جامعه خلق شد، دولت وقت مدعی بود که اگر سیاست‌های اعمالی نبود نقدینگی و تورم رشد بیشتری هم می‌داشت از این رو در طول مدت زمانی که پیوسته دولت در حال خلق پول بدون پشتوانه و اخذ مالیات تورمی از جامعه بود، به مردم نیز امید می‌داد که به‌زودی تحریم‌ها برطرف خواهد شد.
با توجه به دیدگاه فوق طبیعی است که در ماه‌های پایانی دولت حسن روحانی ۵۶ هزار‌میلیارد‌تومان استقراض تحت قالب تنخواه گردان بودجه از بانک مرکزی دریافت شود، تنخواهی که امروز نگرانی‌های جدی در رابطه با ظهور آثار تورمی‌اش در بین کارشناسان اقتصادی وجود دارد، با این حال بی‌انضباطی پولی و مالی در دولت گذشته به حدی بود که ارزش پول ملی و همچنین قیمت کالا و خدمات چنان آسیبی دید که امروز بسیاری از مردم جامعه در طبقه فقرا قرار گرفته و به سختی روزگار سپری می‌کنند.
جلو گیری از خلق ۱۰۰‌هزار میلیارد تومانی نقدینگی در هر ماه بی‌شک کار ساده‌ای نیست، زیرا هر دسته و دستگاه برای خود معاونت و لابی‌های بودجه گیری خاص خود را دارند که بودجه کشور را به شکل کنونی درآورده‌اند و وقتی نمی‌شود جلوی پرداخت سود به سپرده‌های بانکی توسط بانک‌های زیان‌ده را گرفت و همچنان چرخه فساد در حوزه تسهیلات بانکی وجود دارد، بی‌شک مسعود میر‌کاظمی به این سادگی‌ها نخواهد توانست جلوی خلق پول را بگیرد با این حال همین که به شکل ریشه‌ای به دنبال کشف و اصلاح کانال‌های خلق تورم در جامعه است بسیار خوب است و باید برای اصلاح اقتصادی به چنین اشخاصی که دغدغه بهبود شاخص‌های اقتصادی ایران دارند، کمک‌رسانی کرد.
«مسعود میرکاظمی» رئیس سازمان برنامه و بودجه در چهارمین جلسه ستاد بودجه سال ۱۴۰۱ کشور با اشاره به اینکه ادامه روند فعلی اقتصاد، روند مطلوبی نیست، تصریح کرد: منابع پایدار و غیرپایدار مصرف شده، بدهی‌هایی به اسم تحقق برنامه‌ها بر کشور تحمیل کرده است و اوراق قرضه‌هایی که دولت هر سال باید بازپرداخت کند جز افزایش تورم و فشار اقتصادی بر افراد ضعیف جامعه و کاهش درآمد مردم و عدم تحقق برنامه، نتیجه‌ای دربر نداشته‌است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: باید سهم استان‌ها در هر بخش برای رشد اقتصادی مشخص و این مسئله تا سطح شهرستان‌ها توسط سازمان‌های استانی استخراج و تدوین شود.
میرکاظمی با بیان این که تمام تلاش ما این است که به بخش تولید شتاب داده شود، خاطر نشان کرد: طبق روال گذشته اگر برنامه اقتصادی پیش برود هزینه جبران ناپذیری بر کشور وارد می‌شود، بنابراین باید توجه به رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری مورد توجه همه برنامه‌ریزان، تصمیم‌گیران و تصمیم سازان قرار گیرد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با تأکید بر اینکه ما کشور ثروتمندی هستیم، افزود: سازمان برنامه و بودجه با مشارکت استان‌ها برای تحقق رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری باید برنامه‌ریزی را در دستور کار داشته باشد تا شاخص سطح زندگی مردم بهبود پیدا کند؛ چرا‌که مردم ما شایسته زندگی بهتری هستند.
وی با انتقاد از خلق پول طی سال‌های گذشته، اظهار داشت: تا چه زمانی باید خلق پول صورت گیرد که جز تورم افسار گسیخته و آسیب جدی به معیشت مردم، نتیجه‌ای نداشته است. بنابراین به جد باید تلاش شود تا خلق پول که ساده‌ترین راه است ریشه‌کن شود و برای تحقق پروژه‌ها باید مدیران در استان‌ها به خلق منابع روی بیاورند. دولت سیزدهم در شرایطی سکان اداره کشور را به عهده گرفته که با کسری بودجه ۴۶۰‌هزار‌میلیارد‌تومانی رو‌به‌رو است و این مسئله نیازمند تصمیم‌گیری سریع و مشخص کردن راهبرد‌های صحیح است؛ چرا که اگر این اتفاق رخ ندهد قطعاً موجب تورم خواهد شد و این موضوع معیشت مردم را با مشکلات بیشتری مواجه خواهد کرد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
0
0
بسم الله الرحمن الرحیم
کسی که پول تولید می کند دلیل نمی شود که مالک پول باشد فقط برای هزینه و کاری که کرده را می تواند پول بستاند و برای مالک شدن تولید پول شده یک عده کار رایگان باید انجام دهند بعد پول تولید شده را مالکند و که بهتر است خدمت برای فقیر ترین آدم ها باشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
0
0
بسم الله الرحمن الرحیم
کسی که پول تولید می کند دلیل نمی شود که مالک پول باشد فقط برای هزینه و کاری که کرده را می تواند پول بستاند و برای مالک شدن تولید پول شده یک عده کار رایگان باید انجام دهند بعد پول تولید شده را مالکند و که بهتر است خدمت برای فقیر ترین آدم ها باشد واز محل خلق پول نباید پول قرض گرفت چون پشتوانه ندارد و بابتش خدمتی نشده که اعتبار داشته باشد و اگر از محل خلق پول ، پول قرض گرفته شود باید دو برابر کار رایگان انجام دهد تا هم قرضش را ادا کرده و هم پول تولید شده را مالک باشد و اگر فقط قرضش را ادا کرد پول هم باید صفر شود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار