کد خبر: 1060974
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
امریکا که پس از ۲۰ سال اشغالگری، شبانه از افغانستان فرار کرد و این کشور را تحویل طالبان داد، اکنون چشم‌انداز روشنی برای افغانستان متصور نیست. رئیس ستاد ارتش امریکا گفته که افغانستان احتمالاً به جنگ داخلی کشیده می‌شود و نسبت به تشکیل دولت توسط طالبان نیز ابراز تردید کرده است. پیش‌بینی که مانند بسیاری از برآورد‌های دیگر دولت امریکا، ماهیتی تجویزی دارد.

سرویس بین‌الملل جوان آنلاین: امریکا که پس از ۲۰ سال اشغالگری، شبانه از افغانستان فرار کرد و این کشور را تحویل طالبان داد، اکنون چشم‌انداز روشنی برای افغانستان متصور نیست. رئیس ستاد ارتش امریکا گفته که افغانستان احتمالاً به جنگ داخلی کشیده می‌شود و نسبت به تشکیل دولت توسط طالبان نیز ابراز تردید کرده است. پیش‌بینی که مانند بسیاری از برآورد‌های دیگر دولت امریکا، ماهیتی تجویزی دارد.

در شرایطی که امریکایی‌ها مدعی بودند که برای افغانستان و مردم آن امنیت به ارمغان آورده‌اند، هنوز یک هفته از خروج کامل نیرو‌های امریکایی نگذشته مقامات این کشور افق تیره و تاری را برای افغانستان ترسیم می‌کنند. مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا روز یک شنبه در گفتگو با شبکه فاکس‌نیوز، درباره تحولات افغانستان گفت: «برآورد من این است که وضعیت افغانستان به احتمال زیاد به یک جنگ داخلی تبدیل می‌شود که می‌تواند منجر به تشکیل مجدد القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی شود.» میلی درباره احتمال تشکیل دولت جدید افغانستان به ریاست طالبان نیز گفت: «من نمی‌دانم که آیا طالبان قادر خواهد بود قدرت خود را تثبیت کرده و حکومت تشکیل دهد یا خیر. شما می‌توانید شاهد بازسازی تروریسم در منطقه طی ۱۲، ۲۴ یا ۳۶ ماه باشید و ما دنبال این هستیم تا آن را رصد کنیم.» به گفته میلی، به دلیل خروج از افغانستان اکنون جمع‌آوری داده‌های امنیتی برای امریکا در منطقه سخت‌تر شده است. امریکایی‌ها در حالی از رشد گروه‌های تروریستی در افغانستان حرف می‌زنند که در سال‌های اخیر خودشان داعش را در این کشور تشکیل دادند و اکنون با سخن گفتن از جنگ داخلی می‌خواهند اینگونه به افکار عمومی القا کنند که برقراری ثبات نسبی در افغانستان مدیون حضور نیرو‌های امریکا و متحدانش بود و با خروج آن‌ها ناامنی دوباره در افغانستان حکمفرما خواهد شد. اظهارات مقامات واشنگتن درباره جنگ داخلی در افغانستان در شرایطی است که استراتژی و هدف اصلی آن‌ها ناامن کردن افغانستان برای تضعیف رقبای‌شان در منطقه است. امریکا درصدد است با ناامن کردن افغانستان و تقویت عناصر خفته داعش، مرز‌های روسیه، چین و ایران را ناامن کرده و برنامه‌های مهار را به خصوص در مورد چین اجرا کند. امریکایی‌ها پیش‌تر در توجیه خروج غیرمسئولانه خود از افغانستان، مدعی شده بودند که مردم افغانستان خودشان می‌توانند مشکلات داخلی‌شان را حل کرده و صلح برقرار کنند.
از طرفی، امریکا درحالی نسبت به تشکیل دولت در افغانستان تردید دارد که منابع طالبان گفته‌اند که به زودی دولت جدید تشکیل می‌شود. ملاعبدالغنی برادر، معاون سیاسی طالبان که گفته می‌شود ریاست دولت جدید را برعهده خواهد داشت، دیروز گفت که کار روی تشکیل یک حکومت همه‌شمول جریان دارد. به گفته وی حکومت پاسخگوی همه خواهد بود. برادر در گفتگو با شبکه الجزیره خطاب به مردم افغانستان گفت که طالبان برای بهبود بخشیدن به زندگی مردم تلاش خواهد کرد. وی افزود که طالبان امنیت را برقرار خواهد کرد، چون به گفته او برای توسعه اقتصادی مهم است و زمینه اجرای پروژه‌های بزرگ اقتصادی را فراهم خواهد کرد.
درگیری‌ها در پنجشیر
احتمالاً یکی از نشانه‌هایی که سبب شده امریکایی‌ها جنگ داخلی افغانستان را محتمل بدانند، شروع درگیری‌ها در ولایت پنجشیر است که بین مقاومت این منطقه با طالبان درگرفته است. درگیری در ولایت پنجشیر وارد پنجمین روز خود شده است و روز به روز شدت بیشتری می‌گیرد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، فهیم دشتی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی پنجشیر افغانستان روز یک شنبه اعلام کرد: «شهرستان «پریان» از طالبان پس گرفته شده و یکهزار نفر از جنگجویان طالبان در نبرد شنبه شب کشته، زخمی و یا اسیر شدند.» وی افزود: «بیشتر نیرو‌های جنگی و افراد کشته شده خارجی یا پاکستانی هستند.» دشتی تصریح کرد: «تصرف شهرستان «خنج» و «عنابه» به‌دست گروه طالبان را رد می‌کنم؛ نیرو‌های بیشتری در این منطقه مستقر شده و طالبان به سختی شکست خورده است.» این درحالی است که «بلال کریمی» سخنگوی طالبان روز یک شنبه اعلام کرد ولسوالی راهبردی «خنج» و همچنین ولسوالی «عنابه» در ولایت پنجشیر به تصرف این گروه درآمده است. وی افزود: «هم اکنون با تسخیر این مناطق، نیرو‌های این گروه به سمت مرکز این ولایت در حرکت هستند.» همچنین، جبهه طرفدار احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود قهرمان ملی افغانستان در دره پنجشیر با اعلام اسارت یک هزار نفر از اعضای طالبان، از سخنرانی مسعود در جمع اسرای طالبان خبر داد. به گزارش بی‌بی‌سی، منابع محلی در ولایت پنجشیر اعلام کردند: «احمد مسعود رهبر جبهه مبارزان در پنجشیر مواضع مخالفان مسلح را تشریح می‌کند.» محور سخنرانی احمد مسعود حملات اخیر و غنایم به دست آمده از طالبان اعلام شده است. مذاکرات مقاومت پنجشیر با طالبان به نتیجه نرسید و پس از آن این گروه به پنجشیر لشکر کشید، ولی فرماندهان مقاومت گفته‌اند که اگر طالبان حملاتش را ادامه دهد، مقاومت را گسترش خواهند داد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
asghar
|
Canada
|
۰۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
0
0
با سلام صبح بخیر . درود بر تحلیل گران جوان انلاین ..
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
0
0
امریکای خبیث منطقه را به اشوب کشانده است . مردم بیجاره افغانستان و عراق و دیگر کشور ها باید سیاست های نوشته شده این دوالت های کثیف امریکا و انگلیس و روسیه را اینگونه تحمل کنند . قتل و کشتار و خونریزی و با هزاران التماس همان جنایتکاران مردم افغانستان را با منت و شیادی انهم بعضی از از انها را با خفت و خواری به عنوان بناهنده قبول کنند.
این است هویت جلادانه امریکا و انگلیس و روسیه
محمدرضا کیانفر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
0
1
.
صادق زیباکلام اصلاح‌طلب نوشت: انقلاب اسلامی در سال 57 نهضتی کاملاً دموکراتیک و مردمی بود اما طالبان حتی به دنبال یک فقره اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی نیست.

آقای زیباکلام،
مقایسه ی سال 57 با امروز ابداً منطقی نیست زیرا سال 57 دوران جنگ سرد بود ملت در اثر 58 سال 10 روز کم سانسور پهلوی در ناآگاهی و خرافات و تعصب بودند گول وعده های آیت الله خمینی را که در پاریس می داد خوردند و انقلاب کردند اما امروزه دوران اینترنت است هیچ سانسوری کارگر نیست ملتها به آگاهی رسیده اند گول حرف و سخن و وعده های هیچ آدمیزادی را نمی خورند.

سرور گرامی،
تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی،
2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی،
با تشکر از توجه شما،
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار