کد خبر: 1060684
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
موفقیت‌های پــی‌درپــی پارالمپیکی‌های ایران در کسب مدال‌های رنگارنگ در توکیو تقدیر و تشکر خانواده سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را در پی داشت، به طوری که طی پیامی ضمن آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون برای نمایندگان کشورمان در بازی‌های پارالمپیک، از در نظر گرفتن هدیه‌ای معنوی برای اعضای کاروان سردار دل‌ها خبر دادند که پس از بازگشت کل کاروان به ایران اهدا خواهد شد.
دنیا حیدری

هت‌تریک طلایی نعمتی، طلای ناب امیری و تاریخ‌سازی پاراتکواندو
موفقیت‌های پــی‌درپــی پارالمپیکی‌های ایران در کسب مدال‌های رنگارنگ در توکیو تقدیر و تشکر خانواده سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را در پی داشت، به طوری که طی پیامی ضمن آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون برای نمایندگان کشورمان در بازی‌های پارالمپیک، از در نظر گرفتن هدیه‌ای معنوی برای اعضای کاروان سردار دل‌ها خبر دادند که پس از بازگشت کل کاروان به ایران اهدا خواهد شد.
استارت روز دهم با افتخارآفرینی حامد امیری زده شد؛ افتخاری که نه فقط طلا‌های کاروان ایران را دو رقمی کرد که رکورد پارالمپیک را نیز در رقابت با پنج ورزشکار ماده پرتاب نیزه کلاس ۵۴f و پرتاب دیدنی ۳۵/۳۱ متری شکست. طلایی که نتیجه زحمات بی‌امان نماینده پارادوومیدانی ایران بود امیری پای سکو، آن را تقدیم سردار دل‌ها کرد. رکوردشکن طلایی پارادوومیدانی ایران در توکیو در حالی موفق به کسب خوش‌رنگ‌ترین مدال این رقابت‌ها شد که ماه‌ها به دلیل مصدومیت بدنسازی نداشت و به تنهایی پرتاب می‌کرد، اما با وجود این طلای پارادوومیدانی بحق به نوک نیزه او گیر کرد تا مزد زحماتش را بگیرد: «تمرینات سختی را طی دو سال گذشته داشتم و به دلیل مصدومیت پشت بازو اعلام کردم توانایی رسیدن به پارالمپیک را ندارم، اما خدا کمک کرد و برگشتم و با اعتماد مسئولان اعزام شدم. کسب مدال پارالمپیکی بسیار سخت‌تر از آیتم‌های مردان آهنین است، اما من پرتاب‌هایم را دلی و برای مردم انجام دادم و به همین دلیل مدالم را نیز با عشق به سردار دل‌ها تقدیم می‌کنم و به خودم می‌بالم که به عنوان عضو کوچکی از ورزش توانستم رکورد کشورم را ارتقا دهم و پرچم پرافتخارش را به اهتزاز درآورم.»
در ادامه نوبت مهدی پوررهنما تکواندوکار منهای ۷۵ کیلوگرم کشورمان بود که با برتری مقابل حریفان گام به دیدار پایانی بگذارد و یک مدال نقره به جمع مدال‌های ایران اضافه کند. نقره پوررهنما اولین مدال پاراتکواندوی ایران در پارالمپیک است.
روز نهم، هت‌تریک نعمتی، امان از باران!
کسب دو نقره در پارادوومیدانی و صعود والیبال به فینال از جمله موفقیت‌های قابل توجه نماینده‌های ایران در روز نهم بود، اما بدون شک مهم‌ترین اتفاق روز نهم هت‌تریک زهرا نعمتی در کسب طلای پارالمپیک بود.
رقابت‌های روز نهم البته با نقره مهدی اولاد، پرتابگر دیسک ایران بود که آغاز شد؛ پرتابی که مدال نقره‌ای این رقابت‌ها را برای اولاد به دنبال داشت و طلای آن را به حریف برزیلی که رکورددار هم بود، تقدیم کرد. نقره اولاد صعود یک پله‌ای او در رنکینگ و حضورش در رده دوم را نیز به دنبال داشت، اما چشم شانزدهمین مدال‌آور کاروان ایران پشت طلای این بازی‌ها ماند: «برای کسب طلا به توکیو آمده بودم و توقع بیشتری از خودم داشتم، اما هوای بارانی کار دستم داد. تجربه تمرین در هوای بارانی را حتی در کیش هم نداشتم و برای اردو‌ها نیز بیشتر تمرین در هوای شرجی مدنظر بود نه بارانی، به همین دلیل دیسک در دستم نمی‌ماند و با توجه به شرایط آب و هوایی پرتاب اول تا سوم دیسک از دستم در رفت در حالی که اگر یکی از این پرتاب‌ها درست انجام می‌شد، مدالم طلا می‌شد، البته عملکردم از نظر رده‌بندی قابل قبول است ولی توقعم از خودم بیشتر بود.»
هت‌تریک قهرمانی
اما آنچه خوشحالی روز نهم را تکمیل کرد طلای زهرا نعمتی بود. کار بانوی کماندار ایران که سابقه حضور در المپیک را هم دارد، از صبح علی‌الطلوع آغاز شده بود. در یک هشتم و مصاف با اِستِولانا بارانتسِوا روس که گذشتن از سد آن برای نعمتی کار چندان سختی نبود. عدم آشنایی با فابیولا درگوویچس برزیلی در یک‌چهارم می‌توانست کار را سخت کند، اما بانوی کماندار ایران قبل از مصاف با حریف برزیلی تأکید کرد که برای طلا آمده و حریف اصلی او سیبل است نه کماندارانی که با او به صف می‌شوند و صعود به نیمه نهایی نشان داد نعمتی همانطور که می‌گوید جز طلا به چیزی نمی‌اندیشد و این را عبور از سد وینچنزا پتریلی ایتالیایی و رسیدن به فینال تأیید می‌کرد؛ صعودی که تکلیف آن را تیر طلایی بعد از تساوی کمانداران مشخص کرد: «نمی‌دانم چگونه تیر طلایی را زدم. واقعاً به خدا واگذار کرده بودم و خود خدا هم این کار را کرد.» صعودش به فینال، اما برای کمتر کسی غیرمنتظره بود. درست مثل عبور از سد حریف یونانی که نهمین طلای کاروان را به نامش ضرب کرد و تاریخ‌سازی نعمتی را به دنبال داشت: «این موفقیت حتماً به برکت نام سردار دل‌ها بوده و خوشحالم که به برکت این نام صاحب مدال طلا شدم. این یک لحظه تاریخی بود. من تنها کسی بودم که هم پرچمدار المپیک و هم پرچمدار پارالمپیک بودم. اکنون هم به عنوان تنها ورزشکار تاریخ تیروکمان که موفق به هت‌تریک در کسب طلای پارالمپیک شده است، تاریخ‌سازی کردم و خوشحال که بار دیگر موفق شدم برای کشورم افتخارآفرینی کنم.» افتخاری که به زعم مجید کهتری، سرمربی تیم ملی تیراندازی با کمان تکرارشدنی نیست: «امروز به نظر من یک روز تاریخی شد و زهرا نعمتی بازهم تاریخ‌سازی کرد. کسب سه مدال طلا در پارالمپیک لندن، ریو و توکیو تاریخ‌سازی واقعی است. با شناختی که من دارم این اتفاق دیگر تکرار نخواهد شد مگر آنکه با خانم نعمتی چهارمین مدال طلا را هم کسب کنیم. اینکه یک ورزشکار معلول بیاید سه دوره قهرمان پیاپی شود، اتفاقی است که به آسانی تکرار نمی‌شود. این مدال انرژی خاصی به جامعه معلولان ایران وارد می‌کند، مخصوصاً برای خانم‌ها. این اتفاق (سه قهرمانی پیاپی) در دنیا هم تأثیر خواهد گذاشت.»
نقره‌ای که تقدیم شهید دفاع مقدس شد
علی پیروج دیگر مدال‌آور کاروان ایران در روز نهم بود که موفق به کسب نقره پرتاب نیزه شد؛ مدالی که می‌توانست طلایی رنگ باشد، اگر نماینده پارادوومیدانی ایران اندکی زودتر به خود می‌آمد، هر چند لغزندگی زمین به دلیل بارش باران هم کار پیروج را سخت کرد: «خیلی به بارندگی توجه نکردم. برای کسب مدال طلا آمده بودم ولی متأسفانه نشد. حریف بریتانیایی من دور از انتظار ظاهر شد و مدال طلا گرفت. متأسفانه دیر به خودم آمدم و او هم بر جریان مسابقه مسلط شد. خدا را شکر مدالم از برنز به نقره رسید و با دست خالی برنمی‌گردم تا بیش از این شرمنده مردم نباشم. برای کسب این مدال تلاش زیادی کردم و به همین دلیل هم نقره‌ای را که حاصل تمرینات و تلاش بی‌وقفه و عرق ریختن‌هایم در سرما و گرماست به کاظم عبدالمجیدی شهید هشت سال دفاع مقدس و مردم ایران تقدیم می‌کنم.»
یک گام تا هفتمین قهرمانی
پرونده روز نهم، اما با درخشش والیبال نشسته ایران بسته شد؛ تیمی که با برتری ۳ بر صفر مقابل بوسنی، اصلی‌ترین حریف خود در این رقابت‌ها راهی فینال شد و حالا تنها یک گام تا کسب هفتمین طلای پارالمپیک فاصله دارد؛ موفقیتی که هادی رضایی تأکید می‌کند که والیبال ایران باید به آن دست یابد: «هیچ حریفی ساده نبود، اما بوسنی اصلی‌ترین رقیب بود که از سد آن عبور کردیم و حالا تنها روسیه را برای رسیدن به هفتمین قهرمانی پیش رو داریم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار