کد خبر: 1057882
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۳
روسیه همچنان نگران اثر تحولات افغانستان بر آسیای مرکزی است، به خصوص که روس‌ها در این مورد به اهداف امریکا مظنون هستند، ولی حالا مشخص شده که این نگرانی به تسلط طالبان برنمی‌گردد. فرستاده ویژه روسیه در افغانستان در تازه‌ترین اظهارنظر خود گفته که حضور طالبان در شمال افغانستان مانع رشد تهدید داعش در کشور‌های آسیای مرکزی خواهد شد.

روسیه همچنان نگران اثر تحولات افغانستان بر آسیای مرکزی است، به خصوص که روس‌ها در این مورد به اهداف امریکا مظنون هستند، ولی حالا مشخص شده که این نگرانی به تسلط طالبان برنمی‌گردد. فرستاده ویژه روسیه در افغانستان در تازه‌ترین اظهارنظر خود گفته که حضور طالبان در شمال افغانستان مانع رشد تهدید داعش در کشور‌های آسیای مرکزی خواهد شد.
ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه روسیه در افغانستان دیروز گفت که حضور طالبان در شمال افغانستان مانع رشد تهدید داعش در کشور‌های آسیای میانه خواهد شد. این موضع‌گیری نشان می‌دهد مسکو از طالبان تضمین‌هایی برای جلوگیری از ناپایدار شدن آسیای مرکزی دریافت کرده است. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ضمیر کابلوف می‌گوید: «بسیاری دیگر از سازمان‌های بین‌المللی تروریستی مدت‌هاست که در کشور‌های آسیای مرکزی مستقر شده‌اند و من داعش را در درجه اول این گروه‌های تروریستی قرار می‌دهم، اما هنوز این گروه آنقدر خطرناک نشده است.» به گفته کابلوف، این سازمان‌ها می‌توانند در شمال افغانستان و از اوضاع در منطقه به نفع خود بهره ببرند و تلاش کنند به ثباتی تضعیف‌کننده در کشور‌های همسایه افغانستان دست بزنند. با این حال، این دیپلمات روس، طالبان را از این وضعیت مستثنی کرده و می‌گوید که طالبان روابط بسیار بدی با داعش دارد و در تمام این سال‌ها به صورت فعالانه با داعش مبارزه کرده است طوری که امریکا و ناتو یا حتی دولت کنونی کابل نتوانسته‌اند در مبارزه با داعش راه به جایی ببرند. فرستاده ویژه روسیه در امور افغانستان می‌گوید: «به همین دلیل است که حضور طالبان در شمال افغانستان می‌تواند باعث جلوگیری از رشد و خیزش داعش و سایر گروه‌های تروریستی در منطقه شود.» روسیه روز سه شنبه هم از پیوستن طالبان به ساختار قدرت در افغانستان حمایت کرده بود، هرچند به گفته ضمیر کابلوف، روند مذاکرات چندان صاف و پوست کنده نخواهد بود: «ما نباید منتظر یک روند صاف و مستقیم باشیم. این روند پرتنش و بسیار دردناک خواهد بود. ما همه این‌ها را در نظر می‌گیریم و به خوبی درک می‌کنیم که دیپلماسی واقعی بر اساس احساسات نیست. دیپلماسی بر اساس منافع و فرصت‌ها است.» ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه پیش از این گفته است که تشکیل یک دولت موقت فراگیر راه‌حلی منطقی برای ادغام طالبان در زندگی سیاسی مسالمت آمیز در افغانستان است.
تداوم نگرانی‌ها از پیشروی‌های طالبان
هرچند دولت افغانستان روز سه شنبه به طور مشروط مذاکره با طالبان برای تشکیل دولت را قبول کرد، ولی نگرانی‌ها در افغانستان از طالبان همچنان رو به تصاعد است. وزیر خارجه افغانستان دیروز گفت، از همتای هندی خود خواسته تقاضای برگزاری یک نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل به منظور بحث بر سر تشدید حملات طالبان در سراسر افغانستان را مطرح کند.
طالبان سه شنبه شب به منزل سرپرست وزارت دفاع افغانستان حمله کرد و مسئولیت آن را هم به عهده گرفت. وزارت کشور افغانستان دیروز اعلام کرد در حمله مهاجمان مسلح به منزل بسم‌الله محمدی، سرپرست وزارت دفاع این کشور در شهر کابل پس از پنج ساعت درگیری پایان یافته است. همچنین سخنگوی وزارت کشور افغانستان گفت که بیش از ۸۰ نفر هم در این حمله، به دست مهاجمان مسلح گروگان گرفته شده و یا در داخل خانه‌های اطراف خانه محمدی محبوس شده بودند که توسط نیرو‌های ویژه پلیس نجات داده شده‌اند. همزمان با حمله به منزل سرپرست وزیر دفاع افغانستان مردم کابل ساعت ۹ یک شنبه شب بر بام خانه‌های خود رفته و شعار «الله‌اکبر» سر دادند. این اقدام در راستای حرکت خودجوش مردمی هرات در اعلام برائت از جنگ و در حمایت از نیرو‌های امنیتی و دفاعی افغانستان صورت گرفت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار