کد خبر: 1057672
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸
معاون پیشین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مدیریت کلان کرونا مشکلات جدی و اساسی داشت و اگر قبول نکنیم آینده درست نمی‌شود؛ چیدمان از ابتدا غلط بود.
سرویس جامعه جوان آنلاین: سید موید علویان، در پاسخ به این سوال که آیا مدیریت کرونا در ایران سر آمد جهان است؟، گفت: این امر به این بستگی دارد که ما به کدام بخش مدیریت کرونا در ایران توجه کنیم، در حدود مدت یکسال‌ونیم گذشته که از شیوع این بیماری در کشور می‌گذرد، پرستاران، پزشکان، کادر درمان و بخش‌های بهداشتی به صورت ۲۴ ساعته تلاش کردند و در این خصوص هیچ شکی وجود ندارد.

وی ادامه داد: حماسه‌ها و تنش‌هایی که این افراد تجربه کرند، بر اساس پایبندی بر قسمی است که با خدا و مردم برای حفظ سلامتی افراد خورده اند و عده‌ای از عزیزان ما در حوزه سلامت جانشان را در راه حفظ سلامت مردم دادند که بسیار ارزشمند، شکوهمند و تاریخ‌ساز است.

علویان ضمن اشاره به اینکه در بخش‌های مدیریتی میدانی در بیمارستان‌ها و دانشگاه تلاش‌های بسیار خوبی انجام شده است، اظهار کرد:، اما مدیریت کلان کرونا مشکلات جدی و اساسی داشت و اگر قبول نکنیم آینده درست نمی‌شود؛ چیدمان از ابتدا غلط بود، ستاد کرونا در سطح وزارت بهداشت بود و این وزارتخانه نمی‌توانست به بقیه وزارتخانه‌ها اعمال حاکمیت کند در حالی که باید بلافاصله این ستاد زیر نظر رییس جمهور قرار می‌گرفت.

معاون پیشین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه دولت بسیار کم با خواسته‌های نظام سلامت همراهی کرد، متذکر شد: در هیچ زمانی نظام سلامت تا این اندازه از طرف مقام معظم رهبری مورد حمایت قرار نگرفته بود که ایشان بگویند هر چه وزارت بهداشت در زمینه کرونا بگوید، حکم است و باید اجر شود.

وی با اشاره به اینکه زمانی ما توانایی بستن که غذا خوری متخلف را نداشتیم و با زور این کار را انجام می‌دادیم، اما هم اکنون قدرتی در اختیار وزارت بهداشت است که می‌تواند یک شهر را ببندد، توضیح داد: دولت همراهی خوبی در این زمینه نداشت و هنگامی که می‌گوید از شنبه هفته آینده این اقدام را انجام می‌دهیم باید بسیار ناراحت شویم که چنین دولت ناکارآمدی داریم چرا که به جای اینکه بگوید از الان اقدامات لازم را انجام می‌دهیم می‌گوید هفته دیگر این کار را می‌کنیم.

علویان یاد آور شد: نگاه به بیماری نگاه ایمنی گله‌ای بود و در تلویزیون هم اعلام شد و رییس جمهور عنوان کرد که تا مردم به کرونا مبتلا نشوند، بیماری کنترل نمی‌شود و این کار اشتباه بزرگی بود و ترامپ هم همین دید را داشت و شاهد بودید که چه قدر هم کشته دادند و برای ما هم همین اتفاق افتاد.

وی با تاکید بر اینکه در اصول و مفاهیم کنترل اولیه بیماری به شدت مشکل داشتیم، بیان کرد: یک مفهوم ساده که در کتاب‌های پزشکی نوشته شده این است که قرنطینه برای بیماری‌هایی است که با مرگ‌ومیر همراه هستند و سریع هم منتقل می‌شوند و آزاد کردن مربوط به بیماری است که سریع انتقال پیدا می‌کنند، اما کشنده نیستند و برای مثال هنگامی که یک سرماخوردگی ساده در جامعه‌ای شیوع پیدا می‌کند بیشتر افراد به آن مبتلا می‌شوند و بعد از دو ماه بیماری فروکش می‌کند، اما در مورد بیماری که یک درصد احتمال مرگ‌ومیر دارد، نباید اجازه دهیم مردم دچار آن شوند و این‌ها حق الناس است.

معاون پشین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: سال گذشته خواستار این شدیم که مدارس افتتاح نشوند و این در حالی بود مدارس بازگشایی شدند و ۳ هفته بعد در حالی که شیوع بیماری افزایش پیدا کرد مجدد آن‌ها را بستند و امسال هم اعلام کردند که قصد بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها را دارند و این در حالی است که تا زمانی که ۶۰ میلیون نفر در ایران واکسینه شوند نمی‌توان این اقدام را انجام داد چرا که بر اثر بازگشایی آن‌ها دوباره بیماری در کشور شیوع پیدا می‌کند و دوباره بسته می‌شوند، ما چند بار باید یک اتفاق را تجربه کنیم؟! در حالی که هر تجربه مساوی با مرگ چندین نفر است.
منبع: میزان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار