کد خبر: 1057558
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵

 

اگر نوسازی ناوگان در ایران به خوبی اجرا نشود، در آینده ممکن است برای ورود کامیون‌داران ایرانی به کشور‌های اروپایی به مشکل برخورد کنیم و هم اکنون کامیون‌داران روسی و ترک برنده رقابت در بازار حمل‌ونقل بین‌المللی هستند.
جواد هدایتی در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: نوسازی ناوگان تجاری و بین‌المللی را باید از چند زاویه نگاه کرد، بخشی از آن به ناوگانی که با اروپایی‌ها در ارتباط هستند برمی‌گردد که عمدتاً کالا‌های حیاتی، مواداولیه و صنعتی مورد نیاز خط‌های تولید از این طریق تأمین می‌شود و ضرورت جدی‌تری دارد، چراکه کشور‌های اروپایی با توجه به حساسیت‌هایی که روی مسائل زیست محیطی و حمل و نقل سبز دارند، برایشان مهم است ناوگانی که به کشورشان وارد می‌شود، استاندارد‌های آلایندگی لازم را داشته باشد.
وی افزود: اگر کامیون‌های ایرانی نوسازی نشوند در آینده با مشکل مواجه خواهند شد و حتی ممکن است که در آینده امکان ورود به اروپا را نداشته باشند یا با جرایم سنگینی مواجه شوند. البته اروپایی‌ها در حال حاضر از این استاندارد‌ها نیز عبور کرده‌اند و در حال نوسازی ناوگان خود با خودرو‌های برقی هستند و به تدریج می‌خواهند در راستای حمل‌ونقل سبز خودرو‌های سوختی را حذف کنند، بنابراین اگر نتوانیم شرایط آن‌ها را که در حالت حداقلی استاندار‌های آلایندگی ناوگان حمل و نقل است، تأمین کنیم قطعاً ناوگان ما نمی‌تواند در آینده به مبادلاتشان با اروپایی‌ها ادامه دهند و مجبور خواهیم شد که از ناوگان کشور‌های دیگر استفاده کنیم. مدیرکل ترانزیت و حمل ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: نکته مهم دیگر در این زمینه این است که حمل‌ونقل جزو بخش‌های هزینه‌بر تجارت است بنابراین وقتی برای ناوگانی هزینه می‌شود باید بتوان با با کشور‌های دیگر رقابت کرد و برای رسیدن به این مهم باید قیمت کامیون نیز منطقی‌تر شود. وی اعلام کرد: در حال حاضر برای بخش عمده کالا‌هایی که از اروپا می‌آید رقابتی بین ناوگان ایرانی و ناوگان ترک وجود دارد که بار را بگیرند، اما در ترکیه کامیون نو را ۸۰ هزار دلار و کامیون دست دوم را حداکثر تا ۵۰هزار دلار می‌خرند که اگر آن را با دلار ۲۵ هزار تومانی آزاد هم محاسبه کنیم حدود ۲ میلیارد تومان می‌شود. از سوی دیگر کامیون‌دار ترک همه ۸۰ هزار دلار را نقدی پرداخت نمی‌کند و نهایتاً ۱۰ تا ۲۰ درصدش را نقدا می‌پردازد و بقیه آن را با سود بسیار پایین یا بدون سود از کرایه و کارکرد ماشین به صورت قسطی پرداخت می‌کند در صورتی که در ایران چنین امکانی وجود ندارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار