کد خبر: 1057459
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
با نگاهی به نقشه شیوع کرونا در کشورمان متوجه خواهید شد رنگ قرمز رنگ غالب شهر‌های کشور شده و غلبه ویروس دلتا با افزایش ۵/۲۶ درصدی در تعداد مراجعات سرپایی مثبت، افزایش ۳۲ درصدی در تعداد بیماران مثبت بستری و افزایش ۲/۳۸ درصدی در تعداد بیماران فوت شده در هفته اخیر همراه بوده‌است
زهرا چیذری

 سرویس جامعه جوان آنلاین: با نگاهی به نقشه شیوع کرونا در کشورمان متوجه خواهید شد رنگ قرمز رنگ غالب شهر‌های کشور شده و غلبه ویروس دلتا با افزایش ۵/۲۶ درصدی در تعداد مراجعات سرپایی مثبت، افزایش ۳۲ درصدی در تعداد بیماران مثبت بستری و افزایش ۲/۳۸ درصدی در تعداد بیماران فوت شده در هفته اخیر همراه بوده‌است. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا راهکار حل بحران پیش رو را تعطیلی سراسری گسترده و متفاوت با تعطیلی شش روزه تهران و البرز می‌داند. تعطیلی بدون مسافرت، رستوران گردی و دورهمی‌های خانوادگی و اگر این اتفاق نیفتد و با شیوع سرکش کرونا دلتا مقابله نشود دیگر تختی برای بستری بیماران کرونایی وجود نخواهد داشت؛ چراکه همین حالا هم تخت‌های کرونایی پر است! از سوی دیگر حالا که با تأمین قطره چکانی واکسن روند واکسیناسیون کمی تسریع شده‌است، ۳۰ تا ۶۰ درصد افراد بالای ۶۰ سال برای انجام واکسیناسیون مراجعه نکرده‌اند و این مسئله روند واکسیناسیون را کندتر کرده‌است.

تاخت و تاز و جهش دلتای ویروس تاجدار آمار‌های کرونا را با افزایشی جهشی مواجه کرده‌است. طبق آخرین آمار ۲۴ ساعته وزارت بهداشت ۳۲ هزار و ۵۱۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۳۶۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۹۰ هزار و ۹۹۶ نفر رسید. آمار بیماران بد حال هم افزایش داشته و ۵ هزار و ۵۳۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۹ میلیون و ۹۲۵ هزار و ۶۰۳ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲ میلیون و ۷۴۱ هزار و ۹۷۹ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند. بر این اساس مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۲ میلیون و ۶۶۷ هزار و ۵۸۲ دوز رسید.
افزایش ۳۸/۲ درصدی فوتی‌ها
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در حال حاضر در کشور در هفته هفتاد و پنجم اپیدمی کرونا در کشور قرار داریم. از یکم تا هفتم مرداد ماه، آمار‌ها از افزایش ۵/۲۶ درصدی در تعداد مراجعات سرپایی مثبت، افزایش ۳۲ درصدی در تعداد بیماران مثبت بستری و افزایش ۲/۳۸ درصدی در تعداد بیماران فوت شده حکایت دارد. علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تأکید بر اینکه موج پنجم کرونا بسیار سهمگین بوده افزود: «میزان ابتلا به کرونای دلتا ۵ تا ۹ برابر ویروس ووهان است و از سوی دیگر میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به زیر ۴۰ درصد سقوط کرده‌است.» وی ادامه داد: «در کشور ما تازه واکسیناسیون روند خوبی گرفته، اما ابتلای بیشتر به کرونای دلتا می‌تواند موجب مرگ و میر بیشتر شود.»
به گفته رئیسی علاوه بر واکسیناسیون باید میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی افزایش یابد، زیرا در ۲۹ استان روند بیماری افزایشی است و هنوز به قله نرسیده‌ایم و اگر روند همین‌طور ادامه داشته باشد، ممکن است دو تا سه هفته دیگر درگیر باشیم و از طرفی میانگین اقامت بیماران مبتلا به کرونای دلتا در حال افزایش است و بیماران بیش از ۹ روز در بیمارستان بستری می‌شوند.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: «ما ۳۸۵ شهر قرمز و نارنجی داریم و این بدان معناست که در همه شهر‌ها بیمار تولید می‌شوند و بستری کردن بیمار در بیمارستان سخت شده‌است، در تهران بیش از ۸ هزار و ۴۰۰ بیمار بستری داریم و از طرفی مدت اقامت بیماران افزایش پیدا کرده‌است و با توجه به اینکه بیماران دیگری در بخش‌های آی سی یو بستری هستند، ما در یک فاز گذر ما دچار کمبود تخت آی سی یو و عادی می‌شویم و دستور داده‌ایم تا جراحی‌های غیر‌ضروری یا الکتیو لغو شود.»
تعطیلی سراسری سفت و سخت با رعایت دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی
رئیسی با تأکید بر اینکه از دیدگاه وزارت بهداشتی مقابله با کرونا کار پیچیده‌ای نیست، راه مقابله با کرونا را رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک دانست. به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در تعطیلات شش روزه ۱۶۶ هزار خودرو عودت داده شدند و ۱۷۰ هزار خودرو به سفر رفتند و اگر هر خودرو سه نفر مسافر داشته باشد؛ یعنی ۵۰۰ هزار نفر به سفر رفته‌اند و اگر هر نفر بتواند ۹ تا ۱۰ نفر را مبتلا کند، ببینید چه حجمی از بیماری گسترش پیدا می‌کند، در برخی کشور‌ها جرائم به قدر سنگین است که به آن ماشه تفنگی می‌گویند.»
رئیسی تصریح کرد: «رستوران‌ها باید در مناطق قرمز تعطیل باشند و ما به عنوان وزارت بهداشت ناظر هستیم و باز بودن رستوران‌ها را اعلام کردیم، اما کسی عمل نکرده‌است ما از طرف وزارت بهداشت در قرارگاه امنیتی اجتماعی کرونا درخواست تعطیلی داریم و از طرفی این موضوع مطرح می‌شود که وعده‌های داده شده به اصناف عملی نمی‌شود.»
امیدی به اجرای مدیریت هوشمند کرونا بر اساس رنگبندی‌ها نداریم
از نگاه سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیلی سراسری سفت و سخت با رعایت دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی تنها راه مقابله با کرونای دلتاست. رئیسی تصریح کرد: «امیدی به اجرای مدیریت هوشمند کرونا بر اساس رنگبندی‌ها نداریم و شانس ابتلا نسبت به زمانی که کرونای ووهان را داشتیم ۲۰ برابر بیشتر شده‌است.»
وی با اشاره به تعطیلی شش روزه گفت: «تعطیلی شش روزه شرایط را بدتر کرد و به نظر من وقتی محدودیت اعمال می‌شود هر کسی تخطی کرد باید بداند باعث گرفتن جان یک انسان می‌شود.» رئیسی با گلایه از رفتار برخی افراد گفت: «برخی هستند که ما از هر ساعتی محدودیت را اعمال کنیم، کمی قبل از آن دست به کار و راهی سفر می‌شوند، در حالی که برای تعطیلی اصناف باید از قبل اعلام کنیم؛ چراکه ممکن است ماده فاسد شدنی در یک واحد صنفی وجود داشته باشد.»
٣٠ درصد ۶٠ سال به بالا برای واکسیناسیون مراجعه نکرده‌اند
به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیش از ٣٠ درصد ۶٠ سال به بالا ثبت‌نام و برای واکسیناسیون مراجعه نکرده‌اند و در برخی استان‌ها ۴٠ درصد یک گروه سنی برای تزریق واکسن مراجعه کرده و ۶۰ درصد واکسن تزریق نکرده‌اند. در حالی که از ١٠٠ بیمار بالا‌ی ۷۰ سال بستری ١٠ مورد واکسن زده‌اند و از این ١٠ نفر، ٧ نفر یک دوز واکسن زده‌اند.
مسعود مردانی، عضو کمیته علمی کشوری کرونا و متخصص بیماری‌های عفونی با تأکید بر اینکه واکسن به صورت قطره‌ای در حال توزیع است و روند واکسیناسیون در کشور ما کند است، افزود: «کشور‌های همسایه ما بالای ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم خود را واکسینه کرده‌اند و در حال برداشتن برخی از محدودیت‌ها هستند، ولی در کشور ما فقط حدود ۲ میلیون نفر واکسن را به صورت دو دوز دریافت کرده‌اند.» به گفته مردانی علاوه بر کند بودن روند واکسیناسیون متأسفانه با یک مسئله واکسن هراسی از سوی برخی از مردم هم مواجه هستیم. وی با بیان اینکه موارد مراجعه‌کننده بسیار افزایش پیدا کرده افزود: «تخت خالی برای بستری کردن بیماران وجود ندارد؛ همچنین آی سی یوها، مملو از بیماران بدحال است، ما پیش‌بینی چنین شرایط پیچیده‌ای را نداشتیم، اما اتفاق افتاد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار