کد خبر: 1057451
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
بررسی عملکرد دوومیدانی ایران در المپیک توکیو
روز‌های تاریک دوومیدانی ادامه دارد و عملکرد ضعیف ورزشکاران این رشته در توکیو گویای همه چیز است. رشته‌ای که در المپیک ۲۰۲۰ هم به لحاظ تعداد سهمیه و هم عملکرد نسبت به المپیک ریو، کارنامه ضعیف‌تری را ثبت کرد تا روند نزولی دوومیدانی‌کاران بیشتر از قبل عیان شود.
سعید احمدیان

سرویس ورزشی جوان آنلاین: روز‌های تاریک دوومیدانی ادامه دارد و عملکرد ضعیف ورزشکاران این رشته در توکیو گویای همه چیز است. رشته‌ای که در المپیک ۲۰۲۰ هم به لحاظ تعداد سهمیه و هم عملکرد نسبت به المپیک ریو، کارنامه ضعیف‌تری را ثبت کرد تا روند نزولی دوومیدانی‌کاران بیشتر از قبل عیان شود. در حالی دوومیدانی در المپیک ریو با ۱۰ ورزشکار شرکت کرده بود که در المپیک توکیو این تعداد سهمیه به کمتر از نصف کاهش پیدا کرد و دوومیدانی تنها توانست با کسب چهار سهمیه راهی توکیو شود. سهمیه‌هایی که تنها سه تای آن از طریق کسب سهمیه به دست آمد و سهمیه چهارم رشته دوومیدانی از طریق سهمیه یونیورسالیتی یا همان وایلدکارت به کاروان ایران رسید. عصر شنبه هم در شرایطی با حذف حسن تفتیان در دو ۱۰۰ متر، پرونده دوومیدانی‌کاران در توکیو بسته شد که پیش از او، احسان حدادی با یکی از ضعیف‌ترین رکورد‌های سال‌های اخیرش در همان ابتدای کار حذف شد، فرزانه فصیحی تنها تا دور دوم بالا آمد و مهدی پیرجهان هم به دلیل مثبت شدن تست کرونا قبل از اعزام، اصلاً راهی توکیو نشد و در تهران ماند.

احسان حدادی، سقوط آزاد در توکیو
مشهورترین چهره کاروان دوومیدانی ایران مانند چند المپیک گذشته باز هم احسان حدادی بود. ورزشکاری که چهارمین حضورش در المپیک را تجربه می‌کرد تا به رکورد مرحوم غلامرضا تختی، محمد نصیری و امیررضا خادم برسد. حدادی در حالی به توکیو رفت که گران‌ترین اردو‌های خارجی در امریکا و با وجود مشکلات اقتصادی زیاد کشور برایش در نظر گرفته شده بود و حتی برای یک جراحی ساده مانند خارپاشنه هم مسئولان را مجبور به اعزامش به خارج از کشور با هزینه نزدیک به ۱۰ هزار یورو کرده بود. با توجه به این تدارکات گران که نزدیک به ۱۹ میلیارد تومان برای کشور هزینه دربرداشت، اما حدادی به‌رغم چنین هزینه‌های گزافی در توکیو ضعیف‌ترین نتیجه‌اش را در چهار دوره حضور خود در المپیک کسب کرد. اگرچه او پیش از اعزام سعی کرده بود به بهانه درد قدیمی دیسک کمر، راهی برای فرار از نتیجه ضعیف احتمالی‌اش در توکیو پیدا کند، اما این در شرایطی بود که پزشکان عنوان کرده بودند که حدادی مشکلی برای پرتاب و حضور در المپیک ندارد.
حدادی در حالی در المپیک توکیو با پرتاب ۵۸ متر و ۹۸ سانتی‌متر در مرحله مقدماتی در رتبه‌بندی نهایی بین ۳۲ ورزشکار در جایگاه بیست و ششم قرار گرفت که او در رقابت‌های دوومیدانی قطر که اردیبهشت ۹۸ برگزار شد، توانسته بود با پرتابی به اندازه ۶۶ متر و ۷۸ سانتی‌متر، سهمیه المپیک ۲۰۲۰ را به دست بیاورد، رکوردی که در توکیو ۹ متر کاهش داشت.
همچنین حدادی در سه دوره گذشته المپیک، پرتاب‌های به مراتب بالاتری را نسبت به توکیو داشته است. در المپیک ۲۰۰۸ پکن که اولین حضور حدادی در پرتاب دیسک المپیک بود، او با رکورد ۶۱ متر و ۳۴ سانتی‌متر در رده هفدهم قرار گرفت، در المپیک ۲۰۱۲ لندن، حدادی با یک شاهکار و پرتاب دیسک به اندازه ۶۸ متر و ۱۷‌سانتی‌متر نایب‌قهرمان شد و مدال تاریخی نقره المپیک را کسب کرد. در المپیک ۲۰۱۶ ریو هم حدادی با ۶۰ متر و ۱۵ سانتی متر در رده سی‌ام قرار گرفت.
حسن تفتیان، پسرفت نسبت به ریو
دونده دو ۱۰۰ متر کشورمان و سریع‌ترین مرد ایران هم مانند حدادی یکی دیگر از دوومیدانی‌کارانی بود که با وجود برگزاری اردو‌های خارجی مختلف در فرانسه که با هزینه‌های بالایی نیز همراه بود، نتوانست در توکیو عملکرد قابل قبولی داشته باشد. حسن تفتیان که در توکیو دومین المپیکش را تجربه می‌کرد در دور مقدماتی دو ۱۰۰ متر که عصر شنبه برگزار شد با رکورد ۱۰ ثانیه و ۱۹ صدم ثانیه از صعود به فینال بازماند و حذف شد. اگر حدادی دیسک کمر را بهانه نتایج ضعیفش کرده است، تفتیان هم ابتلا به کرونا را در فاصله چند هفته به المپیک عامل افتش دانسته تا به نوعی این رکورد ضعیف را توجیه کند.
عملکرد تفتیان در المپیک نشان می‌دهد که او حتی نتوانسته رکورد خودش در ماده ۱۰۰ متر را نیز تکرار کند. رکورد تفتیان در این مسابقات ۱۰ ثانیه و ۳ صدم ثانیه است که شهریور ۹۸ توانسته بود در رقابت‌های دایموند لیگ پاریس با ثبت این رکورد، سهمیه المپیک را به دست آورد. او، اما در توکیو رکوردش نزدیک به ۱۶ صدم ثانیه افت کرد تا نتواند مانند المپیک ریو نتیجه خوبی را ثبت کند.
عملکرد ضعیف تفتیان در المپیک توکیو در حالی است که او در المپیک گذشته که سال ۲۰۱۶ در ریو برگزار شد، توانسته بود به نیمه‌نهایی صعود کند و در مرحله مقدماتی دو ۱۰۰ متر ریو رکورد بهتری را نسبت به توکیو برجا گذاشته بود. تفتیان در المپیک ریو در دور مقدماتی ۱۰۰ متر المپیک ریو با ثبت زمان ۱۰ ثانیه و ۱۷ صدم ثانیه در گروه خود سوم شد و به‌عنوان بهترین‌های رده سوم در گروه‌های هشت‌گانه برای اولین بار در تاریخ ایران به نیمه‌نهایی المپیک صعود کرد و در مرحله نیمه‌نهایی با رکورد ۱۰ ثانیه و ۲۳ صدم ثانیه در گروه هشتم شد و از صعود به فینال باز ماند.
مهدی پیرجهان، امان از کرونا
مهدی پیرجهان را باید بدشانس‌ترین دوومیدانی‌کار المپیکی به حساب بیاوریم. ورزشکاری که توانسته بود با استفاده از امتیازی که در رنکینگ جهانی به دست آورده بود، سهمیه المپیک را در دو ۴۰۰ متر با مانع به دست آورد. با وجود این کار بزرگ پیرجهان، اما این دوومیدانی‌کار ۲۲ ساله تبریزی به‌رغم تزریق واکسن به دلیل مثبت شدن تست کرونا قبل از اعزام نتوانست به توکیو برود و میدان بزرگ المپیک را از دست داد. بدشانسی پیرجهان در شرایطی بود که هاشم صیامی، رئیس فدراسیون دوومیدانی در واکنش به مثبت شدن تست کرونای پیرجهان پیش از اعزام به خبرگزاری ایسنا گفته بود: «پیرجهان ۱۲ روز جلوتر در تهران قرنطینه بود، به همین دلیل برایش هتل گرفتیم. سه تست در سه مرحله ۱۰ روز قبل از اعزام، سه روز و یک روز قبل از اعزام انجام داد که دو تست اول منفی بود، اما تست روز آخر مثبت شد. پیرجهان از همه بیشتر رعایت می‌کرد، اما متأسفانه این اتفاق افتاد. او واکسن هم زده بود.»
البته پیرجهان که تنها ۲۲ سال سن دارد و مدال برنز جوانان آسیا را در سال ۲۰۱۸ کسب کرده، می‌تواند با ادامه این روند امیدوار به حضور در المپیک ۲۰۲۴ پاریس باشد و اتفاق تلخ توکیو را جبران کند.
فرزانه فصیحی، تجربه پرماجرا
دختر اصفهانی دوومیدانی کشورمان دیگر نماینده ایران در توکیو بود. فصیحی تیرماه امسال و در روز‌هایی که لیست ورزشکاران برای حضور در توکیو نهایی می‌شد، توانست از طریق سهمیه یونیورسالیتی که کمیته بین‌المللی المپیک برای گسترش ورزش در هر دوره به کشور‌ها اختصاص می‌دهد، در دو ۱۰۰ متر به عنوان نماینده ایران انتخاب شود. البته انتخاب فصیحی که ماده تخصصی او دو ۶۰ متر است با برخی انتقادات روبه‌رو شد، اما او در المپیک عملکرد قابل قبولی را ثبت کرد. فصیحی در مرحله پیش‌مقدماتی رکورد ۱۱ ثانیه و ۷۶ ثانیه را ثبت کرد و با قرار گرفتن در جایگاه اول گروه خود راهی مرحله مقدماتی شد، اما در این مرحله با ثبت زمان ۱۱ ثانیه و ۷۹ صدم ثانیه از صعود به نیمه‌نهایی بازماند و به کارش در توکیو پایان داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار