کد خبر: 1057445
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
قرارگاه ساماندهی مرغ نیز نتوانست قیمت مصوب ۲۴هزار و ۹۰۰ تومان را ثابت نگه دارد و بعد از مدت کوتاهی به تعطیلی کشیده شد. اکنون قیمت مرغ به ۴۰هزار تومان رسیده و مرغداران بزرگ و صنعتی همچنان نهاده دولتی دریافت می‌کنند، اما قیمت مرغ گران است. برخی نابسامانی سیستم توزیع را دلیل افزایش قیمت‌ها می‌دانند و برخی دیگر تخلف کشتارگاه‌ها و مرغداران را دلیل گرانی اعلام می‌کنند. بیم آن می‌رود این نابسامانی‌ها تا پایان سال ادامه یافته و قیمت‌ها به طور غیر منطقی روند صعودی داشته باشد.

قرارگاه ساماندهی مرغ نیز نتوانست قیمت مصوب ۲۴هزار و ۹۰۰ تومان را ثابت نگه دارد و بعد از مدت کوتاهی به تعطیلی کشیده شد. اکنون قیمت مرغ به ۴۰هزار تومان رسیده و مرغداران بزرگ و صنعتی همچنان نهاده دولتی دریافت می‌کنند، اما قیمت مرغ گران است. برخی نابسامانی سیستم توزیع را دلیل افزایش قیمت‌ها می‌دانند و برخی دیگر تخلف کشتارگاه‌ها و مرغداران را دلیل گرانی اعلام می‌کنند. بیم آن می‌رود این نابسامانی‌ها تا پایان سال ادامه یافته و قیمت‌ها به طور غیر منطقی روند صعودی داشته باشد.
قرارگاه ساماندهی مرغ در فروردین امسال نرخ مصوب هر کیلو مرغ گرم را ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرد، اما قیمت این کالا در سطح بازار به ۴۰ هزار تومان رسیده است. از اواخر سال گذشته تاکنون، بازار مرغ هرازگاهی به بهانه‌های مختلف دچار نوساناتی می‌شود به طوری که خبری از عرضه با نرخ مصوب نیست که این امر مشکلات متعددی را برای خانوار‌ها ایجاد کرده است.
بررسی‌های میدانی از سطح بازار نشان می‌دهد هر کیلو مرغ با نرخ ۳۲ تا ۳۷ هزار تومان در مغازه‌های پروتئینی به فروش می‌رسد و به رغم ممنوعیت قطعه‌بندی، همچنان سینه، فیله، کتف، جوجه کباب زعفرانی و... در سایه کمبود نظارت‌ها با نرخ‌های بالایی عرضه می‌شود.
برمبنای برنامه ستاد تنظیم بازار، ماهانه حداقل ۱۲۵میلیون قطعه جوجه‌ریزی در واحد‌های مرغداری باید صورت گیرد که بنابر آمار ماه‌های اخیر میزان جوجه‌ریزی تحت تأثیر عوامل مختلف همچون افزایش قیمت جوجه و سایر نهاده‌های تولید کمتر از این میزان بوده که تلفات ناشی از تنش‌های گرمایی و افت وزن‌گیری در فصل گرما هم مزید بر علت شده تا میزان عرضه مرغ در بازار کاهش یابد که پشتیبانی امور دام با استفاده از ذخایر مرغ منجمد به دنبال تنظیم بازار است. در حالی که مسئولان تشکل‌ها اذعان می‌کنند تا زمانی که نرخ مصوب مرغ اصلاح نشود، نابه‌سامانی‌های قیمت مرغ، کمبود عرضه و در نهایت خروج مرغداران از گردونه تولید یکی پس از دیگری به‌واسطه زیان در فروش ادامه خواهد داشت.
این آشفتگی در تولید و توزیع مرغ در حالی است که مرغداران بزرگ صنعتی طبق روال همیشگی و سابق نهاده با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان دریافت می‌کنند، اما هنوز نتوانسته‌اند نیاز بازار را پاسخگو باشند. به عبارت دیگر توزیع نهاده طیور با قیمت دولتی هیچ سودی به نفع مصرف‌کننده ندارد، چراکه مرغدار با دلال و کشتار گاه تبانی کرده تا قیمت‌ها صعودی باشد و مدام اعلام می‌کنند که نهاده کم است و از بازار آزاد تهیه می‌کنیم و ممکن است تا پایان سال قیمت‌ها بیش از این گران شود. نکته قابل تأمل این است که تعزیرات به عنوان تنها سازمان رصدکننده بازار مرغ کنار نشسته و فقط تماشاگر شده است. ظاهراً همه از ترس از دست دادن سمت و مقام خود در جابه‌جایی دولت جدید، صندلی خود را دو دستی چسبیده‌اند و خبری از رصد بازار مرغ نیست.
زنگ خطر تعطیلی ۵۹درصد واحد‌های مرغداری به صدا درآمد
محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه کمبودی در تولید مرغ نداریم، اظهار کرد: با توجه به مشکلات سیستم توزیع، قیمت مرغ از شمال تا جنوب شهر متفاوت است.
وی افزود: با مدیریت سیستم توزیع دیگر نیازی به نظارت بر سطح مغازه‌ها نیست، چراکه در شرایط فعلی مشکلات سیستم توزیع موجب شده قیمت مرغ در مغازه‌ها تا ۳۵ هزار تومان به فروش برسد.
یوسفی با بیان اینکه ماهانه طبق برنامه ۱۲۵ تا ۱۳۰میلیون قطعه باید جوجه‌ریزی شود، گفت: با توجه به آنکه جوجه یک‌روزه موجود زنده است، از این رو افزایش یا کاهش تولید و جوجه‌ریزی ماهانه ۱۱۵ تا ۱۴۰ میلیون قطعه امری طبیعی است.
رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی ادامه داد: با توجه به جوجه‌ریزی ماهانه ۱۱۵ تا ۱۴۰ میلیون قطعه، ۱۷۰ هزار تن گوشت مرغ در یک‌ماه تولید می‌شود و در مواقعی که تولید مازاد بر نیاز داخل است، پشتیبانی امور دام مازاد تولید را باید خریداری و ذخیره‌سازی کند تا در مواقع کمبود و التهاب قیمت در بازار عرضه کند.
وی از توزیع روزانه ۶ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار تن مرغ خبر داد و گفت: با توجه به ممنوعیت قطعه‌بندی در فروشگاه‌ها، این میزان جوابگوی نیاز کشور است. هر چند برخی مغازه‌داران اقدام به قطعه‌بندی می‌کنند که تخلف است.
این مقام مسئول ادامه داد: اگر تمام نیاز مرغدار همچون جوجه، دان و سایر نهاده‌های تولید بر مبنای جوجه‌ریزی ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون قطعه با نرخ مصوب تأمین شود، امکان برآورد هزینه‌های تولید وجود دارد، چنانچه ۵۰درصد دان با نرخ مصوب و ۵۰ درصد بازار آزاد تأمین شود، امکان برآورد نرخ مشخص به دلیل نوسانات نهاده در بازار سیاه وجود ندارد. یوسفی درباره آینده بازار مرغ نیز بیان کرد: اگر تا دو ماه آینده وضعیت دان به سامان نرسد، ۵۹ درصد مرغداری‌ها تعطیل می‌شود، بنابراین دولت باید تصمیماتی مبنی بر تأمین دان با نرخ مصوب بیندیشد. رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی ادامه داد: با توجه به شرایط کمبود و گرانی دان هشدار‌های لازم را داده‌ایم که امیدواریم دولت بتواند نیاز مرغداران را برطرف کند تا وضعیت دامداران برای مرغداران تکرار نشود.
رهاشدگی بازار مرغ پس از کشتار
حبیب اسداله‌نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی، از رها شدگی بازار مرغ پس از کشتار خبر داد و اظهار کرد: وقتی مرغدار، محصول خود را به نرخ مصوب عرضه می‌کند، هیچ دلیلی وجود ندارد که به دست مصرف کننده با قیمت‌های بسیار گران‌تر برسد.
وی افزود: با توجه به آنکه مرغداران به تکالیف خود مبنی بر عرضه مرغ با نرخ مصوب عرضه می‌کنند، از این رو ایرادات و اشکالات بازار ناشی از این است که ساز و کاری برای مسیر کشتارگاه تا عرضه تعریف نشده است و در این مسیر با انحراف شدید رو به رو هستیم. اسداله نژاد در واکنش به عرضه مرغ بالاتر از نرخ مصوب در بازار بیان کرد: در حال حاضر مرغداران مرغ تولیدی را با نرخ مصوب یا حداکثر ۵۰۰ تومان بالاتر از قیمت مصوب عرضه می‌کنند که با این وجود عرضه با نرخ‌های فعلی در بازار منطقی نیست.
نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه گرانی مرغ بر کاهش قدرت خرید خانوار تأثیر بسزایی دارد، بیان کرد: با توجه به تأثیرپذیری گرانی مرغ بر میزان خرید، مرغداران موافق این موضوع نیستند، اما زمانی که قیمت مؤلفه‌های تولید همچون ذرت، کنجاله، دان آماده و حمل و نقل تغییر می‌کند، چاره‌ای جز اصلاح قیمت نیست.
وی تصریح کرد: در حال حاضر بازار شرایط خوبی ندارد چراکه مدیریت دقیقی بر بازار صورت نمی‌گیرد که انتظار می‌رود در دولت آینده توجه جدی به مقوله تولید مرغ به عنوان کالای استراتژیک صورت گیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار