کد خبر: 1057388
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
روحانی:
رییس‌جمهوری گفت: آنچه با مردم گفتیم چیزی برخلاف واقعیت نبود ولی بخشی از واقعیت را به مردم نگفتیم چون آن را مفید نمی‌دانستم و می‌ترسیدم به وحدت ملی صدمه بزند.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در آخرین جلسه هیات دولت دوازدهم، گفت: در گذشته با مردم صحبت و اعلام کردیم چیزی برخلاف واقعیت نبوده است و آنچه واقعیت بود را به مردم گفتیم. البته بخشی از واقعیت را به مردم نگفتیم و از نظر من نمی‌شد آنها را بیان کنیم به دلیل اینکه من آنها را مفید نمی‌دانستم.

رییس‌جمهوری افزود: یک هدف بسیار بلندی که همه باید دنبال کنیم وحدت ملی است. می‌ترسیدم این دُُُرّ گرانبها صدمه ببیند. به همین دلیل بسیاری از مسائل را به جان خریدیم و خیلی از اشکالات را پاسخ ندادیم برای اینکه انسجام ملی و وحدت ملی در کشور ما حفظ شود.

روحانی ادامه داد: مردم ما به خوبی آگاهی دارند که شرایط این دولت در چهار سال نخست با چهار سال دوم یکسان نبود. در چهار سال اول از لحاظ داخلی، بین المللی و سرمایه اجتماعی و امید مردم به آینده شرایط بهتری داشتیم. در چهار سال دوم کمی متفاوت بود. به هر حال در چهار سال اول در دوران تعامل با جهان بودیم و به خودمان کاملاً اطمینان داشتیم که حریف قدرت‌های بزرگ در مذاکره هستیم.

وی بیان کرد: حتی ‌یک در میلیون تردید نداشتم که در مذاکره با جهان شکست نمی‌خوریم و شکست نخوردیم باز هم اگر مذاکره‌ای بود شکست نمی‌خوریم. آنقدر دیپلمات‌ها و حقوقدان‌های قوی و توانمند در خط مقدم داریم که دیدیم که در مقاطع بسیار حساس به پیروزی رسیدیم.

رییس جمهوری تصریح کرد: وقتی در تعامل و در مذاکره با یک یا چند قدرت یا با جهان هستیم آنچه را که پیروزی می‌نامیم نهایت امر است. ممکن است جایی شکست و جای دیگری پیروزی باشد اما وقتی پیروزی ما ۹۰ و شکست ما ۲۰ بود تفاضل ما می‌شود ۷۰، بنابراین می‌گوییم پیروز هستیم و پیروز هم بودیم.

روحانی گفت: آثار آن این پیروزی را هم مشاهده کردید. پیروز یا شکست تنها به گفتن نیست، که کسی بگوید، بلکه علائم و شاخص دارد. اگر بعد از مذاکره در ۲۳ تیر ۹۴ دیدید که تورم کاهش یافته، رشد اقتصادی و اشتغال و سرمایه‌گذاری بالا رفته و صادرات بیشتر از واردات بود و در دهها شاخص دیگر پیروز شدیم.

رییس‌جمهوری افزود: ما که مذاکره نکردیم فقط در سیاست پیروز شویم البته در سیاست هم پیروز شدیم در اقتصاد آثارش را دیدیم البته آرزوی ما این بود.

وی گفت: در اواخر سال ۹۲ تورم ۳۵ درصد را کاهش داده به ۱۵ درصد در سال ۹۳ رساندیم و در اواخر سال ۹۴ نرخ تورم، تک رقمی شد این در حالی است که در سال ۹۵ و ۹۶ و سه ماهه اول سال ۹۷ نرخ تورم تک رقمی بود، اما بعد از اینکه وارد جنگ اقتصادی شدیم نرخ تورم تغییر کرد.

روحانی خاطرنشان کرد: شرایط خیلی روشن و واضح است اگر کسی زمان صلح و جنگ را تشخیص نمی‌دهد باید غصه خورد. این جنگ بر ما تحمیل شد زیرا آغازگر این جنگ نبودیم. اگر دوران جنگ تحمیلی نبود آثار و علائم اقتصادی نشان می‌داد همان روند را ادامه می‌دادیم.

رییس قوه مجریه افزود: اینکه مردم عزیز ما از لحاظ معیشت ناراحت هستند که حق آنها است. باید ببینیم که در شرایط جنگ چه کاری می‌توانستیم انجام دهیم. در شرایطی که نگذاشتند نفت ما صادر شود و صادرات ما را با مشکل مواجه کردند و روابط بانکی ما را مسدود کردند. وقتی روابط بانکی در کشور نباشد و از طریق تراستی و دلال معامله می کنید حداقل ۲۰ درصد درآمد شما کاهش پیدا می‌کند و اگر چیزی وارد می‌کنید ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

روحانی با اشاره به توقف واردات در دوران تحریم، گفت: در این شرایط فشار بر مردم وارد شد و ما بخاطر شرایط تحریم واردات ۲۵۰۰ قلم کالا را متوقف کردیم وقتی واردات ممنوع شود آثارش معلوم است مثلا وقتی واردات خودرو را ممنوع می‌کنیم در داخل گران می‌شود اما چاره‌ای نبود.

رییس دولت دوازدهم یادآور شد: اجناسی که جزو مواد اولیه کارخانجات برای اشتغال است به آن اولویت دادیم. موادی که جزو کالاهای اساسی و برای زندگی مردم بود با ارز ۴۲۰۰ تومانی واردکردیم و همه تلاش خود را در این زمینه انجام دادیم.

روحانی گفت: در شرایط جنگ توزیع کالاهای اساسی کوپنی می‌شود اما جیره بندی نکردیم و در این شرایط کشور اداره شد.

رییس دولت دوازدهم یادآور شد: در جلسات اولیه اقتصادی سال ۹۷ این را تکرار کردم که سیاست من وفور در بازار است جنس باید در بازار باشد اما قیمت دست ما نیست تا جای که بتوانیم باید کنترل کنیم.

معصوم نیستیم

روحانی با بیان اینکه برای کالاهای اساسی از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده کردیم، گفت: قیمت کالا فقط ارز نیست حمل و نقل و مسائل دیگر هم هست. تورم کل کشور در قیمت جنس تاثیر گذار است ما توان خود را در این زمینه به کار گرفتیم و کار ما بی‌نقص نبوده است، ما عیب داریم و معصوم نیستیم. تلاش این بود که عیب ما کمتر باشد اگر عیب و نقصی داشتیم از مردم عذرخواهی می کنیم واز آنها طلب عفو و رحمت می‌کنیم برای اینکه ما در حد توان اقدامات خودمان را در آن شرایط انجام دادیم.

رییس جمهوری در شرایط جنگ و فشار سخت، توسعه کشور را رها نکردیم، گفت: قاعدتا کشوری که وارد جنگ می‌شود مسیر توسعه را رها می‌کند و به زندگی عادی مردم می‌پردازد. اگر ما برای پالایشگاه بید بلند ۳.۵ میلیارددلار سرمایه گذاری کردیم. برای اینکه فلرها و گازهای که سوخت می‌شود را جمع آوری کنیم این یک کار عظیم و بزرگ بود.

روحانی افزود: در این شرایط بسیار سخت و مشکل، آمار و ارقام ما نشان می‌دهد که در سدسازی، تصفیه خانه آب و فاضلاب و رساندن آب به روستاها نهایت تلاش خود را کردیم آمار و ارقامی وجود دارد. می‌توان این مقایسه را انجام دهید که حدود یک میلیون نفر از روستاییان عزیز ما سال ۹۲ از آب آشامیدنی سالم و پایدار استفاده می‌کردند و الان هم ۱۰ میلیون نفر از آب آشامیدنی استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه در بنزین نه تنها خودکفا شدیم بلکه بنزین را صادر می‌کنیم، گفت:‌ مجبور نیستیم از پتروشیمی بنزین بگیریم که سلامتی همه مردم دچار خطر شود. ما به خاطر سلامت مردم و برای خودکفائی پالایشگاه عظیمی را که ۱۸ تا ۱۹ درصد کار آن انجام شده به افتتاح رسانده و تکمیل کردیم.

روحانی ادامه داد: این مسائل آشکار و روشن است و جای تردید نیست پس ما توسعه را رها نکردیم. البته شاید تلاش‌ها در شنبه و یکشنبه را انکار کنید اما نمی‌توانید پنجشنبه‌های افتتاح را انکار کند. به عبارتی پنجشنبه‌های افتتاح در تاریخ ما ماندگار خواهد شد و امروز بعداظهر هشتاد و هشتمین افتتاح را خواهیم داشت و در روزهای گذشته به دلیل نبود وقت در سایر ایام هفته افتتاح‌ها را انجام دادیم.

رییس دولت تدبیر و امید با اشاره به افتتاح روز گذشته گفت:‌ فقط در یک روز هزار و ۴۴۳ تخت بیمارستانی افتتاح شد. سال گذشته نیز بیش از هزار و ۴۰۰ تخت بیمارستانی را افتتاح کردیم و الان هزار و ۲۶۶ تخت بیمارستانی در تهران آماده افتتاح است.

روحانی ادامه داد: روز گذشته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام می‌کرد که ۹۷ درصد افتتاح‌ها انجام شده و ۲ تا ۳ درصد افتتاح طرح‌ها و پروژه‌ها باقی مانده است. به عبارتی ما توسعه را رها نکردیم. البته در برخی از بخش‌ها برنامه‌های ما اجرایی نشد و برنامه‌هایی بود که نیمه کاره به آن رسیدیم و برنامه‌هایی نیز به طور کامل به آن رسیدیم و اجرایی شد.

وی با اشاره به برنامه‌هایی که برای ایجاد خط ریلی قطار سریع السیر داشت، ‌ افزود: پیش از این نیز گفتم که در دولت یازدهم و دوازدهم تکنولوژی قطار سریع السیر وارد کشور شود و این فقط آرزو نبود بلکه قرارداد آن بسته شد و برای آن پول پرداخت شد تمام شد و مطالعات آن تمام شد. حتی یکی از طرح های زیربنایی آن اجرا شد که تحریم‌ها اجازه ادامه کار را نداد.

رییس جمهوری اضافه کرد: اگر تحریم ترامپ نبود، ‌ راه آهن تهران - اصفهان افتتاح می‌شد و حتی قطار سریع السیر کشور برقی شده بود و بسیاری از پروژه‌ها از جمله راه آهن تهران - مشهد به اتمام می‌رسید. همه این طرح‌ها، ‌ پروژه‌هایی بود که قرارداد آن منعقد شده و همه کارهای آن را انجام دادیم ولی در محل اجرا دچار مشکل شدیم.

روحانی ادامه داد: در حمل و نقل نیز به مردم قول داده بودم که همه کامیون‌ها را نوسازی می‌کنیم، که این کار را انجام دادیم و برنامه‌ریزی لازم انجام شد و پول و ارز آن را نیز تخصیص دادیم و با کشورها قرارداد بستیم که ۵۴ هزار کامیون در طرح نوسازی قرار بگیرند. البته این تعداد کامیون در طرح نوسازی همچنان هستند ولی طرح گفته شده که قرار بود با سرعت اجرایی شود، با تحریم‌ها مواجه شدیم.

رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه برخی از مواردی که در پی نوسازی بودیم، ‌ تجهیزات دفاعی است، ‌ افزود: این طرح به این صورت بود که ارتش و سپاه ما را به مدرن‌ترین سلاح‌ها مجهز کنیم و وزیر دفاع شهادت می‌دهد که ما در پی اجرای شدن این موضوع بودیم و قرارداد این موضوع بسته شد و جزئیات آن نیز انجام شد ولی گفتند وقتی تحریم سازمان ملل برداشتیم شود، این تجهیزات را در اختیار کشور قرار می‌دهند.

روحانی ادامه داد:‌ ترامپ خودش را کشت تا تحریم نظامی و دفاعی ایران در سازمان ملل برداشته نشود ولی موفق نشد، ما این تحریم را نیز برداشتیم. در مهرماه سال گذشته تحریم سلاح برداشته شد ولی به دلیل تحریم و عدم فروش نفت پول خرید نداشتیم ولی قرارداد آن کاملا آماده است.

وی تصریح کرد:‌ برخی از طرح‌ها جزو آرزوهای من بود که برای آن با زحمات زیاد مذاکره کردیم. برای همین تجهیزات دفاعی، ‌ برای نوع، ‌ مقدار، ‌ پول آن و چونه زنی، مذاکره شد و به ثمر نشست ولی اجرایی نشد. برخی از موارد هم تا ۲-۳ متری افتتاح پیش رفتیم. یعنی کار را انجام دادیم و چند هفته دیگر برای نهایی شدن پروژه زمان باقی مانده است.

رییس جمهوری با اشاره به احیاء دریاچه ارومیه که یکی از پروژه‌ها است، گفت:‌ نخستین مصوبه هیات دولت یازدهم احیاء‌ دریاچه ارومیه است که سد و ۳۵ کیلومتر تونل برای آن ساخته شده است و ۶۰۰ متر از نهایی شدن پروژه باقی مانده است و با روزی ۱۲ متر پیش روی، ‌ یک تا ۲ ماه دیگر این پروژه افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد:‌ برای اینکه ۱۲۲ میلیون متر مکعب آب در سال وارد دریاچه شود، همه کارهای آن در تبریز انجام شده و دو هفته دیگر تا افتتاح باقی مانده است. شبیه این کار در ارومیه انجام شده و ۵۱ میلیون متر مکعب آب در چند هفته دیگر وارد دریاچه خواهد شد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
0
0
با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری خطاب به دولت جدید که نمی بایستی کشور را به امید غرب در طول ۸ سال اینده مدیریت کرد. چنانکه این دولت نتوانست با رویکرد غربگرای خود، کاری برای مردم و کشور انجام دهد و به جای تزریق امید به مردم، روحیه نا امیدی و بی اعتمادی را در بین مردم و کشور رواج داد و بزرگترین ضربه را به کشور ، مردم و نظام با ایجاد توهم دروغین امید به غرب بعنوان کلید حل تمام مشکلات کشور وارد ساخت. ودر واقع بزرگترین حربه را به دشمن جهت ضربه به منافع ملی - مردم برای تحت فشار قرار دادن مردم و تقابل با حاکمیت در اختیارشان قرار داد. و حتی از روی شرمساری زبانی برای عذرخواهی از مردم و حاکمیت بدلیل اشتباهات مدیریتی ،سستی ، کاهلی ، سؤ مدیریت و ترک فعل در دستگاهای اجرایی کشور و خودباختگی هیات دولت ندارد.

می بایستی دولت سیزدهم ، مجلس ، قوه قضاییه و شورای شهر و شهرداری ها حال که ثابت شده و بفرموده مقام معظم رهبری دشمن قصدی برای برداشتن موثر تحریم ها نداشته ،ندارد و نخواهد داشت و نمی بایستی به دشمن ملت برای آینده کشور امید بست.(( چرا که در ایدئولوژی حاکمان سری ایالات متحده امریکا و شرکای اروپایی و پلن آینده شان برای منطقه خاورمیانه، نتنها جایی برای حضور قدرتمند جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای منطقه وجود نداشته بلکه استراتژی تقابل-تضعیف جمهوری اسلامی ایران اولویت اول سیاست خارجی امریکا و غرب قرار گرفته )) می بایستی هرچه در توان دارند برای ایجاد تزریق روحیه امیدواری و تلاش بالخصوص در جوانان مومن - انقلابی و آینده سازان کشور از طریق تحول در عرصه های مدیریتی کشور ، اطمینان و سپردن مسئولیت به جوانان کارآزموده ، نحوه تعامل در دستگاههای اجرایی ،قضایی و برداشتن موانع و سنگلاخ های جلوی پایشان و بروکراسی موجود در کشور تا حد امکان بهیچ وجه در چنین شرایط حساسی دریغ نورزند چرا که در غیر اینصورت خیانت بزرگی به کشور و آرمان های انقلاب و شهدای وطن صورت گرفته که غیر قابل جبران و بازگشت خواهد بود.
نیاز امروز کشور تغییر ،تحول ،اطمینان،اعتماد و پذیرفتن ریسک سپردن مسئولیت به جوانان کارآزموده-مومن و انقلابی وطن برای ایجاد اصلاحات واقعی و نه نمایشی در رویه های غلط بروکراسی ادرای در دستگاههای اجرایی-قضایی و شهرداری ها به جای ریسک اعتماد به دشمن منافع ملی است که امتحانشان را در طول نتنها ۸ سال گذشته، بلکه در طول ۴۳ سال ، یکصد سال گذشته و بیش از آن پس داده اند.!!!

و انشاا… همانگونه که جنگ تحمیلی ۸ ساله را با بیست ساله های باشرف و غیرتمند، نابلد بردیم و جنگ اقتصادی را به امید ژنرال ها، گرگ ها ، کفتارها و شغال های پیر دزد نظیر جهانگیری،شریعتمداری،زنگنه و نعمت زاده ها و… باختیم. بتوانیم با تکیه و اعتماد به جوانان مومن و انقلابی کشور در عرصه های مدیریتی کلان کشور در طول ۸ سال آینده پیروز این میدان شویم.
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
0
1
نمیبخشم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
0
0
بخششی در کار نیست
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار