کد خبر: 1057348
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
در حالی که معاملات مسکن در رکود به سر می‌برد، اما بانک مرکزی در گزارش جدید خود آورده است که برای خانه‌دار شدن در تهران، باید ۳۰ میلیون تومان برای هر متر مسکن در نظر گرفت؛ رقمی که بیانگر نکات مهمی است.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: در حالی که معاملات مسکن در رکود به سر می‌برد، اما بانک مرکزی در گزارش جدید خود آورده است که برای خانه‌دار شدن در تهران، باید ۳۰ میلیون تومان برای هر متر مسکن در نظر گرفت؛ رقمی که بیانگر نکات مهمی است.

به باور کارشناسان توسعه اقتصادی، بازار و بخش مستغلات مانع توسعه صنعتی و اقتصاد دانش‌بنیان هستند، زیرا بدین واسطه قیمت تمام شده تولید کالا و خدمات امکان کاهش دارد، اما چون صاحبان کالا‌های موجود در انبار، وارداتی و در حال تولید و پیش فروش شده و پیش خرید شده و به ویژه مستغلات، ذی‌ضرر کاهش نرخ کالا هستند، در مقابل توسعه اقتصاد صنعتی و دانش‌بنیان مانع تراشی می‌کنند. به‌طور نمونه امروز با وجودی که با صنعتی‌سازی به سرعت می‌توان مسکن ارزان تولید کرد، عده‌ای مانع این اتفاق هستند در نتیجه قیمت مسکن در شدید‌ترین رکود بازار از متوسط متری‌٣٠‌میلیون‌تومان در تهران گذشت.
ارائه وعده ساخت یک‌میلیون واحد مسکونی در هرسال از سوی رئیس دولت سیزدهم مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت و کارشناسان نیز معتقدند اگر علاوه بر آزاد‌سازی زمین‌های دپو شده و بلا‌استفاده با کاربری مسکونی در سطح کشور، ابزار صنعتی‌سازی مسکن ارزان در کشور فراهم شود، قیمت مسکن به یکباره در کشور نزول خواهد کرد، اما از آنجایی که بانک‌ها، بیمه‌ها و وام‌گیرندگان روی قیمت کنونی و تورم آتی زمین و مستغلات حساب باز کرده‌اند و معاملات و مبادلات انجام داده‌اند، نه تنها کاهش قیمت مسکن با موانعی روبه‌رو است، بلکه اهرم‌هایی هم برای رشد نرخ مسکن به میان می‌آیند که کار را برای کنترل نرخ مسکن سخت می‌کند، به همین دلیل است که قیمت مسکن در شهر‌های بزرگ به‌ویژه تهران، حتی در روز‌هایی که بازار کساد است در حال رکورد زدن است.
بر اساس گزارش رسمی بانک مرکزی متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران در تیرماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷/۴۳ درصد افزایش یافته است. رشد قیمت مسکن در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد ماه ۱۴۰۰ به ترتیب، ۷/۹۱ و ۷/۶۹ و ۶/۵۶ درصد بوده است.
در تیر سال ۱۴۰۰ تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۱/۵ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل ۶/۰ و ۹/۶۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.
بررسی توزیع تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران حاکی از آن است که از مجموع ۵ هزارو ۷۱ واحد مسکونی معامله شده واحد‌های تا پنج‌سال ساخت با سهم ۵/۳۳ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌است. سهم مذکور در مقایسه با تیرماه سال قبل حدود ۱/۵ واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحد‌های با قدمت بالا در سایر گروه‌ها شامل ۶ تا ۱۰، ۱۱ تا ۱۵، ۱۶ تا ۲۰ و بیش از ۲۰‌سال ساخت افزوده شده است.
قیمت هر متر خانه
در میان مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران بیشترین قیمت هر متر خانه ۶۲‌میلیون و ۳۰۰‌هزار تومان در منطقه‌یک و کمترین آن با ۱۳‌میلیون و ۴۴۰‌هزار تومان در منطقه‌۱۸ بوده است که هر یک از آن‌ها با افزایش ۹/۳۶ درصدی در منطقه یک و ۶/۳۹ درصدی در منطقه‌۱۸ مواجه شده‌اند.
توزیع فراوانی تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده برحسب قیمت یک مترمربع بنا در تیر ماه امسال نیز حاکی از آن است که واحد‌های مسکونی در دامنه قیمتی ۱۵ تا ۲۰‌میلیون تومان به ازای هر مترمربع بنا با سهم ۲/۱۷ درصد بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص دادند و دامنه قیمتی ۲۰ تا ۲۵ و ۲۵ تا ۳۰‌میلیون تومان با ۳/۱۵ و ۸/۱۲ درصد سهم در رتبه بعدی قرار دارد.
از سوی دیگر در تیر امسال توزیع فراوانی تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده بر اساس ارزش هر واحد نشان‌دهنده آن است که واحد‌های مسکونی با ارزش ۵۰۰‌میلیون تا یک‌میلیارد‌تومان با اختصاص سهم ۱/۱۹ درصد بیشترین سهم از معاملات انجام شده را داشته‌اند.
همچنین، توزیع معاملات انجام شده مسکن بر‌اساس مناطق شهری در تهران حاکی از آن است که منطقه‌۵ با ۴/۱۴ درصد از کل معاملات، بیشترین سهم معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده‌است. علاوه بر این، بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری در تیر امسال نشان دهنده رشدی معادل ۹/۳۴ و ۷/۳۸ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار